Bab 19: Pencinta Setia

113 4 0
                                    

"Dalam keadaan dunia yang sedang kiamat, masih ada seorang ayah yang cekal macam kau?" soal Maniac tidak percaya memerhati Gulam yang sekadar berdiri bersandar pada dinding di belakangnya, sesekali membetulkan topi koboi yang diikat pada belakang tubuhnya.

"Anak kau macam mana?" soal Maniac lagi.

"Aku dah kuburkan dia. Aman. Budak-budak ni yakinkan aku yang aku tak akan keseorangan, dan dah tiba masanya aku berdamai dengan takdir," balas Gulam yang sekadar dibalas anggukan oleh Maniac. Maniac meninggalkan Gulam lantas menghampiri Aidi yang setia dengan Sniper dibelakangnya, sambil memakai kaca mata.

"Nama?" soal Maniac.

"Kapten Aidi Roslan," balas Aidi.

"Dan pekerjaan kau sebelum kiamat?" soal Maniac lagi.

"Anggota elit tentera Malaysia macam Shakila juga. Aku dari unit Jaga," ucap Aidi.

"Dan siapa... orang besar yang kau kena jaga?" soal Maniac.

"Anak Perdana Menteri Khairy, Tiara," gumam Aidi.

"Wow... mesti memori yang menarik. Boleh aku?" ucap Maniac. Aidi mengangguk lalu tapak tangan Maniac lalu menyentuh kepala Aidi.

***

Aidi, seorang anggota unit elit khas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bernama Hulubalang, ditugaskan untuk menjaga Tiara, anak kepada Perdana Menteri Khairy. Hulubalang mempunyai tiga unit: Tempur, Risik, dan Jaga. Tugas Aidi yang sebahagian daripada unit Jaga adalah menjaga Tiara, anak perempuan kepada Perdana Menteri Khairy.

Aidi ialah anak orang yang susah. Dia memang menyertai Hulubalang dengan menyasarkan untuk sertai Jaga. Pendapatan sebagai Jaga memang sangat lumayan. Menjaga orang kenamaan. Sentiasa melindungi mereka dari segala marabahaya. Tapi Aidi tak pernah menyangka tugasnya adalah sebosan itu.

Apalah ertinya semua markah tertinggi dalam latihan tentera itu dahulu kalau tugasnya adalah babysitting seorang gadis remaja yang sedang menghabiskan pelajaran di universitinya? Apa gunanya semua rekod tembakan bidik paling tepat yang pernah dicapai oleh dalam ATM milikinya kalau tugasnya adalah sentiasa ada menemani anak perempuan perdana menteri itu?

"Perdana Menteri sendiri yang secara peribadi request services awak Aidi. Awak patut berbangga..." Itu ungkapan Jeneral Aqila untuk dirinya. Tetapi dia sekarang terperangkap dalam jem, menjadi pemandu peribadi untuk Tiara. Oh ya lupa nak kenalkan...

Tiara adalah seorang gadis muda yang penuh gaya, cergas, dan terkenal dengan aktiviti sosialnya seperti berparti dan bersosial di kelab malam. Wajah Tiara menyerlahkan keanggunan dan karisma seorang anak orang kenamaan. Dia memiliki raut wajah berbentuk hati dengan dagu sedikit runcing. Kulitnya cerah dan mulus, mewarisi kejelitaan ibunya yang berdarah kacukan Melayu-Inggeris.

Matanya bulat dan berwarna hazel, dengan alis mata yang halus melengkung sempurna. Hidungnya mancung, dan bibirnyasering dihiasi dengan senyuman lebar yang ceria. Rambutnya lurus dan panjang, dengan helaian keperang-perangan, sering diikat dalam gaya ponytail atau dibiarkan terurai dengan bebas.

Pipinya memiliki sedikit kemerahan semulajadi, memberikan kesan segar dan ceria. Dia juga mempunyai tahi lalat kecil di bahagian kiri atas bibirnya, menambah keunikan pada wajahnya.

Ketika dia tersenyum, lesung pipit di pipi kanannya akan terlihat jelas, memperindah lagi raut wajahnya yang memikat. Walaupun memiliki penampilan yang menawan, Tiara tetap menunjukkan sisi keremajaan yang bersahaja, terutama apabila dia bersama rakan-rakannya atau ketika berbual dengan Aidi.

Malaysia Sesudah KiamatWhere stories live. Discover now