Lebih kurang 9.13 malam. Di bilik hostel.
"APA DIA?!!!"
"Sakit la telinga aku, bodoh!" omelku. Punyalah lantang suara Wadi memekik tadi.
Aku syak gajah baka hibrid yang tengah naik minyak pun mau lari terpontang-panting mendengarnya. Bilik kami ni tak pernah aman dari pekik-jerit. Kesian hantu-hantu yang menumpang, nak tidur pun tak dapat.
"Rip! Betui ke ni? Betui apa yang kau cakap ni?" tanya Nizam yang lebih menjurus kepada mendesak.
Sungguhpun aku dah bercerita habis tentang rancangan jahat Adrina kepada kedua badigol tersebut, ternyata mereka masih tidak berpuas hati mendengarnya.
"Betul la apa yang aku cakap ni. Ingat aku nak main-main ke tentang hal-hal macam ini? Nanti Karam Singh Walia marah aku, tau?" balasku.
"Hah! Tu! Tu! Dah buat lawak. Kau cakap auta tadi, kan?" tanya Wadi. Cih! Silapku juga sebab boleh pulak buat lawaking masa serius macam ini.
"Serius, aku tak bohong. Tadi aku buat lawak sebab nak release sikit tension aku."
Penjelasanku itu mengundang renungan tajam dari kedua sahabatku. Lama kami saling memandang tanpa bersuara macam berlawan ilmu ninja doujutsu pulak. Pergh, bunyi macam cite naruto baii..
Akhirnya Nizam yang terlebih dahulu kembali menyandarkan tubuhnya di katilku dengan keluhan panjang. Aku turut ikut bersandar kembali di kerusi belajar yang 'dipinjam' oleh Wadi dari bilik sebelah. Namun Wadi masih enggan mengendurkan tubuhnya. Malah kedua tangannya mengeletar dalam kekemasan kepalan buku lima.
"Dahlah tu Wadi." pujukku.
"Betina sial... anak setan... kalau dia tu lelaki dah lama aku lumatkan mukanya." ujar Wadi dengan nada tersekat-sekat.
Memang sahih dia tengah marah tahap optimum. Walaupun rasa terharu dengan sikap setiakawannya, tapi aku rasa seriau jugak melihat api kemarahan si Wadi sekarang ini. Harapnya jangan la dia teringat yang aku ada menyimpan gambar Adrina saiz paspot dalam dompetku. Kang tak pasal-pasal jadi lempeng kulit kang...
"Rip... kau percaya ke dengan cerita Shaleen tu?" tanya Nizam secara tiba-tiba.
Aku bungkam. Namun seketika kemudian aku menganggukkan kepala untuk menjawab.
"Kau pecayakan Shaleen sebab kau sukakan dia, ya?" tanya Nizam lagi. Renungannya tidak sedikitpun teralih dariku. Kali ini aku menggelengkan kepala.
"Bukan sebab itu. Sebab aku percayakan kau." jawabku.
"Hm?" tanya Nizam. Aku mengangguk.
"Kau pernah kata, hampir mustahil Adrina akan betui-betui jatuh cinta pada orang macam aku. Bila aku pikir balik apa yang Adrina kata dan buat masa dia dengan aku sebelum ni, memang masuk akal pun." perjelasku. Nizam menggelengkan kepala.
"Aku tarik balik kata-kata tu. Aku tak ada maksud nak hina kamu, Rip." perjelas Nizam pula dengan nada kesal. Aku tersengih.
"Tapi itu hakikatnya, kan? Adrina kalau ikutkan memang padan dengan kau. Tapi apasal dia tak pilih kau? Aku rasa sebenarnya dia takut kat kau, Zam. Kau kan terer dalam bab membaca karektor orang perempuan. Mesti Adrina takut kau tau perangai sebenar dia. Aku pulak... dah la tak pernah bercinta, tergila-gilakan dia setengah mati pulak tu. Jadi lebih senang la aku jadi mangsa." ujarku dengan panjang lebar.
"Jangan cakap begitu, Rip. Jangan condemn diri sendiri. Aku suka berkawan dengan kau dan Wadi sebab korang berdua macam batu permata dalam longgokan kaca. Yang lain-lain aku selama ni panggil kawan tu sebenarnya tak boleh pakai. Dengan personaliti korang berdua, mudah aje sebenarnya korang dapatkan mana-mana pompuan yang korang nak." pujuk Nizam.
YOU ARE READING
KALAH
RandomIni cerita tentang aku. Aku lelaki biasa yang memang biasa biasa saje kisahnya. Muka adalah kacuk Shah Rukh Khan sikit, cuma hidung tu tak mancung pipi tersorong-sorong. Saidatul Adrina, gadis impian, gadis pujaan aku. Gadis yang rasanya tak layak u...