BAB 4

4.3K 289 14
                                    

"Aira..."

"Hmm?" Aira mengangkat muka memandang Humaira di sebelahnya. Novel di tutup dan diletakkan di atas peha.

"Aku dah lama tak nampak Aizad. Kau tahu mana dia pergi?"

"Err.." teragak-agak Aira ingin menjawab. Sudah lama nama Aizad tidak disebut oleh Humaira. Aira fikir Humaira tidak peduli lagi tentang lelaki itu. Tetapi sekarang, apa jawapan yang patut dia berikan sebagai balasan kepada pertanyaan Humaira? Hanya dia dan Khai sahaja tahu di mana Aizad berada.

"Aira? Hei, dengar tak ni aku tanya!" Humaira menepuk lembut peha Aira. Sempat lagi Aira mengelamun. Apa soalan dia ajukan tadi mesti dijawab ikut format macam SPM ke?

"Dia... hah! Khai cakap dekat aku dia tukar kolej. Tak tahu pula aku kat mana." Aira tersengih. Rasanya itu jawapan paling selamat setakat ini. Lagipun, dia dan Khai sudah berjanji kepada Aizad untuk merahsiakan keberadaan Aizad dari Humaira.

"Pindah kolej? Kenapa aku tak tahu pun?" Nada suara Humaira berubah kecewa. Entah kenapa, dia terasa dengan tindakan Aizad yang melulu. Kenapa pula lelaki itu pindah kolej secara tiba-tiba tanpa memberitahunya apa-apa?

"Humaira, kau lupa ya kau bukan sesiapa pada dia. Jadi buat apa dia nak beritahu kau apa dia buat, kemana dia pergi. Kau... kau rindu dia, Humaira?" Aira cuba menebak. Air muka Humaira terus berubah apabila mendengar soalan Aira.

Aku rindu Aizad? Tak mungkin!

"Tak adalah, saja aku tanya." Humaira senyum nipis, sengaja membiarkan soalan Aira tidak berjawab. Kerana dia memang tidak punya jawapan untuk soalan itu. Sehabis boleh dia cuba untuk melupakan lelaki itu, jadi tidak patut rasanya dia melayan rasa rindu yang boleh membuatkan dia memikirkan Aizad.

Zina itu banyak cabang, antaranya zina hati. Humaira tidak mahu melakukan zina hati yang membawa dosa. Jikalau rindu, dia sepatutnya berdoa semoga Allah jagakan Aizad, bukannya melayan perasaan rindu itu.

"Aku rasa keputusan dia untuk tukar kolej sangat wajar. Dengan itu, kau dan dia akan lebih menjaga hati masing-masing. Tak mudah nak melupakan orang yang kita cinta sebab itu masing-masing perlu berkorban." Aira bersuara memberikan pendapatnya.

"Aku harap hati aku sentiasa terjaga daripada rasa rindu kepada ajnabi. Terima kasih sebab selalu ada dengan aku, Aira." Humaira mendakap Aira erat. Matanya dipejam rapat sambil mendoakan kebaikan kepada sahabatnya itu.

Jika tiada Aira, dia mungkin tidak sekuat sekarang. Jika tiada Aira, dia mungkin juga bukan Humaira yang sekarang. Aira adalah satu bentuk bantuan dari Allah dalam perjalanan hijrahnya. Humaira tak dapat bayangkan jika tiada Aira di sisinya, dia pasti akan tersungkur setiap kali disapa ujian Tuhan.

"Aira, stay dengan aku sampai tua, tau?" Humaira meluncurkan satu permintaan keluar dari mulutnya.

Aira terdiam beberapa saat sebelum membalas, "Aku tak janji."

"Kenapa?"

"Sebab aku hanya pinjaman dari Allah. Bila-bila masa Dia boleh ambil aku dari kau atau ambil kau dari aku. Aku harap bila masa itu tiba, kau akan redha, ya Humaira?" Telapak tangannya mengusap lembut rambut Humaira.

Humaira tersenyum kelat. "Aku akan cuba."

Ingatan Humaira kembali memutarkan kejadian 2 minggu yang lalu. Sebelum kejadian itu berlaku, usrahnya berjalan agak perlahan sejak peristiwa Humaira difitnah. Namun semuanya kembali pulih atas bantuan Profesor Hafiz yang membantu memulihkan keadaan.

Ada juga Humaira mendengar desas-desus bahawa fitnah itu disebarkan oleh Shazlin. Jika berita itu benar, dia harap Shazlin tidak lagi melakukan perkara yang boleh menjatuhkan maruah orang lain serta maruahnya sendiri. Sehingga kini gadis itu belum muncul di hadapannya untuk meminta maaf.

HijrahWhere stories live. Discover now