"Well, bila nak hantar rombongan meminang?."
Uthman Harris terkejut memandang Maryam Nadira yang sedang tersenyum itu.
"I penat nak menunggu. Klise sangat asyik lelaki nak kena melamar, kali ini, biar I yang ambil langkah pertama. Uthman Harris, sudi tak kalau awak memperisterikan saya?". Soal Maryam Nadira sambil tersenyum manis di hadapan lelaki itu.
Uthman Harris ketawa. Unpredictable sungguh wanita yang bernama Maryam Nadira ini. Tetapi dia suka wanita ini. Penuh dengan karakter dan kejutan.
"Well, apa lagi jawapannya. I tersepit, kalau I jawab tak sudi nanti anak I mengamuk dekat I. Tetapi kalau I jawab sudi, I will be the most happier man sebab dapat memperisterikan you, Nadira."
"Then your answer is....".
"Of course YES!."
Uthman Harris memegang tangan Maryam Nadira.
"I janji dengan you, Nad, I akan cuba membahagiakan you, walaupun tanpa zuriat. Elianna Nur Damia is enough for us to continue our life. If there is anyone talk bad about you, I sendiri akan sumbat mulut mereka dengan tanah kubur."
Kata-kata Uthman Harris itu membuatkan Maryam Nadira ketawa geli hati. Lelaki itu mengeratkan genggaman tangannya. Ingin menggengam tangan itu sehingga bila-bila.
"I nak cium tangan you macam mat saleh tu tak boleh. Belum halal lagi."
"Gatal!."
"Jom!."
"Jom ke mana?."
"Jom pergi menikah..lah!."
Mereka berdua ketawa bahagia. Jika perkahwinan pertama tidak menemui jalan bahagia, mungkin yang kedua akan menemui kebahagiaannya.
"Now welcome to my life."
"Pleased to be here."
.....
Maryam Nadira memegang test kehamilan itu dengan mata bulat dan mulut ternganga. Dua tiga kali dia melihat result yang tertera, tidak percaya. Double line!
"Sayang!." Bunyi ketukan pintu dari luar. Suara Uthman Harris sedang memanggil. Maryam Nadira membuka lock pintu, Uthman Harris terus melangkah masuk ke dalam bilik air itu.
"Sayang okay tak ni?... Kenapa kaku je ni macam baru lepas tengok hantu." Tanya Uthman Harris sambil memegang kedua belah pipi isterinya. Maryam Nadira kemudiannya menghulurkan test kehamilan itu kepada Uthman Harris.
"Test covid ke sayang?.. Positive covid?." Disebabkan sudah terlalu lama tidak memegang test kehamilan itu, Uthman Harris ingatkan itu adalah test covid.
Maryam Nadira geleng kepala.
"Ayang pregnant." Uthman Harris terkejut lalu meneliti kembali test kehamilan itu. Dan akhirnya dia melompat kegirangan. Persis Elianna Damia! Maryam Nadira tergelak melihat tingkah suaminya.
"Alhamdulillah Ayang!..". Uthman Harris memeluk isterinya dengan erat sambil mencium kedua belah pipi isterinya.
"Terima kasih ayang!..Terima kasih!." Bisik Uthman Harris lalu dihadiahkan lagi ciuman di dahi isterinya.
"Ayang tak sangka, abang." Bisik Maryam Nadira perlahan. Sungguh, dia tidak mengharapkan begini cepat rezekinya untuk memiliki anak dari rahimnya sendiri.
"Terima kasih abang sebab yakin dan percaya dengan ayang."
Uthman Harris tersenyum.
"Rezeki anak bukan kita yang tentukan, okay." Maryam Nadira angguk kepala sambil tersenyum. Bahagia rasanya. Elianna Damia pasti lebih bahagia!
Tiba-tiba pintu bilik mereka dibuka dari luar. Elianna Damia masuk. Mia terus memeluk Maryam Nadira.
"Mia dengar bunyi daddy jerit tadi. Mummy and daddy buat parti buih tak ajak Mia lagi ke?." Polos sungguh anak kecil ini. Mereka berdua ketawa dengan bahagia.
.....
Mereka bertiga berjalan-jalan di Teluk Cempedak, Maryam Nadira sedang memegang perutnya yang semakin membesar, tersenyum melihat Uthman Harris dan Mia yang sedang bermain layang-layang.
"Nad!." Panggil Ana.
Maryam Nadira menoleh ke arah suara itu lalu dia tersenyum.
"Ana!." Mereka berpelukan.
"Makin cantik kau sekarang! Lama sangat tak dengar khabar kau. Sihat?."
"Sihat Alhamdulillah. Kau sihat, Ana?."
"Alhamdulillah sihat. Nad, kau mengandung?." Bulat mata Ana memandang Maryam Nadira sambil tersenyum.
"Rezeki aku, Ana."
"Alhamdulillah! Ada hikmah disebalik semua yang terjadi, kan.. Kau difitnah katanya kau yang bermasalah, rupanya tidak.. Ikmal dan isteri dia sampai sekarang masih belum ada anak."
Maryam Nadira tersenyum.
"Ada hikmah. Kalau tak jadi macam ni, aku takkan jumpa dengan suami dan anak aku yang sekarang. Merekalah harta aku yang paling bernilai, Ana. Aku dah move on. Aku bahagia dengan hidup aku sekarang ini."
"Aku tumpang bahagia untuk kau, Nad. Kau berhak bahagia."
Mereka berbalas pelukan dan senyuman. Ya, semua yang terjadi pasti ada hikmahnya, kan.
.....
"Abang, cuba abang tengok, ada yang senyum-senyum tengok kita."
"Siapa?".
"Tu, readers yang baca kisah kita. Ayang malulah, abang."
"Kejab, abang suruh mereka pergi tidur."
"Readers tu semua minat Mia, bukan minat dekat Mummy and Daddy".
-TAMAT-
I LOVE YOU MR. DUDA
YOU ARE READING
I LOVE YOU MR. DUDA (COMPLETE)
RomanceKisah diantara Uthman Harris dan Maryam Nadira. Apabila si duda bertemu dengan si janda. Si janda yang sudah hilang kepercayaan terhadap ikatan perkahwinan akibat kekecewaan perhubungan di masa lalu ALL RIGHTS RESERVED. Semua watak didalam short lo...