Mereka berdua duduk di kerusi di luar kediaman milik Uthman Harris. Sambil menikmati kopi Che Nah yang lagi pekat dan kaw. Mia sudah lena diulit mimpi. Malam itu Maryam Nadira akan bermalam di kediaman Uthman Harris dan tidur di bilik Mia. Mia nak tidur sambil memeluk Aunty Nad, katanya.
"Thanks sebab pujuk Mia.".
"My pleasure."
"Inilah diantara sebabnya I ajak you kahwin. Senang you jadi orang tengah diantara I dan Mia."
Maryam Nadira ketawa lalu gelengkan kepala.
"Sebab itu je?."
Uthman Harris tersenyum lalu memandang wajah Maryam Nadira.
"Banyak lagi sebabnya. I boleh beritahu sekarang kalau you sudi nak mendengar."
"No! I taknak dengar." Jawab Maryam Nadira mencebik.
Diam seketika suasana. Malam itu angin agak terasa sejuk. Persis angin di Cameron Highlands.
"Well, Harris. I rasa you kena bagi Mia dan bekas isteri you bertemu."
Sighs.
"You rasa I patut beri keizinan untuk dia berjumpa dengan Mia?."
"Erm.. I tiada hak untuk berikan jawapan. Tapi pendapat I, tak salah rasanya kalau you bagi peluang untuk bekas isteri you."
"Peluang kedua?."
"Yes, peluang kedua."
"So why don't you give yourself a second chances, too?."
Maryam Nadira telan air liur. Soalan yang menjerat dirinya.
"Erm.. you jangan nak lari dari topik ya, Harris."
Lelaki itu ketawa.
"Kita sedang bercakap tentang peluang kedua, kan. Sebab itu I tanya you."
"Maybe akan ada peluang kedua untuk I. And peluang kedua juga untuk bekas isteri you."
"Okay. Jika I beri peluang kedua untuk Erina Zulaikha bertemu dengan Mia, then you pun sama. Beri peluang kedua untuk diri you and I. Macam mana?."
"Why me, Harris?."
"You asking me."
"Lah pulerksss."
"So how?."
"I malas nak bercakap tentang hal ini. I'm done." Maryam Nadira bangun dari kerusi itu dan menaiki anak tangga untuk ke bilik Mia.
Uthman Harris tersenyum senang hati. Suka betul dia mengusik wanita itu.
Maryam Nadira memandang wajah polos milik Mia. Sungguh dia sayangkan si gadis kecil ini. Saat pertama mereka bertemu pun, dia sudah jatuh sayang kepada pemilik nama Elianna Nur Damia ini. Dia mencium kedua belah pipi gebu kemerahan milik Mia. Dan mengelus lembut rambut lurus milik Mia. Dan dia memeluk Mia. Tiba-tiba Mia juga memeluk dirinya, dan dia tersenyum. Mereka tidur berpelukan.
......
"Apa agenda pula ni?." Tanya Uthman Harris tegas, kedua tangannya peluk tubuh. Menantikan jawapan dari kedua-dua orang wanita di hadapannya. Mereka terkejut dengan kemunculan tiba-tiba Uthman Harris.
"Kalau you datang jumpa Maryam Nadira hanya untuk berjumpa dengan Elianna Damia, baik you lupakan niat you tu, Erina Zulaikha. Sebab I yang tentukan samaada you boleh berjumpa atau pun tidak."
YOU ARE READING
I LOVE YOU MR. DUDA (COMPLETE)
RomanceKisah diantara Uthman Harris dan Maryam Nadira. Apabila si duda bertemu dengan si janda. Si janda yang sudah hilang kepercayaan terhadap ikatan perkahwinan akibat kekecewaan perhubungan di masa lalu ALL RIGHTS RESERVED. Semua watak didalam short lo...