"Spring"

117 5 2
                                    

Vi sprang i den långa korridoren, jag först och Olle efter. Jag sprang och tyckte det hade varit ovanligt lugnt en stund om man bortsåg från skrik som kommit från olika ställen i skolan. Jag sprang och skulle precis ropa "en liten bit till" när jag hörde ett fönster gå sönder. Jag vände mig om och såg hur en smittad person (tidigt stadium) hoppade på Olle. Han skrek och den smittade rev, bet och slog honom.
-Spring! Skrek han innan han föll ihop till en liten hög på golvet jag förstod att han är död. Den smittade vände sig mot mig och jag såg att det var en tjej. Jag såg hur en kille hoppade ut genom fönstret och stod då bredvid den smittade tjejen. Båda tittade på varandra och log ett äckligt leende.
-Mat? Frågade killen.
-Mat. Svarade tjejen.
Båda sprang mot mig och jag skrek och vände mig fort om och sprang från min döda kompis. Hjärtat dunkade hårt och jag kände tårarna komma. "Jag hade precis sätt när en av mina kompisar blev dödade" det var oförstårligt och jag mådde illa.

Jag fortsatte springa tills jag hörde två höga smällar, jag vände mig om och stannade till av min syn. 10 vakter, klädd i svarta skydsdräckter, alla hade ett vapen i handen och de två längst fram riktade sina vapen mot dem smittade som låg på marken. Vakterna hade svarta hjälmar på sig och man kunde inte se ansiktet genom det svarta glaset framför ögonen på den. En av vakterna gick fram till mig. Jag backade och nuddade ryggen mot väggen. Rädslan steg och jag gled ner och satt mig på marken med tårar i ögonen. Vakten tog fram en fyrkantig metal sak och satt den framför mitt huvud. Det fanns en grön och en röd lampa på ovansidan av maskinen
-Nej vi måste kontrollera dem yngre först sa en annan vakt och rörde vakten på axeln. Vakten stoppade undan maskinen och alla vakter gick förbi utan att ge mig en blick. Jag vände blicken mot dem smittade som låg blodiga på golvet, och Olle som låg död längre bort i korridoren. Då slog det mig "vi måste kontrollera dem yngre först" hade ena vakten sagt. Dom kanske är ute efter Grace (min lillasyster) tänkte jag och ställde mig genast upp och sprang mot trappan.

Jag sprang ner för den långa trappan och det var kolsvart. Jag drog fram min mobil ur backfickan och såg att min skärm var sprucken, jag satt på ficklampan och sprang in i mörkret.

Jag öppnade dörren och ett högt gnekande ljud hördes. Jag lyste med mobilen in i källargången och kände rädslan komma. Jag samlade allt mod och sprang in i mörkret, jag sprang länge tills jag hade två val antingen höger eller vänster. Jag tyckte det kändes som jag skulle höger men jag trodde att jag skulle komma för långt bort så jag tog vänster. Jag hörde ett gnekande ljud och sedan en smäll, dörren stängdes alltså, "hade någon stänkt den" tänkte jag.

Jag sprang upp för en smal trappa och kom upp i ljuset, jag tittade mig omkring och visste att jag var ganska nära min lillasysters klassrum. Inget var förstört här så jag trode att ingen smittad person hade tagit sig hit (än). Jag sprang förbi dörr efter dörr och såg att det fanns vakter (som jag hade träffat innan) i flera av rummen. Jag kom tillslut till Grace klassrum och det var tre vakter i rummet. Vakten höll i maskinen och tog den framför barnens ansikte en efter en. Han satt den framför ansiktet på Anjelika (Grace bästa kompis) och vaktens maskin hade en skärm, jag tyckte jag kunde skymta en bild på Anjelika och det stod hennes namn, ålder m.m. Lampan på ovansidan lös rött och vakten ropade "nej!". En av dom andra vakterna kom och drog bort Anjelika till ett hörn där det var en grupp av barn. Han gick vidare till en annan flicka som satt och grät. Vakten tog fram maskinen och satt den framför huvudet på flickan, samma sak här, information om flickan kom upp på maskinens skärm men nu lös lampan grönt istället. "Ja!" Ropade vakten, som ett klartecken, inte ett ja som att dom hittade något de letade efter. En vakt kom upp och tog flickan till andra sidan rummet där det var kanske runt 4 barn och på andra sidan som den tidigare tjejen fördes till stod det runt 15 st. En vakt stod i ena sidan av klassrummet och vaktade barna där och en vakt vaktade andra sidan med barna och den sista gick runt och tog maskinen framför varje barns ansikte. De var snart vid Grace. Hon grät men när hon fick syn på mig sken hon upp. Jag smög mig in i klassrummet och gömde mig bakom katedern, läraren var borta och jag vinkade att Grace skulle komma och hon smög sig till mig.
-Vad händer? viskade hon.
-Det har kommit smittade in i skolan vi måste ta oss hem sa jag tillbaka. När jag var påväg att smyga mig till dörren hör jag hur en vakt säger genom sin hjälm
-vi måste ta en i den röda gruppen.
-Varför? Frågade en annan vakt.
-Jo för våran chef sa att vi skulle ta alla gröna och en röd. Alla andra grupper gör samma sak.
-Dom han inte testa dig va? Viskade jag till Grace.
-Nej, vet du vad det är de gör?
-Nej ingen amning svarade jag.
-Ta ut den gröna gruppen och killen, den killen från röd grupp sa vakten som hade haft maskinen. Dom andra två vakterna tog barna som lampan hade lyset grönt för och en pojke som det hade lyst rött för. Sedan fördes de ut genom rummet.

SanningenWhere stories live. Discover now