رواية " وكانت صدفة "
الفصل السادس
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أحيانا الحياه تجعلنا نسير خطوات نعتقد انها برغبتنا وندرك مؤخرا ان الحياه جعلتنا نسلك هذا الطريق حتي لو لم نكن اخترناه منذ البداية .قررت جنة بعد ان رأته ان تذهب سريعا فذهبت مع سمر وركبا السيارة ، بحث محمود عنها لم يجدها وكأنها جنية تستطيع ان تختفي .
عبد الله : مشيت ليه؟
محمود: عايز امشي
عبد الله: طب يلا ، بس انت فيك حاجة لازم افهمها ، تعالي نقعد علي القهوة وتحكيلي .
محمود حكي لعبدالله علي كل شئ
محمود: البنت اللي اتكلمت قبلي فاكرها ؟
عبدالله: لا عشان كنت مركز مع واحدة تانية ، طب اوصفهالي .
محمود: بنت زي القمر اسمها جنة وهي فعلا جنة ، شعرها بني واصل لكتفها وناعم ، عينيها عسلي ، وقصيرة شوية
عبدالله: وانت عرفت منين انها هي اللي كلمتها علي الفيس بوك ؟
محمود: نفس الاسم
عبدالله: والله بجد؟؟! ما في مليون واحدة اسمها جنة ، هي مش حاطه صورتها علي الفيس بوك؟
محمود: لا مش حاطة صورتها ، بس كاتبة انها محامية ، يعني محامية ونفس الاسم معتقدش انها صدفة ، كمان دي نفس البنت اللي شفتها في المطعم ، انا متاكدسمر : مشينا ليه يا بنتي؟
جنة: فاكرة Doctor-M اللي حكتلك عنه؟
سمر: اة ، ماله ؟
جنة : كان في الندوة
سمر: عرفتي ازاي؟
جنة : اولا دكتور ثانيا قال نفس الكلام اللي قولتهوله علي الفيس بوك
سمر: طب هو مش حاطط صورته؟
جنة: لا ، بس انا متاكدة انه هو
عادت جنة لمنزلها .
عائشة : عملتي ايه في الشغل المدير قالك ايه؟
جنة: قالي ما ازعلش وان لسه قدامي فرص تانية ، واداني كتاب الخصه هروح ابدا فيه.
ابراهيم: شفتي يا حبيبة بابا ، ان مكنش له لزوم تكتئبي ، يلا خشي غيري اللبس الفورمال دة والبسي فستان ويلا بينا وانت كمان يا جلال
عائشة: وانا؟
ابراهيم: لا انا عايز اتكلم مع ولادي شوية ، حبيبت بابا يلا روحي ألبسي
جنة: حاضر يا بابا يا حبيبي
جلال: وانا مش حبيبك؟
جنة: حبيبي طبعا ونور عيني
ارتدت جنة فستانا باللون " مينت جرين" وجعلت شعرها "كحكة"
ذهبت مع والدها واخوها الأكبر الي حديقة
ابراهيم: تشربوا ايه؟
وبعد ان جلسوا وتناولو الطعام وشربوا مشروبات دافئة لان الطقس باردا ، قال لهم ابراهيم : مالكوا بقا؟
جلال: انا كويس والله
جنة: وانا كمان
ابراهيم : انا عارف ان عندكو مشاكل في الشغل عشان كدة اخدتكو تفكوا عن نفسكوا شوية .محمود: سلام عليكم
چيهان: وعليكم السلام
محمود: لوچي وياسين يلا اجهزوا
لوچي: ليه؟
محمود: هنروح الملاهي
لوجي وياسين: هييييييييه
مرتضي: وانا وامك؟
محمود: لا با بابا انت وماما ليكوا خروجة تانية ، انا بقالي فترة مقصر مع اخواتي وشايفهم بيروحوا المدرسة كل يوم عايز افسحهم شويةفي منتصف الليل عادت جنة لمنزلها وعاد محمود لمنزله ، لم تذهب جنة من بال محمود طوال اليوم وقرر ان يحادثها ، ارسل لها : ازيك ؟
رأت جنة الرسالة وأجابت: الحمدلله ، وانت؟
محمود: ليه مشيتي ؟
جنة: مش فاهمة
محمود: ليه مشيتي اول ما شوفتيني النهاردة؟
جنة: هو انا شفتك ؟ امتي دة؟
محمود: مش انت كنتي في ندوة الوزير في معرض الكتاب النهاردة ؟
جنة : لا
محمود: لا متاكد انك كنتي هناك
جنة: وانا بقولك لا مكنتش هناك ، انت عايز مني ايه حتي لو كنت هناك اكيد مش هقف اتكلم مع واحد معرفهوش ، سلامفكر محمود مطولا هل هي صادقة ام تكذب !
ولكنه كان متاكدا انها هي ، جاءته فكرة ، فتح جروب " الحروف الضائعة" وكتب منشور بدون اخفاء هويته ليجعلها تتاكد انه يقصدها وكتب" لماذا نهرب من الصدف؟
علقت جنة علي منشوره " لا نستطيع ان نهرب من الصدف المكتوبة لنا ، لكن بعضنا لا يحب المفاجأت "
رأي محمود تعليقها فأجابها : يعني لو اتفقنا نتقابل هتوافقي ؟