"Morning bang." Naqib menyapa aku mesra saat dia masuk ke dalam bilik. Aku menggeliat, aku merasakan tubuh aku terdedah maybe sebab semalam aku sedang syok main dengan Khairi.
Eh? Siot aku tengah bogel do sekarang. Serta merta aku tarik selimut aku ke paras dada. Patut lah aku rasa aku tak pakai pape pun. Naqib pulak selamba je masuk. Tak perasan ke aku bogel atas katil ni? Aku pandang sebelah aku, Khairi tengah tidur meniarap. Bongoklah. Dengan tak pakai bajunya. Nasib baik selimut tu tutup bahagian punggung dia.
"Err Naqib sorry eh abang kalau tido memang tak pakai baju." Kata aku saje. Takut dia ni syak something. Naqib gelak.
"Eh takpe. Biasalah tu orang lelaki tido memang tak pakai baju. Sorry eh Naqib masuk je. Naqib nak ambik baju." Kata Naqib yang sedang mencari salah satu bajunya yang berada di dalam lipatan yang banyak di dalam almari. Maybe dorang ni kongsi satu almari kot.
"Eh takpe takpe."
Naqib keluar dari bilik lalu aku segera memukul belakang Khairi. Menyuruhnya untuk bangun. Khairi menggeliat sebelum dia menyambung kembali tidurnya. Aku goncangkan badan dia sampai dia hampir terjatuh dari katil.
"Hmmmm..."
"Wehh Khairi bangun!" Kata aku, tangan masih tidak henti memukul belakang Khairi.
"Hmm 5 minit..." Kata Khairi dengan suara dia yang serak basah. Melting aku dengar suara dia gitu.
"5 minit nanti jadi 5 jam. Aku bangun mandi dululah. Pinjam tuala eh." Kata aku.
"Hmm ok.." Khairi menarik selimut sehingga ke paras lehernya.
"Arghh!" Tubuh aku terlentang jatuh saat cuba untuk berdiri. Aku merasakan belakang aku terasa kebas dan sakit. Aku memegang belakang aku dengan kuat. Dahi aku berkerut menahan sakit.
"Ehh kau kenapa? Okay tak ni?" Khairi tak jadi nak tidur. Dia segera bangun mendapatkan aku yang meniarap di atas lantai.
"Belakang aku sakit do." Aku mengadu.
"Sorry aku terlebih sangat semalam." Khairi perlahan mengangkat tubuh aku.
"Aku nak gi tandas."
"Ha meh aku bawak." Khairi mengangkat tubuh aku dengan memegang pinggang kanan aku. Tubuh aku dipaut oleh tangannya.
Setelah selesai kami berdua mandi, aku dan Khairi keluar dari bilik dan mendapati adik2 nya masih lagi sedang tidur manakala Naqib seorang sahaja sedang mencari sesuatu di dapur.
"Angah, tak gi kerja ke pagi ni?" Tanya Khairi kepada adiknya.
"Angah nak pergilah ni." Kata Naqib seperti tergesa-gesa dan segera keluar dari rumah. Seperti apa yang aku nampak, pada waktu pagi Naqib akan pergi kerja dan pulang pada waktu petang. Dan pada waktu petang pula giliran Khairi pula untuk keluar bekerja sampai lewat malam. Maybe mereka berdua bergilir-gilir menjaga adik2 mereka di rumah.
"Kau lapar? Jom kita gi breakfast." Ajak Khairi.
"Adik2 kau macam mana? Takpe ke tinggal ni?" Tanya aku, risau.
"Kalau camtu kau tunggu rumah kejap tengokkan dorang. Aku gi turun belikan makanan." Khairi mencapai dompet dan kunci motor yang berada di atas meja.
"Okay."
Khairi mengambil masa dalam 15 minit je pastu dia balik. Dia datang bawak nasi lemak. Adik2 dia yang lain cepat je bangun sebab nak makan.
"Khairi." Panggil aku perlahan waktu dia tengah membuka bungkusan nasi lemak dia.
"Ye..."
"Kau taknak datang balik ke sekolah?" Tanya aku.
"Tak kot. Aku nak jaga adik2 aku." Katanya sebelum menyuapkan nasi di dalam mulut.
"Tapi spm dah nak dekat."
"Aku kena kerja do. Aku kena dapatkan duit nak sara adik2 aku. Nanti dorang nak makan ape."
Aku terdiam. Kepala aku menunduk ke bawah. Aku berfikir sejenak. Ayah pernah memberitahu aku sebelum aku datang ke sini. Dia kata dia ikhlas nak bantu Khairi dan adik beradik dia.
