PROLOG

3.7K 126 5
                                    

"Sara Alisya ! Mai turun sat. Nenek Nona mai ni nak jumpa hang. Anak dara apa duduk berkurung dalam bilik ja !" jerit mamanya Datin Khalida.

"Ya mama. Cek mai lah ni." jawabnya.



Terkedek-kedek menuruni anak tangga. Melihat wajah Nenek Nona yang sedang tersenyum, Sara Alisya segera mencapai tangan wanita itu dan diciumnya. Tubuhnya dipeluk erat dan pipi mulusnya dikucup lembut. Nenek Nona tersenyum menatap wajah cantik milik cucu angkatnya.

"Nenek kenapa pandang Sara macam tu, malu tau." Kata Sara. Tangannya ditekapkan kepipi tanda malu.

"Jemput minum Puan Sri, Datin." kata bibik Ani mempelawa Datin Khalida dan Nenek Nona minum.

Gelas air yang berisi jus oren itu diminum untuk membasahkan tekak. Nenek Nona menatap kembali wajah putih mulus Sara Alisya.

'Aku harap betul tindakan aku ni. Hanya dia yang boleh ubah Afzan jadi lebih baik macam dulu.'

"Sara, masih kerja dekat hospital lagi ?" soalnya memulakan bicara.

"Haah nek. Suka kerja kat sana. Kadang-kadang pesakit yang dalam kemurungan ni mereka rasa yang mereka tu macam dah tak ada harapan dan hala tujuan dalam hidup padahal kalau mereka berusaha dan dibantu oleh orang sekeliling boleh mengubah mereka menjadi lebih baik." jawab Sara Alisya.

"Hurm, betul tu. Sebenarnya itulah tujuan nenek datang sini nak jumpa Sara." kata Nenek Nona.

"Maksud nenek ?" soal Sara Alisya.

"Nenek nak minta tolong kamu jadi doktor peribadi kepada cucu nenek, Afzan Shah. Dia dah teruk sangat dah nenek tengok. Keluar bilik pun tak. Asyek berkurung je. Risau nenek dibuatnya." terang Nenek Nona kepada Sara.

"Kalau Sara jadi doktor peribadi cucu nenek tu, macam mana dengan pesakit-pesakit Sara dekat hospital tu ?" soal Sara. Bukannya dia tak nak membantu tapi dia lebih risaukan pesakit-pesakitnya dihospital.

"Itu kamu jangan risau. Nanti nenek uruskan. Boleh ya Sara ? Tolong nenek." kata Nenek Nona seakan merayu. Menatap muka Sara Alisya dengan penuh harapan. Berharap yang Sara Alisya setuju untuk memulihkan cucunya.

Sara diam membisu. Memikirkan tentang tawaran yang diberikan oleh Nenek Nona itu. Kepalanya buntu hendak memberi jawapan. Kukunya digigit kepala ligat memikirkan jawapan dan keputusan.

"Terima ja lah Sara. Nenek Nona ni dah banyak berjasa dengan keluarga kita. Sekarang tiba masa pulak kita tolong keluarga depa." Datin Khalida yang dari tadi hanya berdiam diri, bersuara cuba memujuk anaknya tu untuk menerima tawaran Nenek Nona.

"Hurm, baiklah. Sara terima tawaran nenek tu." jawab Sara Alisya mengukirkan senyuman diwajah.



Pesakitku Si Mamat Poyo ! (Slow Update)Where stories live. Discover now