"Abah?"
Kelihatan ayahnya tersenyum manis ke arahnya. Hana pantas bangun berlari lalu terus memeluk si ayah.
"Abah buat apa kat sini?"
Hana melepaskan pelukan lalu memandang wajah ayahnya yang masih tersenyum sambil mengusap lembut rambut Hana. Hana terpandang tag nama yang tergantung dileher ayahnya bertulis 'Professor Asyraf Redza, Chief of Science Technology & Magic'.
"No way!"
Hana sedikit menjerit.
"It is an honor to finally meet you Prof."
Arman mara ke depan menghulurkan tangan kepada Professor Asyraf. Tangan Arman disambut mesra lalu bahunya ditepuk dengan penuh bangga. Azra dan Hafiz hanya menunduk sedikit lalu tersenyum. Iqbal hanya memandang.
"How did you..? How can I not knowing all of this?"
Hana bersuara. Mukanya sedikit keliru memandang ayahnya.
"Iqbal, thank you for saving my daughter. Prof Irfan, I know you're great in handling these kind of issues. And Hana, ikut abah ya?"
Hana hanya diam. Professor Asyraf mula menapak pergi diikut Hana dibelakangnya meninggalkan mereka untuk menyelesaikan masalah yang berlaku.
***
"Hai!"
Awina menepuk bahu Hana yang leka memandang remaja-remaja yang lincah bermain luncur ais di kawasan tasik beku itu. Hana menoleh,
"Hai!"
"Nak join diorang ke? Pergilah. Kau kan pandai skate jugak."
Kata Awina sambil menghulurkan secawan Milo panas kepada Hana.
"Thanks, malaslah. Kasut aku dekat bilik."
"Hahaha. Ikut kau lah. Kau malam nie balik lambat lagi ke?"
Hana diam hanya mengangkat bahu. Tanda dia sendiri pun tidak pasti. Pandangannya dilontar semula ke arah tasik beku itu.
"Hana, kau kenapa? Asyik balik bilik lambat, malam tadi pun balik lambat. Sorrylah kalau aku macam nak menyibuk. Tapi kalau kau ada masalah, boleh bagitahu aku."
Hana masih diam. Menghirup sedikit air milo panas yang berasap.
"Hana. Cakaplah."
"Hmmm.. Wina, aku nak tanya. Kau kenal tak Prof Asyraf?"
"Hmmm? Prof Asyraf? Asyraf mana?"
"Hmmm, tak apalah kalau kau tak kenal."
"Lecturer kau ke?"
"Tak."
"Habis tu? Asyraf mana?"
"Asyraf Redza."
"Hmmmm.. Macam pernah dengar. Professor Asyraf Redza? Oh! Dia tu!Kenal tu, tak sangat laa. Sebab dia bukan lecturer kalau tak silap aku. Tapi aku pernah tengok nama dia dekat board Skytech High Academic."
"Skytech High? Apa tu?"
"Kau tak tahu? Tu kan tempat elite reseacher. Macam saintis. Tapi lebih kepada teknologi. Jarang student pergi situ sebab dia orang tertentu aje boleh masuk. Aku masa first tersesat ke situ. Lepas tu aku datang lagi sebab nampak macam best je tempat tu. Tapi ada guard datang bagitahu aku yang pelajar tak boleh ada kat kawasan tu."
"Lepas tu macam mana pulak kau boleh ingat nama prof tu?"
"Sebab nama dia paling atas sekali dekat board tu. Dia ketua dekat situ. Hensem pulak tu."
YOU ARE READING
NOXIOUS
Fantasy[ PEMENANG ANUGERAH NOVAESTAR2017|KILLER SKILL - Ranked #1 in Magis on 21/11/19 ] 30 tahun yang lalu, kemunculan permata merah yang amat jarang ditemui bersama berlian hitam mengubah sejarah arkeologis dunia. Namun setelah kejadian pahit yang meragu...