BAB 3

2.9K 116 8
                                    

Pintu bilik Afzan diketuk berkali-kali, tapi masih lagi tidak dibuka. Perlahan pintu biliknya dibuka. Gelap tanpa sebarang pantulan cahaya yang menyelinap masuk di ruangan bilik itu. Sayu hati Nenek Nona melihat tubuh Afzan yang sedang lena dikatil. Nenek Nona duduk melabuhkan punggung di sebelah Afzan. Pipi cucunya yang penuh berjambang dibelai lembut.

"Af.. af.. " perlahan dia mengejut Afzan. Afzan tersedar dari lenanya dan mengesat esat matanya yang berat.

"Af.. jom makan. Nenek ada masak bubur. " kata Nenek Nona cuba memujuk.

"Tak nak. " jawab Afzan ringkas.

"Jangan macam ni lah sayang. Jangan buat nenek risau, please. " sayu suara Nenek Nona memujuk. Tiada sebarang jawapan dari Afzan. Matanya dipejamkan kembali untuk menyambung lenanya.

Sejak kejadian di 'hari perkahwinannya' itu, Afzan memang berubah 100%. Tidak ceria dan jadi seorang yang pemarah. Siapa saja yang menganggu dia atau buat perkara yang dia tak suka akan dimarahinya. Malahan sepupunya Azriq yang sangat rapat dengan dia pun pernah ditengkingnya. Tapi, Azriq tidak pernah ambil hati dengan kelakuan Afzan. Dia faham keadaan dan situasi yang dilalui Afzan.

"Menungkan apa tu nek ? " sapa Azriq dan duduk disebelah neneknya.

"Nenek runsing fikirkan Afzan tu. Takut nanti kesihatan dia jadi teruk. Makan tak nak.. kalau makan pun sesuap je.. keluar rumah tak nak... keluar bilik tak nak.. apa-apa pun tak nak. Duduk je terperap dalam bilik tu." Jawab Nenek Nona meluahkan rasa runsingnya.

"Emm, Nenek janganlah terlampau fikirkan pasal ni. Nanti kesihatan nenek pulak terganggu. " jawab Azriq.

"Macam mana lah nenek tak risau Riq.. kalau dah sampai macam tu sekali perubahan dia. Nenek rindukan cucu nenek yang dulu. " kata Nenek Nona. Air matanya mula bertakung dibirai mata.

"Sabar lah nenek. Mungkin ada jalan lain untuk kita pulihkan Afzan kembali macam dulu. " cadang Azriq. Nenek Nona hanya diam memerhati wajah Azriq. Menantikan penerangan lanjut.

"Kita try panggil doktor psikiatri untuk rawat Afzan. " sambungnya.

"Eh, Afzan tu bukannya gila Riq ! " jawab Nenek Nona sedikit meninggikan suaranya. Terkejut dengan cadangan Azriq.

"Sabar nek. Bukan tu maksud Riq. Doktor psikiatri ni bukannya hanya untuk orang gila. Kalau someone yang jadi macam Af ni pun diorang boleh rawat. Daripada kita biar je dia jadi macam tu.. nanti lebih teruk pulak. " terang Azriq panjang lebar.

Nenek Nona mengangguk tanda faham. Serta merta dalam fikirannya timbul seseorang yang sangat dikenali.

Sara Alisya.

"Nek.. ni Riq nak bagitahu esok Riq kena balik Paris. " papa call semalam ada hal sikit dekat pejabat.

"Okay. Baliklah.. uruskan dan selesaikan apa yang patut. " jawab Nenek Nona.

••••••••••

"Mama, hari tu Sara ada chat dengan Nenek Nona dekat facebook. Dia cakap dia akan duduk Malaysia lepas ni. " kata Sara. Tangannya menyuap buah yang dihidangkan mamanya tadi.

"Ohh.. baguslah. Lama dah tak dengar khabar dia. " jawab Datin Khalida.

"Bila dia nak balik sini Sara ? " soal papanya, Dato' Asyraf.

"Em, dia tak cakap pulak dia nak balik bila paa. Dia cuma cakap yang lepas ni dia akan duduk sini. " jawab Sara Alisya.

"Ohh.. habis tu siapa yang uruskan perniagaan dia dekat Paris tu ? " soal Dato' Asyraf lagi.

Pesakitku Si Mamat Poyo ! (Slow Update)Where stories live. Discover now