"JAD, kau nampak tak apa aku nampak?" Khai menggosok matanya bagaikan tidak percaya apa yang dilihatnya. Selang beberapa meja daripada mereka, kelihatan Humaira sedang tunduk bermain dengan telefon bimbitnya.
"Hah? Ada apa?" Aizad menoleh kebelakang untuk melihat apa yang dimaksudkan oleh Khai. "Apa benda doh?" mata Aizad masih melilar sekitar kafe untuk mencari apa yang dimaksudkan oleh Khai.
"Selang tiga meja dari kita. Hujung sana tu. Muka sebiji macam Humaira, kan?" Khai menunding jarinya ke arah Humaira yang duduk tidak jauh dari meja mereka. Khai mengagak mungkin penampilan Humaira kini yang menjadi punca berakhirnya hubungan di antara Humaira dan Aizad.
"Dia pakai tudung labuh? Gila kolot!" terbeliak biji mata Aizad. Bagaikan tidak percaya itu Humaira. Dia fikir keputusan Humaira yang memutuskan hubungan mereka untuk berubah hanya gurauan gadis itu semata-mata.
Aizad berdiri lalu terus berjalan ke arah meja yang diduduki oleh Humaira. "Hai ustazah," Aizad menarik kerusi di hadapan Humaira lalu terus melabuhkan punggungnya.
Humaira tersentak. Dia terus tunduk memandang lantai. Hatinya bertukar rentak sebaik lelaki itu duduk di hadapannya. Memang tidak dapat dinafikan bahawa dia masih menyayangi lelaki itu namun dia yakin jodoh tanpa bercinta sebelum nikah itu sudah ditentukan oleh Allah.
"Cantik tudung Cik Humaira..." Aizad memegang hujung tudung dibahu Humaira.
Humaira terkejut dengan tindakan Aizad. Spontan dia menolak kerusi yang didudukinya ke belakang. "Jangan sentuh aku!" Humaira memberi amaran. Apa lagi yang lelaki ini mahu? Tidak bolehkah Aizad menghormati keputusannya?
"Eh. Sejak bila aku tak boleh sentuh kau?" soal Aizad tidak puas hati. Dia menarik kerusinya merapati Humaira walaupun terdapat sebuah meja di tengah yang memisahkan mereka.
"Aizad. Kita dah tak ada apa-apa. Kau dah lupa atau buat-buat lupa apa yang aku cakap semalam?" Humaira memeluk tubuhnya sambil cuba menenangkan diri melihat panahan mata Aizad yang bagaikan telah menembus tubuhnya.
"Oh, lupa pula ada orang nak berubah." sindir Aizad sambil memutarkan bebola matanya.
"Kau nak apa Aizad?"
"Aku nak kau balik."
"Kita dah tak ada apa-apa!" Suara Humaira naik satu oktaf. Dia berasa geram dengan sikap keras kepala Aizad.
"Aku tak boleh terima alasan kau. Kau nak berubah, okay go on. Tapi tak akan kita tak boleh berhubung langsung?" ujar Aizad yang masih cuba memujuk Humaira supaya mengubah keputusannya.
"Susah bercakap dengan orang keras kepala macam kau," keluh Humaira. Dia sendiri tidak tahu bagaimana mahu menjelaskan kepada Aizad.
"Tahu tak apa." balas Aizad sinis. Biar Humaira tahu, selagi dia tidak mendapat alasan yang kukuh, dia tidak akan melepaskan gadis itu.
"Aku nak jaga ikhtilat. Dah faham?"
Aizad menggenggam penumbuk. Ikhtilat? Binatang apa pula tu? Aizad masih tidak puas hati. Tak ada alasan lain yang lebih kukuh ke?"Apa kau buat kat sini Aizad?" celah Aira yang baru tiba sambil membawa sebuah dulang di tangannya.
"Aku nak bincang dengan kawan kau ni. Buat keputusan terburu-buru. Kalau aku ada buat salah, cakap sajalah. Perlu ke sampai putuskan hubungan?" tengking Aizad. Mata birunya mencerlung tajam ke arah Aira. Aira terkedu apabila ditengking sebegitu. Selama ini Aizad dikenali sebagai seorang lelaki yang lemah lembut dan menghormati wanita. Tetapi di hadapannya kini bukan seperti Aizad yang dia kenali.
YOU ARE READING
Hijrah
RomanceHighest ranking: #1 in hijrah (20 Ogos 2019) #1 in ukhuwah #1 in halal #1 in islamicfiction #1 in spiritual #3 in islamik (5 September 2019) EDISI KEMASKINI 2018 (Ada penambahan bab dan perubahan plot cerita.) Completed 2015 Edited version 2018 Hu...