أرواح متنقلة ( الخلاصة )

705 57 5
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم

و بكدة يكون الجزء الأول من الرواية خلص و أتمنى إللي قرأ الرواية يكون استمتع بيها و عاش مع شخصياتها زي ما أنا استمتعت بكتابتها و ان شاء الله الجزء التاني يبقى أجمد و مليان أكشن و إثارة و تشويق أكتر ...

خلينا نبدأ بالمهم و هو اسم الرواية ... طبعًا مش محتاجة أقول أنا سميت الرواية كدة ليه لأن واضح جدًا من أحداث الرواية إللي بتشرح الاسم لوحدها فخلينا ندخل على النقطة إللي بعد كدة و هي الهدف من الرواية  ...

رغم إن الرواية فيها فانتازيا و خيال و أكشن و شوية كوميدية على رومانسية، إلا إن ده ميمنعش إن كان في رسايل متخفية في الرواية أهمهم إن الإنسان يرضى بالجسم إللي هو عايش بيه و يرضى بقضاء ربنا لأن ده هيفضل الأحسن ليه، طبعًا ده بان من أول الرواية مع جايمس إللي كان المفروض يعيش بأطراف مبتورة بس أبوه اتحدى القدر و خلاه يسيب جسمه فعشان كدة نهايته مكنتش كويسة ..

كمان داليا في أول الرواية مكنتش راضية بحياتها و عايزة تغيرها لغاية ما هتكتشف إن حياتها القديمة الروتينية كانت أحسن من دلوقتي، و كل ده لأنها مكنتش راضية ... و طبعًا مش هننسى بطة إللي كانت مشلولة و بردو لما مرضيتش بقدرها نهايتها مكنتش كويسة ...

و هو ده إللي كنت عايزة أوصله، إن إللي مش بيرضى بقدره و بيحاول يغيره بيتعاقب في الآخر ...

حاجة كمان كنت عايزة أوصلها و هي تأثير الطلاق على الولاد لما يكبرو زي إللي حصل مع داليا و إزاي إنها كانت متعقدة، كمان وضحت شوية إختلاف الطبقات و الثقافات زي كوكي و معتز ... و بالمناسبة معتز المفروض يكون غني هو كمان بس هو إللي استقل عن عيلته، يعني تقريبًا الاتنين من نفس الطبقة الإجتماعية و إلا مكنوش هيكملو مع بعض ...

حاجة كمان كُنت عايزة ألفت النظر ليها و هي ظاهرة المُختلطين جنسيًا ... و هنا مش بتكلم عن المتحوٌ**لين ... أنا بتكلم عن إللي ربنا خلقهم عندهم جينات الذكور و الإناث في نفس الوقت، و فعلًا الناس دي موجودة كتير و أغلبهم بيتحوٌ**لو لأن المجتمع مش قابلهم و دايمًا مُحتقرين مع إن ده مش ذنبهم... هما مُجرد ناس إتوٌلدت بتشوٌهات ملهمش دخل فيها ...

و طبعًا زي الرواية إللي فاتت إتكلمت عن الصُحاب و إزاي بيكونو سند لبعض حتى لو الموضوع فيه خطورة على حياتهم، و ده هيفضل موجود لغاية الجزء التاني و يمكن هيبقى أكتر كمان ...

نيجي عند النُقطة التانية و هي شخصيات الرواية  ...

و زي أي رواية من رواياتي مفيش ولا شخصية كاملة، كُلهم مليانين عيوب أولهم إسلام و إللي هو أصلًا بطل الرواية، و كان واضح إن تصرفاته عنيفة وبارد و نرجسي بسبب أهله إللي تقريبًا نفس صفاته، بس بردو هو كان مُخلص و ذكي و في مميزات تانية هتظهر أكتر في الجزء التاني و سلبيات تانية هتظهر بردو ..

أرواح متنقلة ( مُكتملة )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن