البارت الثالث والعشرون

33 5 0
                                    

في صباح يوم جديد :-

أفاقت مني وأمسكت رأسها بكلتا يديها  ........ كان لديها صداع شديد بدأت بالنظر حولها حتي استوعبت أين هي وماذا حدث .........

وجدت نفسها بين أحضان حبيبها بل ويحتضنها بقوة شديدة ....... تذكرت ما حدث بالأمس حين أفاق علي وظلت طوال النهار والليل تبكي لأجله وهذا ما سبب لها ذاك الالم برأسها ....... أيضا حينما إحتضنها علي وبدأ بتهدأتها وإلقاء اللوم عليه كي يخفف من ألمها ...... كان يعاملها كالطفلة الصغيره.

بدأت عينيها تدمع رغما عنها ولم تكن تصدق ما يحدث، لم تكن تصدق أن حبيبها وكل حياتها عاد اليها بعدما كان علي وشك مفارقة الحياه  ......... ظلت تحمد ربها وتشكره علي رد روحها اليها دون اية مكروه .

بدأت تنسحب خطوة بخطوة من بين زراعيه ثم توجهت للمرحاض لكي تتوضأ وتؤدي فرضها.

نذهب لغرفة أخري  .......

كانت لا تزال بنفس حالتها بل تتدهور يوما بعد يوم  ........ وهو حاله كما هو كالصنم لا روح تسكنه ولا مشاعر تحركه ...... يبكي ليل نهار علي ماحدث لمحبوبته ،وهو ما تسبب في هذا .
تمني أن يكون مكانها أو فضل أن يعاقب بهذه الطريقه فلا أحد يقدر علي أذيته غيرها  .........

خارج الغرفة :-

قاسم : متقلقيش يحبيبتي هم بخير بس حالت عثمان صعبه أوي، كل لما بشوفه يا داليدا الدموع بتنزل من عيني غصب عني ...... دا مستحيل يكون عثمان الحديدي إللي نعرفه ، عثمان الحديدي المعروف بجبروته وهيبته وان اسمه يتذكر ف مكان كل إللي فيه شعرهم يشيب ، يبقي ف الحاله دي ..... بجد ربنا معاه ويقويه ، بس عارفه يديدا مبقاش يقوم من علي سجادة الصلاه ، الأول مكانش بيسجدها حتي ... الحمد لله ان ربنا هداه .

داليدا : دا إللي يتقال عليه عجائب العشق يحبيبي ، إللي يعمل ف عثمان كدا ويحوله زي ما انت قولت مش هنقول حب لان لو حب عادي مكانش هيبقي كدا ، دا عشق واكتر من العشق كمان.

قاسم : صح يحبيبتي هو العشق عجائبه قويه أوي كدا ،  وأنا اول واحد مجرب .

داليدا : صح ،طيب هسيبك دلوقت علشان ورايا شغل كتير عاوز يتراجع ، متتاخرش انهارده بقي بقالك يومين م بتنام كويس .

قاسم : يا حبيبتي ارتاحي انتي وسيبك من الشغل ، إنتي ناسيه انك لسه متعافاتيش يحبيبي ،وبالنسبه للرجوع بدري ف والله مش عارف اقولك اي مش هينفع اسب عثمان كدا وكان لو ما تابعتش حال الشركه كل إللي عمله وبناه ف حياته هيتبخر ، يعني لسه الخبر منتشرش ولا حد يعرف حاجه وبداو يدورو وراه ويوقعوه ، واحنا التلاته بينا وعد لازم نوفي بيه .

داليدا بحب : ربنا يحميك ويوفقك يحبيبي يارب وميحرمنيش منك أبدا ، ماشي مش هتكلم علشان خاطرك إنت بس ..... وبكرا تيجي تاخدتي علشان اشوف مني وحور واشوفك إنت وحشتني أوي .

عجائب العشق حيث تعيش القصص. اكتشف الآن