"Ayah aku offer nak tolong korang. Jadi datanglah balik ke sekolah. At least habiskan spm dulu." Pujuk aku. Aku memaut lembut lengan Khairi yang berketul.
"Aku tak boleh. Kalau aku pergi ambik spm pun. Aku tetap akan fail." Kata Khairi selamba. Tangan kirinya mengusap lembut rambut adiknya yang paling bongsu.
"Khairi... Kau dengar sini eh. Jika kau FAIL, jangan pernah berputus asa. Kerana F.A.I.L bermaksud 'First Attempt In Learning'. END pula bukanlah penamat, malah E.N.D bermaksud 'Effort Never Dies'. Dan jika kau mendapat NO sebagai jawapan, ingatlah bahawa N.O. memberi maksud 'Next Opportunity'. Jadi, marilah sentiasa berfikiran positif." Kata-kata aku membuatkan Khairi berhenti mengunyah. Dia terus menelan dengan meminum air. Dia memandang aku lalu dia memandang adik-adiknya.
Aku tahu. Dia tengah dilemma sekarang. Menjadi anak sulung adalah tanggungjawab yang sangat besar. Lebih2 lagi bila kehilangan kedua ibu bapa di usia yang muda.
"Aku seorang yang gagal. Fokus aku pada adik-adik aku je sekarang ni."
"Kalau kau gagal sekarang pun, tak bermaksud kau gagal seumur hidup kau. Jika kau betul2 gagal suatu hari nanti, itu bermaksud kau telah pun melepasi fasa yang paling teruk dalam hidup kau sebelum kau BERJAYA."
"Kalau tiada halangan macam ni, dah lama aku pergi sekolah dan ambik spm." Kata Khairi sayu. Matanya tertumpu pada adik-adiknya yang sedang makan nasi lemak bersama kami. Aku menghela nafas berat.
"Cuba kau tengok business man yang berjaya diluar sana, mereka yang dah jadi jutawan dan juga mereka yang terkenal sekarang. Sebelum dorang pergi ke tahap tu, dorang pun pernah gagal dalam hidup dorang. Dorang pernah hidup susah. Tapi dorang tak pernah berputus asa dalam hidup. Sesukar mana ilmu dan wang mereka ada dulu, hidup mereka menjadi senang kerana itu." Kata aku lagi.
"Aku tak pernah berputus asa, Aiman. Aku teruskan hidup ke depan. Disebabkan aku berada disini, dan aku ada keluarga. Aku tak boleh menyakiti mereka. Aku tak boleh sakiti adik2 aku. Dah banyak benda mereka alami. Aku terluka, tapi aku senyap. Kadang2 aku nak berputus asa. Tapi aku fikir mereka sebab aku masih ada keluarga yang sayangkan aku. Aku nak keluar dari tempat ni...." Khairi memandang aku. Matanya kelihatan sangat penat.
Aku memegang lembut Khairi, mata tidak henti merenung wajah Khairi.
"Jomlah balik semula. Ayah aku sudi nak tolong kau. Dia dah anggap kau macam anak dia dah. Mungkin aku tak boleh tolong kau, tapi keluarga aku boleh tolong keluarga kau."
Kelihatan mata Khairi berair seperti dia telah lama menyimpan rasa sakit dan beban di hatinya. Dipendekkan cerita, Khairi terima tawaran aku dan akhirnya dia dan adik-adik dia kembali ke tempat asal mereka. Soal rumah, ayah aku memberi mereka satu rumah sewa untuk mereka. Tentang duit, jangan tanya. Ayah aku pun selalu fikir kenapa duit dia tak pernah habis. Sebab tu dia ikhlas nak tolong Khairi.
Tentang Khairi pula, aku jadi mentor dia sepanjang hari. Ajar dia apa yang dia tertinggal sebelum ni. Dan ye dia kembali ke sekolah. Aku nampak kesungguhan dia untuk tamatkan spm dan aku boleh nampak lepas spm dia nak sambung kerja. Nak sara adik2 dia adalah tanggungjawab dia. Adik2 dia pun turut sama kembali ke sekolah.
YOU ARE READING
SUNYI
RandomSambungan HUTANG Aku sunyi. Aku takde adik beradik. Ayah dan ibu aku selalu gi kerja pastu balik lambat. Sampai satu tahap aku ni jadi introvert. Aku susah nak bergaul dengan orang, nak ada kawan pun susah. Tapi aku mempunyai habit lain yang membuat...