В помощ на автора: пунктуация.

450 24 29
                                    

Вижте сега, няма да ви обучавам преди или след какво трябва да има запетая. (Преди че, защото, за да и т.н.; Когато изброяваме и при повторения.) Ще ви кажа, как се счита за угледно да пишете, както и ще ви покажа най-широкоразпространените неугледни варианти.

Погледнете следните изречения:

1.Иван,Поли,Жорко и Любо отидоха на пазар.Купиха яйца,мляко и хляб.
2. Иван , Поли , Жорко и Любо отидоха на пазар . Купиха яйца , мляко и хляб .
3. Иван, Поли, Жорко и Любо отидоха на пазар. Купиха яйца, мляко и хляб.
4. Иван ,Поли ,Жорко и любо отидоха на пазар. Купиха яйца ,мляко и хляб.

Сега, според вас кое е най-угледно? А ето и как е всъщност:

1. ❌
2. ❌
3. ✅
4. ❌

Ето и защо:
1. Не казвам, че е неугледно, казвам , че не е във ваш интерес да пишете така. В първия вариант цялото "Иван,Поли,Жорко" е едва ли не една дума. Не ви карам да не пишете така, но ви казвам, че намалява думите на историята ви.
2. Тук е очевидно. Извинявам се за вулгарния език, ако някой пише така, ама сериозно... кой инвалид пише така? Защо, по дяволите, пишеш запетайките отделени от думите?
3. Това е правилния вариант. Както ви учат в пети клас по информационни технологии, думата трябва да има разстояние отпред и запетая/препинателен знак отзад. (ако е необходимо.)
4. Това е почти верния вариант. Просто преместете реда на запетайките с разстоянията и вече сте на правия път.

Достатъчно за запетайките. Втората болна тема: многоточията.

Тук няма второ мнение, че изречението "И той замълча..." е по-угледно от "И той замълча.........".

Дотук добре. Препинателни знаци. Лесно е:
?- Въпрос, очевидно. Няма за какво друго да се използва.
.- Съобщения, мнения, вмятания. Не се слага след възклицания, молби или команди.
!- Това е знака за възклицания, молби и команди. Не се поставя след съобщения, мнения или вмятания.

Какво искам да кажа за удивителния знак и за точката:
Не пишете "Уау, каква гледка." или "Мама каза да се прибера преди 18:00!". Също не пишете "Купи яйца." или "По-добре вземи синята рокля!".

Това беше всичко, надявам се да ме послушате. Довиждане и успех в първия конкурс.

-Тино.

Elder ContestsWhere stories live. Discover now