Maryam Nadira keluar awal pagi untuk pergi jogging. Cuaca pagi sangat menyegarkan terutamanya udara pagi di Cameron Highlands ini. Nyaman.
Dia berhenti di tepi untuk seketika. Melihat sunrise pagi itu. Mempersonakan sungguh. Dia tersenyum sambil menutup kedua matanya.
"Hai morning!." Tegur seseorang. Maryam Nadira menoleh ke arah suara itu. Uthman Harris. Dia tersenyum.
"Where's princess Mia?."
"Masih lena diulit mimpi."
Maryam Nadira ketawa senang hati.
"By the way, yang semalam tu bekas suami you?".
Maryam Nadira angguk kepala.
"Yeahh..". Jawabnya tapi tidak begitu semangat. Tidak seperti biasanya. Wajahnya murung.
"Dia buat apa datang sini?."
"Nak rujuk. Heh." Sinis nada Maryam Nadira.
"I don't know how he knows my house."
"Ini tempat tumpuan, Cik Nadira. Maybe dia ada ternampak you masa dia datang bercuti ke sini atau dia tertengok website you."
"Maybe I kena pindah tempat lain pula".
"You nak princess Mia mengamuk ke? You jangan main-main, nanti I yang sakit kepala nak mencari you pula." Usik Uthman Harris.
"Kan! Nasib you sebut pasal princess Mia, kalau tak I pun terlupa pasal dia."
"Speak about her, dia cerita tak dekat you, dia pernah promote you dekat I?." Tergelak Maryam Nadira bila teringatkan kata-kata Mia tempoh hari.
Uthman Harris angguk kepala sambil ketawa.
"I'm so sorry. I tak pernah ajar dia show off atau riak. I sendiri terkejut bila dengar apa yang dia cakap dekat you. Sungguh I malu."
"Kecil-kecil dah ada sense of humour. Ikut perangai daddy -nya, kot." Usik Maryam Nadira lagi.
Maryam Nadira tergelak. And seketika kemudian Maryam Nadira mengeluh.
"Kenapa mengeluh pula tu?".
"I cuma taknak bekas suami I tu datang mengganggu I lagi. I memang taknak rujuk dengan dia or berkahwin lagi dengan mana-mana lelaki lain."
"Tak salah jika bergelar janda atau duda, yang salahnya masih hidup dengan trauma kisah yang lepas. Berikan peluang untuk you bahagia, Maryam Nadira. You berhak."
Maryam Nadira tersenyum.
"Kenapa you belum berkahwin lain?." Ada senyuman disebalik soalan itu.
Uthman Harris tergelak. Dia terkena.
"I nak berkahwin lagi. Cuma I nak mencari yang betul-betul boleh terima I. Yelah, I kan pakej sekali dengan seorang drama queen. You ingat senang nak pujuk or ambil hati Mia?.. Cuma dengan you, entahlah kenapa dia boleh close at the first sight."
"Cinta pandang pertama agaknya, kan." Usik Maryam Nadira lalu tergelak.
"Maybe". Uthman Harris juga tergelak.
"So, you kat sini mengusahakan homestay dan kebun bunga je?. Atau ada pekerjaan yang lain?."
"I ada buat fresh flowers delivery juga.. itu jelah rasanya yang I buat. Memang struggling. Dulu I lepaskan kerjaya I as lecturer and berpindah ke kampung bekas suami I. Tapi pengorbanan I tu sikit pun dia tak hargai. So I decided, it's enough. I can't stand anymore. Dengan makian, and hinaan so cukuplah. I ada maruah dan I takkan sesekali bagi orang pijak-pijak.."
YOU ARE READING
I LOVE YOU MR. DUDA (COMPLETE)
RomanceKisah diantara Uthman Harris dan Maryam Nadira. Apabila si duda bertemu dengan si janda. Si janda yang sudah hilang kepercayaan terhadap ikatan perkahwinan akibat kekecewaan perhubungan di masa lalu ALL RIGHTS RESERVED. Semua watak didalam short lo...