CHAPTER 26•MENGANDUNG•

14 0 0
                                    

"Sayang, tak letih ke jalan ke sana ke sini? Cuba duduk diam-diam dari tadi abang asyik tengok sayang ke hulu ke hilir" ujar Hayyan Harith. Pening dibuatnya.

"Tak penat pun, dah minggu kesepuluh dah ..relax abang santai aje lagi 29 minggu kita tengok muka anak kita ya, abang. Muka biar macam sayang, perangai biar macam abang" ujar Zarith Sofea panjang lebar.

"Eh, eh dia ni..banyak cakap pula nanti nak beranak baru tahu rasa sakit dia macam mana sekarang cakaplah besar" ujar Hayyan Harith. Hayyan Harith terdengar satu suara tangisan seorang perempuan. Ya, betul memang sah isteri dia yang nangis.

"Ya Allah, bidadari abang ni kenapa? Abang ada salah cakap ke? Abang marah sayang ke?" soal Hayyan Harith ingin memujuknya. Zarith Sofea mengangguk perlahan.

"Tsk..tsk a-abang ma-marah sayang..tsk" ujarnya teresak-esak.

"Abang cakap apa? Ayat mana yang abang marah sayang? Bagitahu abang, hmm" pujuk Hayyan Harith.

"Na-nanti nak beranak ba-baru tahu rasa sa-sakit dia macam ma-mana sekarang ca-cakaplah besar..tsk, tsk" jawabnya teresak-esak.

"Alololo, bidadari abang ni terasa yang tu rupanya..mana ada abang marah sayang..abang cuma pesan aje, abang tahu sayang takut nak bersalin sebenarnya" pujuk Hayyan Harith.

"Dah, tak payahlah nangis dah tak comel dah meh sini abang peluk" ujar Hayyan Harith dan memeluk isterinya.

"Janganlah marah, sayang..sayang minta maaf emosi ibu mengandung memang macam ni" ujar Zarith Sofea.



"Abang tak nak masak ikan salmon tu ke?" soal Zarith Sofea.

"Tunggu jap, sayang duduk aje diam-diam nanti abang panggil sayang" ujar Hayyan Harith dan terus pergi ke dapur.

Usai masak ikan salmon panggang, Hayyan Harith terus meletakkan ke atas pinggan dan diberikan kepada isterinya.

"Nah ni ikan salmon grill sayang lepas tu ni susu. Sini, abang suap sayang" ujar Hayyan Harith. Zarith Sofea yang baru ingin membuka mulut tiba-tiba dihalang oleh suaminya.

"Baca doa dulu, sayang. Bismillah" usai membaca doa Hayyan Harith terus menyuap ke mulut isterinya.

"Nak lagi ke?" soal Hayyan Harith. Zarith Sofea menggeleng perlahan.

"Terima kasih, abang" ucap Zarith Sofea.

"Sama-sama kasih, sayang" balas Hayyan Harith.


Minggu kesebelas
"Abang baju kurung sayang dah tak muat..macam mana nak pergi kenduri?" ujar Zarith Sofea.

"Tak payah pergi lah" ujar Hayyan Harith. Mudah sajakan kalau orang lelaki bercakap.

"Lepas tu abang tinggal sayang sorang-sorang" ujar Zarith Sofea. Merajuk nanti baru tahu.

"Abang pun tak pergi lah" ujar Hayyan Harith.

"Tapi nanti dia terasa macam mana?" soal Zarith Sofea. Serba salah pula.

"Orang kalau dah kahwin tak ada nak fikir kenapa orang ni aku jemput tak datang? Masing-masing sibuk seronok-seronok diaorang aje, sayang" terang Hayyan Harith panjang lebar.

"Okeylah nanti kita beli baju besar sikit eh..hari ni pun tak apa" ujar Zarith Sofea.

"Yelah sayang, abang ikut aje" ujar Hayyan Harith.

Ya Allah untungnya aku beristerikan dia! Ya Allah semoga hubungan kami berkekalan!



Minggu kedua belas
"Abang nak tahu hari ni kan minggu kedua belas dah..pejam celik pejam celik masa pun dah berlalu" ujar Zarith Sofea teruja.

MAHLIGAI BAHAGIA (C)Where stories live. Discover now