"We lost sign of him"
"What?! Find him!" Clara behrang.
"Before the Creator notice we crack their code" tambah Clara lagi
I ALREADY KNOWS
Semua skrin komputer hilang siaran, hanya ayat itu sahaja terpapar.
"Oh no, warn Nia!"
Clara terus berlari masuk ke bilik Mission Control dimana Damia ditempatkan. Namun semuanya sudah terlambat.
Skrin komputer yang menunjukkan paparan permainan Damia sudah hilang.
"We're doom" bisiknya bersama keluhan tidak percaya.
~~~~~~~~~~
"Leona? Are you there?"
Aku terus membuka profil pemain, pesanan aku hantar kepada Leona. Sejak dari petang lagi dia tiba-tiba menghilangkan diri. Dia pergi mana?
"Why are you here?" Al yang baring di atas timbunan daun menyoal.
"Join them, you don't have to be pity on us" balas Ed pula. Dia sedang duduk bersila berdepan unggun api.
"I'm not" ujar aku selamba.
"Akmal, you hear that. Their pitying their ownself" Zain tergelak besar di dalam khemah. Sengaja ingin menyakat.
Akmal disebelahnya sekadar mengangguk, tengah sibuk melakukan sesuatu pada profil pemain. Separuh badan mereka keluarkan untuk mendapatkan haba api.
Sebenarnya kumpulan Musketeer menghiraukan Al dan Ed, ada dua khemah besar terletak berdekatan disitu. Satu untuk lelaki dan satu untuk perempuan.
"Dari tadi kau sibuk bercakap sendiri" Laila keluar dari khemah dan terus duduk disebelah aku.
"Yonece?"
"She's asleep already" jawab Laila. Sedar dia perlu menggunakan bahasa Inggeris.
"I'm talking to my voice navigation actually" unggun api dihadapan aku kuis menggunakan kayu. Tiba-tiba terasa bosan, selalunya bising dengan suara Leona.
"Voice navigation?" Mereka semua pelik.
"No one uses that already" Ed bersuara.
"We notice you talk to it, like asking question. What is the name again?" Al menyoal Ed.
"Lee, something like Lee." Balas Ed.
"Leesa? Leena? Leela?" Tekaan Al dibalas dengan gelengan Ed.
"Laila?" Ed meneka. Aku dan Laila sudah tergelak.
"Mana kau pungut budak dua ni" Laila mengesat air mata tawa.
"No one uses voice navigation anymore, why?" Soalan aku lemparkan buat Akmal dan Zain memandangkan Al dan Ed sibuk meneka nama.
"Because it keep on saying classified" jawab Zain.
"Yup, what we ask it reply with different answer" tambah Akmal pula.
"We use word navigation. But since there's nothing to ask anymore, so it's useless" Laila turut menambah.
"But you use so often" Al mengecikkan mata memandang aku.
"I'm using it for fun." aku tersengih janggal
Kalau dia orang tahu Leona ni bukan AIC, alamat aku kena soal nanti.
"Your at class level crystal, no wonder you feel bored" Ed menguap.
Aku dan Laila berpandangan, pandangan yang hanya kami berdua faham.
YOU ARE READING
Sapphire Saga
FantasySAPPHIRE SAGA Permainan video games genre RPG (real playing games) yang bersifat virtual dikawal oleh AIC (artificial intellegent computer) N.I.A THE HEALER Namanya dalam dunia permainan. Mengisahkan seorang gadis yang termasuk di dalam dunia permai...