BAB 19

7 2 0
                                    

Rak besar di dek atas, ruang berkunci ini aku perhatikan dari satu bahagian ke bahagian yang lain. Sebuah buku keras dengan keseluruhan warnanya merah bak baldu berdarah menarik perhatianku hingga bibirku mengulum senyum.

Aku bersiul perlahan. Seluruh ruang sunyi ini hanya bergema dengan siulan aku sahaja. Entahkan siulan gembira atau sekadar menutup gentar di dalam dada, hanya aku sahaja yang tahu.

Tanganku mencapai buku keras sedikit tebal itu. Tulisan Jawa lama yang mula pudar di bahagian tulang buku itu aku usap.

'Jantaka Nala Garjita'

(Sengsara jantung hati yang dibanggakan)

Habuk yang berkumpul di bahagian atas buku itu aku tiup perlahan. Tangan aku menanggung buku berusia hampir seabad itu lalu aku bawa bersama dalam aku menuju ke arah tingkap dek yang masih terbuka—membenarkan pawana dari lautan malam ini menjadi peneman setia aku.

Malam ini adalah malam terakhir aku akan berada di atas lautan membawa 'amanat' yang sudah lama aku nantikan hendak dipersembahkan di hadapan ayahku. Dalam ketidaksabaran aku, ada gentar yang aku balut kemas dan rapi agar gadis yang bersamaku sejak sepurnama ini, tidak dapat mengesannya.

Aku melabuhkan duduk. Buku tebal itu aku letakkan di ribaku meskipun ada meja kecil di hadapanku yang tersedia dengan dakwat dan pelepah untuk aku mencatat pada halaman kosong lembaran warisan ini.

Belum... belum masanya lagi.

Aku tersenyum kecil saat sepasang anak mata yang terpasung di dalam penjara cinta palsu yang aku sulamkan selama ini kembali terbayang di antara ombak laut yang menjadi pusat perhatian aku malam ini.

Serta-merta lipatan memori aku membangkitkan segala perihal yang sudah aku lakukan untuk mendapatkan secebis hati rapuh seorang gadis Jawa yang begitu teguh benteng jiwanya, begitu tegap pasak ruhnya. Pun begitu, benarlah kata orang tua-tua.

Sekuat dan seteguh apapun pendirian seorang wanita, hanya cinta yang mampu memancungnya. Hanya kasih sayang yang mampu merentap nyawanya. Kelembutan jiwa pada seorang perempuan yang selama ini dianggap sebagai balutan genggaman kekuatan seorang wanita adalah senjata paling berjasa buat seorang jejaka.

Meski cinta itu palsu, kasih sayang itu semu... Jiwa wanita mana yang mampu menolak rancu?

Muka surat kelima puluh sembilan yang sudah aku tandakan, aku buka. Anak mata aku jatuh pada barisan ketiga belas yang sudah aku gariskan dengan dakwat basah kepunyaannya.

Teka wong lanang menehi kembang kanggo wong wadon.
Wong wadon bakal nampa yen mripate padha wuta dening katresnan getih kang ditampa.
Siji ngrangkul bisa nyawiji njaga dheweke, tutul bisa nembus atine.

Hujung bibirku sedikit ternaik membaca seperenggan perkara di bab ini. Nampaknya, bahagian ini sudah aku 'lepasi'. Sejurus, anak mata aku terus mengelongsor kertas usang ini ke perenggan seterusnya.

Ing ngarepe wong lanang sing duwe dheweke, bakal kekuwatan sing dikarepake, bakal tiba ing tangane.

Aku berhenti di perkataan terakhir.

Kekuasaan yang jaka itu inginkan, akan jatuh ke tangannya.

Nampaknya, hanya tinggal satu lagi langkah aku ke arah kekuasaan yang selama ini aku ingin. Sebelum itu, bakal aku bawa gadis ini ke hadapan ayahandaku, Nadindra Raksa agar lelaki tua itu sedar, seperti apa sudah dia besarkan anak bongsunya itu.

Mungkin... nama Nara Randhika tidak akan pernah wujud lagi di antara dua bibir lelaki tua itu nanti.

-

Translasi :

Seorang lelaki datang memberi bunga kepada seorang wanita.
Seorang wanita akan menerima bahawa matanya dibutakan oleh cinta berdarah yang diterimanya.
Pelukan boleh melebur benteng pelindungnya, sentuhan boleh menembusi hatinya.

RENÉE Where stories live. Discover now