💭 *أهـم النقاط*
*في المحاضرة الأولى*
*لماذا كتاب الداء والدواء*1- ابن القيم بيتكلم في كلام ينفع لأي حاجة.. أي حد عنده مشكلة في قلبه.. أي حد عنده معصية.. أي مشكلة مع طاعة.. هتلاقي إجابتها عندك في كتاب الداء والدواء.
2- في الدين دائمًا في حل، طالما ربنا موجود في حل.
3- رحم الله من أعان مبتلى، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه.
4- رسالة الداء والدواء هي سلسلة متكاملة لمن أراد أن ينتقل نقلة نوعية في علاقته مع ربنا سبحانه وتعالى.
5- الرجاء المذموم: رجاء العاصي أنه سيُغفَر له مع استمرار المعصية، ويرجو المغفرة بدون عمل يجعله مؤهل لأن يُغفَر له.
6- كل ذنب بيحصل في العالم سببه عدم تعظيم الله سبحانه وتعالى.
7- عمرك ما هتنتصر على المحبوب التاني (النساء والإباحية والنظر والشهوة) إلا لو في محبوب أعلى، ودائمًا الإنسان صراعه في الحياة بين محبوبات، واللي بينتصر في قلبك اللي بتحبه أكتر.
8- العبادة هي كمال الحب وكمال الذل.
9- الهوى قوي بلا شك، فلازم نواجهه بعقل راجح، فابن القيم طول الكتاب بيأسس عندك عقل قوي علشان يواجه الشهوة دي.
10- إذا كان الله أنزل لكل أمراض البدن أدوية، مش هيجعل أدوية لأمراض الروح وهي أولى؟!
11- النبي ﷺ اعتبر إن الجهل داء والعلم دواء.
12- هذا القرآن يشمل أدواء الروح كلها، وما أنزل الله من شفاء أنفع ولا أعم من القرآن.
13- الرقية أثرها بيتعلق بقوة تعلق قلب الراقي بالله، وتعلق قلب المرقي بالله.
14-ىيجوز للإنسان أن يأخذ أجر على الرقية، لأنه من باب التطبيب.
15- يقول ابن القيم: ولقد مكثت بمكة مدة، تعتريني أدواء ولا أجد لها طبيبًا، فكنت أعالج نفسي بالفاتحة، والله لقد رأيت لها تأثيرًا عجيبًا، فكنت أصف ذلك لمن يشتكي ألمًا فكان كثير منهم يبرأ سريعًا.
16- الأذكار والآيات والأدعية التي يُستشفَى بها ويُرقَى بها هي في نفسها نافعة شافية، ولكن تستدعي قبول المحل وقوة همة الفاعل وتأثيره.
17- في واحد لن يُجيب الله له أي دعوة (اللي بياكل حرام، تارك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، الزاني، الظالم، عاق الوالدين)
18- إيه أخبار قوة الدعاء، وإيه أخبار الذل والمسكنة، وإيه أخبار الإلحاح والتضرع والاضطرار؟
في الحديث: لا يقبل الله دعاء من قلب غافل لاهٍ.19- ربنا بيستجيب للكافر إذا دعاه باضطرار، لكن لا يستجيب لمسلم قلبه غافل لاهٍ.
20- من الحاجات اللي ممكن تمنع إجابة الدعاء إن الدعاء دعاء فاسد، زي المغني اللي بيقول ربنا يوفقني، والمرابي اللي بيدعو ربنا يبارك له في الربا.