KEESOKAN harinya, walimatul urus sebelah pengantin perempuan diadakan di rumah banglo Dato Hamdan. Lapan buah khemah telah didirikan untuk lebih 2000 tetamu yang dijemput. Tetamu yang dijemput termasuk rakan perniagaan Dato Hamdan serta orang-orang ternama yang lain. Ikutkan kemahuan Humaira, dia tidak mahu terlalu ramai tetamu yang dijemput supaya dapat berjimat untuk catering dan sebagainya. Tetapi setelah Dato Hamdan memujuk mahu membayar makanan dan khemah, Humaira terpaksa mengalah. Lagi pula tidak manis jika rakan perniagaan Dato Hamdan tidak dijemput ke majlis perkahwinan anaknya sendiri. Mengikut aturcara majlis, persandingan bermula selepas solat Zuhur. Seperti yang dirancang, semua ahli keluarga yang hadir sebelum persandingan bermula, perlu menyertai solat Zuhur berjemaah yang diimamkan oleh pengantin lelaki.
"Nervousnya..." keluh Khai sambil membetulkan kain pelikat di hadapan cermin.
Humaira yang sedang melangkah ke almari bajunya untuk mengambil telekung memandang sekilas ke arah Khai yang seolah sedang bercakap seorang diri. Bibirnya mengukir senyuman nipis apabila memikirkan bahawa dia sudah menjadi isteri yang sah buat Adam Khairul.
"Abang okey tak?" tegur Humaira lembut. Kopiah yang terletak di atas meja solek diambil lalu dipakaikan di kepala Khai. Khai tersenyum nakal mendengar panggilan 'abang' yang keluar dari mulut isterinya.
"Kan sedap telinga mendengar bila Mai panggil abang. Ini tak, kau-aku yang tak sweet langsung!" kata Khai sarkastik. Tangannya spontan membetulkan telekung si isteri.
Humaira memutarkan bebola matanya. Jika bukan kerana malam tadi dia ditegur oleh Khai yang mahu menukar panggilan antara mereka, agaknya sekarang dia masih berkau-aku dengan suami sendiri. Banyak kali juga dia tersasul memanggil nama Khai di hadapan keluarga mereka. Bukan apa, sejak dia mula berhijrah, dia sudah nekad untuk sentiasa bertegas dengan lelaki yang bukan mahram. Sebab itu juga dia selalu bersikap kasar terhadap Khai supaya pergaulan mereka terjaga dan Khai tidak melihat sisi manja dirinya. Lama kelamaan benda itu jadi kebiasaannya untuk tidak melembutkan suara atau menayang manja pada lelaki. Sampaikan penjual di pasar malam, pekerja kedai makan, pembancuh kopi dan penjaga kaunter pun Humaira selamba panggil 'bro', bukan 'abang'. Baginya, panggilan abang itu hanya untuk ahli keluarga dan suaminya sahaja.
Humaira masih ingat ketika ada seorang lelaki menghalang laluannya dalam kesesakan pasar pagi, dengan selamba Humaira menegur, "Bro, tepi sikit saya nak lalu." Dan ketika dia tidak menemui kuliyyah perubatan di universiti lalu mahu bertanya seorang lelaki tentang kedudukan kuliyyah tersebut, "Assalamualaikum, bro tahu kat mana kuliyyah of medicine?" sambil tayang muka tanpa perasaan. Ohmai!
"Oit, termenung apa?" Khai memetik jarinya tepat di hadapan wajah si isteri yang leka melayan perasaan. Menyempat pula budak ni!
"Err... sorry. Abang dah siap? Jom, mesti yang lain dah tunggu."
"Sayang, abang nervous. Pertama kali kena jadi imam untuk 20 orang makmum. Itu tak campur dengan family abang lagi. Ramai juga family sayang eh," Khai meluahkan rasa hati kepada Humaira. Sejujurnya, dia tidak pernah menjadi imam kepada ramai makmum. Selama ini dia hanya pernah menjadi imam kepada ibu dan Ain saja di rumah. Itupun masih banyak yang kurang dengan bacaan surah-surah pendek.
Humaira tertawa kecil melihat wajah tidak puas hati suaminya. "Abang kena biasakan diri mulai sekarang. Mana tahu nanti kena jadi imam surau atau masjid pula? Abang juga pesan semalam, keterpaksaan itu akan melahirkan keikhlasan. Mula-mula mungkin saya tak biasa panggil awak abang, dah lama nanti lembut je lidah ni nak panggil abang setiap masa hahah," Seloroh Humaira. Dia cuba untuk menghilangkan sedikit gemuruh di hati Khai.
"Macam abang, tak biasa jadi imam untuk makmum yang ramai. Bila dah selalu buat, dah lama nanti terbiasa." Sambung Humaira lagi.
"Betul juga tu. Nanti boleh abang isi kuota makmum yang kosong lagi tiga tu," Khai ketawa besar.
YOU ARE READING
Hijrah
RomanceHighest ranking: #1 in hijrah (20 Ogos 2019) #1 in ukhuwah #1 in halal #1 in islamicfiction #1 in spiritual #3 in islamik (5 September 2019) EDISI KEMASKINI 2018 (Ada penambahan bab dan perubahan plot cerita.) Completed 2015 Edited version 2018 Hu...