"QIS." Raffa memanggil.
Qistina berpura-pura tak mendengar panggilan itu, terus saja menapak laju meninggalkan dewan kuliah. Dia langsung tak mengendahkan Raffa yang tengah mengejarnya.
Raffa terpaksa melajukan langkahnya itu supaya dapat menyaingi Qistina. Dia tahu Qistina tidak berpuas hati dengannya perihal tadi.
Qistina mematikan langkah sebaik tubuh tegap Raffa menahannya.
Raffa menyengih seraya meletakkan sebelah tangannya pada dinding, sengaja dia menghalang. Berdiri betul-betul menghadap Qistina.
"Marah aku ke?" Raffa jongket kening.
Qistina mendongak, lalu membalas pandangan Raffa itu. Dia menjeling.
"Apa ingat saya tak nampak ke? Puas awak dengan Zafrul gelakkan saya dalam kelas tadi. Awak kan yang tulis macam tu dekat assignment saya? Awak sengaja, kan. Nak memalukan saya di depan Prof Rahmat. Baik awak mengaku cepat. Saya tahu yang itu kerja awak. Awak tulis tu masa nak pulangkan balik assignment dekat saya. Kan?" Katanya dengan muka merah padam.
"Eh, bila pula?" Raffa berpura-pura. Dalam hatinya itu sedaya upaya menahan gelak. Padahal dia sudah pun terkantoi. Ah, biarlah. Dia peduli apa?
"Yang masa awak jatuh dari motosikal tulah. Masa tulah awak terjumpa nota assignment tu. Dan, awak sengaja tulis benda yang bukan-bukan macam tu!" Qistina jegilkan mata.
Raffa tak membalas.
"Kenapa awak buat macam tu? Apa yang awak nak ni sebenarnya?" soal Qistina bertalu-talu. Geram betul dia sebaik melihat Raffa yang hanya bersikap selamba itu.
"Aku memang sengaja pun. Kau pun tahu apa sebabnya, kan?" Raffa menjawab dengan panahan tajamnya.
Qistina tergamam. "Sebab... Yang pasal awak accident tu ke? Awak masih nak salahkan saya pasal hal tu ke?"
Tak mungkin Raffa boleh berdendam dengannya sampai begitu sekali? Qistina benar-benar tidak faham. Dia membuka mulut lambat-lambat.
"Bukan ke saya dah banyak kali minta maaf dengan awak?" gumamnya.
Raffa mendengus, mengalih pandangannya ke tempat lain. Masing-masing masih tercegat di tepi koridor. Statik gaya mereka. Namun, Qistina dapat merasakan ketegangan situasi di antara mereka ketika itu.
"Ada benda lain lagi yang aku tak suka... Dan, penyebab kenapa aku macam ni," ucap Raffa tanpa memandang muka Qistina. Rautnya begitu serius.
Qistina tertanya-tanya. "Maksud awak?"
"Aku tak setuju bila prof minta kita bekerjasama dalam final project tu." Akui Raffa. Rahangnya itu bergerak sambil Qistina memerhati gelagatnya.
Qistina melepaskan keluhan. Dia meraup mukanya itu dengan kedua-dua tangan. Haih, berat juga masalah mereka.
Tapi... apa yang dia boleh lakukan? Nak tak nak pun, mereka harus bekerjasama juga. Perlahan-lahan bibir merahnya mengukir senyuman.
Raffa memandang penuh tanda tanya. Entah apa yang melucukan agaknya. Kata-katanya tadi ke?
"Kenapa kau senyum?" soal Raffa.
Mereka bertentang mata untuk beberapa saat.
Raffa memandang wajah polos milik Qistina. Mengambil peluang yang ada dengan meneroka segenap inci wajah itu tanpa rasa jemu. Putih dan agak kemerahan. Tanpa sebarang jerawat.
Sepasang matanya jatuh pula ke bibir mungil itu... bibir yang merah semula jadi hanya dicalit dengan lip balm. Seulas bibir yang mampu menggugah hati mana-mana lelaki. Tak mampu dinafikan. Alis yang tebal dan elok terletak. Juga tanpa sebarang mekap. Belum pernah sekali pun dia melihat Qistina mengenakan apa-apa mekap setiap kali mereka berjumpa di kelas.
YOU ARE READING
BAD CAMPUS LOVE STORY
RomanceA Wattpad Story ˚ ༘♡ ⋆。˚ "Perempuan yang tak reti nak berjalan dengan betul sampai langgar aku semalam, rupanya, satu group dengan aku." -RAFFA "Awak ni menakutkan." -QISTINA Raffa Fathurrahman... Nama Raffa begitu dikenali di fakulti. Agak popular...