Joonas
"Joonas sä sanoit, että me päästään suoraan saunaan", Tommi sanoi pelottavan rauhallisella äänensävyllä. Sellaisella, että todellisuudessa tuo saattaisi räjähtää, millä sekunnilla tahansa. Olimme Joelin kanssa vetäneet vaatteet päälle pikavauhtia ja istuimme nyt pukuhuoneessa odottamassa tulevaa tuomiotamme.
"Joten, mikä helvetin idea oli tulla tänne panemaan? Ellei teillä sitten satu olemaan jotain salaista fantasiaa siitä, että teidät yllätetään. Onneksi olkoon se on nyt toteutunut", Tommi jatkoi korotetulla äänellä, kun minä tai Joel, emme kumpikaan saaneet yhtään sanaa suustamme. Toisaalta ehkä jopa parempi olla tässä kohtaa ihan turpa kiinni...
"Sori. Ei me tajuttu ajankulua", kuulin Joelin äänen viereltäni. Ja paskat. Sillä taisi tosissaan olla joku fantasia siitä, että meidät yllätetään, kuten Tommi mainitsi. Minä fantasioin ainoastaan siitä, että Niko olisi yllättänyt meidät, eikä siinäkään ollut mitään seksuaalista taustalla.
"No, ette vissiin joo. Mä sain vittu elinikäset traumat. Toi kuva ei koskaan poistu mun verkkokalvoilta. Te maksatte mun terapian", Tommi puheli niin dramaattiseen sävyyn, että sai minussa jo aikaan pienen naurun pyrähdyksen. Ei tämä nyt noin vakavaa ollut.
"Tommi hei sä katot pornoo varmaan joka päivä. Älä väitä, että toi näky ois sulle jotenkin uutta", naureskelin ja sain Joelinkin vieressäni hymähtämään.
"Joo, mutta uutta on nähdä mun parhaat ystävät noissa puuhissa. Mitä te ylipäätään säädätte keskenään?" Tommi kyseli nyt jo neutraalimpaan äänensävyyn. Aleksi oli istunut koko tämän ajan tuon vierellä hiljaa aivan kuin olisi traumatisoitunut pahemminkin. Eihän tuo ollut hädin tuskin nähnyt vilaustakaan, kiitos Tommin, joka peitti ovella näkyvyyden ja sulki saunanoven ennätysvauhdilla takanaan.
Vilkaisimme Joelin kanssa toisiamme ja päädyimme vain kohauttamaan olkia. En mä Joelin kanssa halunnut säätää yhtään mitään...
"Just. Pitääkö Niko huolta Ollista?" Tommi tuhahti, eikä onneksemme udellut enempää meidän tilanteestamme. Mitään tilannetta ei ylipäätään ollut meneillään.
"Ainiin. Niko lähti vuorostaan vartioimaan metsää ja Olli vissiin sammu", vastasin rauhallisesti, mutta todellisuudessa minua huolestutti Niko suunnattomasti. Ei sillä ollut edes kenkien lisäksi ulkovaatteita ja se raasu varmaan uppoaa korkeaan lumihankeen.
"Älä vittu jaksa. Mikä obsessio teillä kaikilla on yhtäkkiä sen metsän kanssa? Mä en ainakaan astu sinne enää jalallanikaan ja suosittelen samaa teille", Tommi saarnasi kyllästyneen kuuloisena. Kieltämättä metsä oli saanut meiltä jo tämän reissun aikana turhan paljon huomiota, mutta en mä voinut rauhoittua ennen kuin Niko oli turvallisesti takaisin mökissä. Mun sylissä...
"Onko Olli ok? Kai te käänsitte sen kyljelleen?" Aleksi puuttui keskusteluun ensimmäisen kerran ja nosti myös lattiaan pudonneen katseensa.
"Mä heitän ensiavuksi sen niskaan kylmät vedet. Eiköhän se siitä heräile", Tommi totesi ilman, että kerkesimme Joelin kanssa reagoida ja poistui suihkutilaan ilmeisesti täyttämään ämpäriä.
"Menkää Joel ja Joonas valmistelemaan seuraava lautapeli. Mä ja Aleksi vallataan tää sauna hetkeksi. Eiköhän se Nikokin sieltä ilmaannu, kun alkaa saada pakkasesta tarpeekseen", Tommi järkeili suihkutilan puolelta meille, jotka edelleen istuimme hölmön näköisinä tuijottamassa toisiamme.
"Ja mä en enää toista kertaa halua yllättää teitä panemasta!" Kuului vielä Tommin karjaisu kahden suljetun oven lävitse.
***
Sanoja: 460Kasvatuskeskustelu