Hannah tersengguk-sengguk menahan mengantuk yang bertandang. Pagi tadi dia keluar awal untuk menyiapkan kerja yang tergendala di pejabat.
"Han!"
Mata yang tadinya kuyu, terbuntang luas. Hannah pantas berdiri tegak dengan muka 'blur'.
Matanya dikelip sekali.
Dua kali.
Tiga kali.
Sebelum dia terdengar ketawa terbahak-bahak di sebelahnya. Hannah mengecilkan matanya memandang Iqli yang sakan menggelakkannya. Pantas dia melabuhkan duduk dengan kasar.
"Gelaklah. Gelak. Ingat lawak sangat. Orang dah lah penat, sempat pulak main-mainkan orang." Hannah tarik muka. Kepalanya diletakkan dia atas meja, berlawanan arah dengan kedudukan Iqli.
Iqli tarik sengih. Kerusinya yang terletak di sebelah ditarik ke sebelah kerusi Hannah lalu dia duduk menghadap Hannah yang memalingkan muka darinya.
"Alaa.. sorrylah Han. Aku nak hilangkan ngantuk kau aje." Hannah mengangkat muka memandang Iqli yang tersengih.
"Banyak lagi cara lain kau boleh tolong aku hilangkan ngantuk aku, Iq. Nak aku bagi contoh? Bagi aku tidur!" Hannah kembali membaringkan mukanya dia atas meja.
"Han, kau jangan cakap kau kerja malam tadi.." meleret suara Iqli. Hannah terkejut. Cepat-cepat dikawal riak mukanya.
"Mana ada. Aku siapkan kerja yang Encik Bad bagi semalam." tutup Hannah.
"Aku baru kenal kau semalam ke Han?" perli Iqli.
Hannah mengeluh. Mukanya menatap wajah Iqli.
"Haah, aku kerja dekat cafe malam tadi." Hannah mengalah. Tak ada apa yang dapat aku sorokkan dari mamat ni. Pasrah ajelah.
"Han.. berapa banyak kali aku dah cakap? Jangan buat dua kerja dalam satu hari. Badan kau perlu rehat. Kalau semua kerja kau nak buat, bila masanya nak rehat?" Iqli sudah mengeluarkan mukadimahnya.
"Masa rehat nanti." Hannah jawab selamba.
"Tak lawak, Han." Iqli buat muka serius.
Hannah mengeluh.
"Fine. Aku tak buat kerja dalam satu hari lagi dah. Puas hati?" kata Hannah sambil menunjukkan jari kelingking. Hannah senyum apabila melihat Iqli kembali senyum. Takut dia nak tengok muka serius Iqli lama-lama. Boleh kecut segala usus dalaman.
"That's my girl! Now, dipersilakan sambung tidur. But this time je aku tolong cover kau tahu? No more twice!" Hannah buat tanda okey dan sengih.
'Sayang kau, Iq!'
YOU ARE READING
Han's Heroes
Teen Fiction> Hannah Zaliya. Sekali imbas, dia bagaikan gadis biasa yang ceria. Happy go lucky dan tidak mudah bersedih. Namun siapa tahu, dalam manisnya senyuman, tersirat beribu kedukaan. Membesar dalam keluarga yang kurang serba-serbi. Terpaksa menyara kelua...