Bab 43 : Babysitter

1.8K 43 9
                                    


"Tengoklah! Sudahlah muka pun seiras perempuan tu. Perangai pun nak sama!" Marah Puan Rohana bercekak pinggang.

"Ish makngah ni. Biarlah budak kecik kan. Meh sini Hana." Izreen menyampuk. Dia cuba mencubit pipi tembam Hana tetapi ditampar pula budak kecil itu.

"Mana boleh aku nak sabar. Kau tengok habis pecah kaca kat dapur tu. Gula,garam,rempah aku semua berterabur dia buat main!" Puan Rohana cuba menjentik telinga Hana namun ditepis budak itu.

Hana menutup telinga lalu berjalan kecil pergi. Tidak suka mendengar bebelan.

"Sebab ni lah kau jadi macam ni. Sebab kau takde mak. Pengasuh kau semua lari taknak jaga kau. Eee geramnya aku." Lengan tembam budak itu dicubit cubit.

Hana mencebik sambil memegang lengannya yang pedih.

"Huwaa." Budak itu mula menangis kuat.

Izreen mengerutkan dahi.

"Makngah sudahlah! Pengasuh semua lari bukan sebab Hana. Tapi sebab anak makngah tu. Panas baran. Kerja nak maki orang je. Hana tak salah pun kan? Alololo." Izreen memeluk budak perempuan kecil itu.

"Tak." Hana menggeleng lalu menyembamkan muka ke bahu Izreen sambil teresak-esak.

Izreen menepuk belakang Hana. Walaupun budak itu bukanlah miliknya tetapi entah mengapa sudah jatuh sayang kepada Hana.

"Eh kau nak backing backing perempuan tu pulak apa pasal? Bukan kau ke benci sangat dekat mak budak tu? Mak dia tu perempuan jahat." Puan Rohana menjeling.

"Ish makngah ni tak baik lah cakap macam tu depan dia."Izreen menutup telinga Hana. Bicara Puan Rohana juga tidak bertapis.

"Hana..Mina..nama pun nak sama. Dua-dua menyakitkan hati membebankan hidup menghabiskan beras! Apasal la si Khairi tu pilih nama nak sama. Perangai buruk pun dah berjangkit!" Bentak Puan Rohana lagi.

Sengaja dia menghentak sebelah kaki untuk membuatkan Hana terkejut.

Bahu budak itu terhincut takut.

"Apa ni bising-bising? Serabutlah." Tegur Khairi muncul di dapur.

"Tak ni ha anak kamu-" bicara Puan Rohana dicantas.

"Eh aku balik ni nak tidur tau. Banyak kerja kat office. Dah balik rumah sana jerit sini menangis. Yang mak pun haih. Biarlah budak tu nak tunggang ke nak terbalik ke. Serabut tau tak!" Khairi menggaru kepalanya kasar dek bingit.

Puan Rohana terdiam. Benar cakap Izreen, anaknya kini makin berubah. Habis semua pembantu rumah dan pekerja dimaki jika tidak kena pada matanya. Khairi yang dulu tidak pernah melawan kata-katanya kini cepat pula menjawab.

"Reen. Kau bukaklah iklan permohonan baru jadi babysitter budak ni. Kalau tak bising aja mulut mak aku tu." Khairi mengusul.

"Babysitter kau yang lepas pun resign sebab kau. Ada lagi ke yang berminat. Ye lah kau tu asal tangkap feeling je mengamuk. Pecah habis barang dalam rumah. Mana la orang tak takut?" Izreen membebel.

Sudah sebelas babysitter berhenti dari menjaga Hana.

"Diamlah kau. Bukak je. Letak starting 5 ribu. Mesti ramai mohon." Tambah Khairi lagi.

"Fuyo 5 ribu. Kalah kerja company beb. Meh la aku jadi babysitter anak kau." Izreen suka tika mendengar wang yang banyak.

"Tak payah. Jaga laki kau bagi gemuk." Khairi mencemuh. Izham yang berdiri sebelahnya hanya berdehem.

Hana mencebik bersama mata yang berkaca-kaca. Mengapa ayahnya sendiri tidak menjaga dirinya? Mengapa perlu mengupah orang asing?

Budak itu menitiskan air mata. Masih tertanya-tanya. Mengapa ayahnya kerap mengelak darinya? Sejak kecil tidak pernah dicium dan dipeluk. Apatah lagi bermesra atau dibawa berjalan.

Dear Dictator [Completed] ✅Where stories live. Discover now