Joonas
Tyrkkäsin viimeisenkin halon uuniin ja istuin rantasaunan lauteelle huokaisten. Oli minun vuoroni olla vastuussa tämän ikivanhan hökkelin lämmityksestä iltaa varten. En tosin ollut täysin varma saisimmeko joulusaunan sijasta juhannuskokon.
Sisällä mökissä pelattiin kimbleä, joka ei edes lähtökohtaisesti kuulunut suosikkeihini. En tiennyt mitään yhtä ikävystyttävää peliä, mutta pelin kruunasi vielä Tommin ja Nikon iänikuinen vääntö siitä, saiko numerolla 6 jatkaa vai ei. Nikon ajatteleminen nostatti väkisin hymyn huulilleni. Voi kun se vaan huomaisi mut. Voisin huomenna saada jouluaaton kunniaksi suudelman mistelinoksan alla...
Ällösöpöt kuvitelmani loppuivat kuin seinään Joelin rymistäessä paikalle. Kireä pakkanen osui kasvoihini ja vei saunassa olevan ihanan lämmön oven avauksen mukana.
"Ei sitä saunaa näin tiiviisti tarvii vahtia", Joel naurahti ja onnekseni sulki oven perässään ja pelasti minut samalla mahdolliselta hypotermialta. Olen tosi huono taistelemaan kovia pakkasia vastaan.
"Vai, onko joku nyt oikeesti hätänä? Sä oot vetäytyny tosi paljon omiin oloihis tän mökkireissun aikana", Joel jatkoi, kun suustani kuului vain kuiva naurahdus tuon edelliseen kommenttiin. Hän istahti viereeni nariseville lauteille.
"Tehny vaan tonttuhommia", totesin hartioitani kohauttaen. Paskat mä ollut edes mitään lahjoja miettinyt näin edellisenä päivänä...
"Tänne saunaanko sä ne paketit piilotit?" Joel kysyi huvittuneena ja alkoi kuikkia lauteiden alle.
"Ei toi kimblen pelaaminen oikein houkuttele", jatkoin tekosyiden keksimistä, vaikka tässä kohtaa se olikin osittain totuus.
"Se lopettiin jo. Niko voitti, vaikka Tommin mielestä se oli huijaamista, koska 6 ei kuulemma saisi jatkaa", Joel naurahti.
"Mutta niin me vaihdetaan aliakseen. Tuutko mun pariks?" Joel jatkoi, kun en yhtynyt tuon naurunpyrähdykseen.
"Äh kyllä mä taidan pysyä tän saunan kaverina", totesin kuivasti. Halusin vain olla omissa oloissani...
"Tuu nyt. Mä en jaksa kattoo Nikon omahyvästä naamaa, kun se taas voittaa", Joel maannitteli lisää ja alkoi jo kiskoa minua vasemmasta kädestäni ylös.
"Joo okei. Mä tuun ihan kohta perässä", naurahdin nyt jo aidomman kuuloisesti Joelin epätoivoisille yrityksille saada minua liikkeelle.
"Okei, mutta jos sua ei kuulu 5 minuutin sisään, niin me tullaan koko porukalla kantamaan sut", Joel uhkasi ennenkuin katosi ovesta jättäen jälleen inhottavan pakkasen ympärilleni.
Aliaksenkaan pelaaminen ei varsinaisesti huvittanut, mutta tieto siitä, että saisin olla Joelin parina Nikon silmien alla pisti jalkojani liikkeelle. Mitähän vittua mä teen niiden joululahjojen kanssa...
***
Sanoja: 351Hyvää itsenäisyyspäivää!!🇫🇮🫶🏻