BAB 25

590 63 12
                                    

"We found him" Mr Edison memberitahu disebalik video talian.

"Secure him, I don't want her to find him just yet" Clara berdiri memeluk tubuh.

"Beside, this games still has long way to go" dia tersenyum sinis.

~~~~~~~~~~

Laila membuka mata perlahan-lahan. Dia sudah duduk memegang kepala yang sakit.

"where are we?" soalnya tanpa langsung memandang.

"Laila!" aku sudah tidak dapat menahan dan terus memeluk Laila sekuat hati.

Al dan Ed terkejut, sama seperti Laila. Badannya dia keraskan.

"who are you!?" soal Laila dan terus menolak pelukkan aku.

"ni akulah" aku membuka penutup mulut dan hidung seraya tersenyum lebar.

Laila terdiam, tiada kata-kata yang mampu dia katakan. Air mata terus mengalir, dia memeluk aku lagi sekali.

"macam mana, macam mana kau boleh ada kat sini?" soalnya bersama esakkan tangisan.

"okay, I think there something that we misunderstood here" Al menggaru-garu kepala.

"Criss just hug a girl! And that girl hug him back!" Ed meletakkan kedua-dua tangannya di muka tanda tidak percaya.

PAK!

Ketukkan percuma terkena kepala Ed.

"Criss a girl you idiot!" terang Al.

"whaaaaattt!" lagilah Ed terkejut.

"I can't believe they just notice that" Zain mengeluh.

Leona yang mendengar sudah tergelak, tapi hanya aku aje yang dapat dengar gelak tawanya macam biasa.

"kau ok tak ni?" aku membantu Laila untuk berdiri.

"kau-kan healer, mestilah aku dah sembuh" Laila tersenyum seraya menunjuk carta HP dan MP-nya diatas.

"tenaga aku aje masih kurang" ujarnya lagi.

"hey" Yonece mencuit bahu aku.
"I think there's an explanation you need to do" dia menunjuk ke arah Al dan Ed yang berdiri tercengang.

"hai" aku terasa janggal.

"hai" Al dan Ed turut melambai.

Seperti baru berkenalan pula, aku sudah tergelak.

"this is the first time I see him laugh, I mean her laugh. It's a girl Ed! A girl!" Ed memarah dirinya sendiri.

"and even the first time we saw his face" bisik Al.

"you mean her face" Ed memperbetulkan.

Mereka berdua mengeluh serentak. Susah untuk suaikan diri dengan jantina sebenar aku.

"so what if Criss a girl!?" ujar Ed lagi.

"oh also, my name is not Criss. Its Nia" beritahu aku lagi.

"as for N.I.A The Healer" Akmal menambah.

"N.I.A the Healer?" Al dan Ed berpandangan.

Serentak mereka terus membuka carta pemain.

"you got to be kidding me!" mereka berdua sama-sama terkejut.

"so kau buat apa kat sini? Macam mana kau boleh masuk dalam ni?" Laila sudah tidak sabar nak tahu.

"rasanya baik korang cakap Bahasa Inggeris, supaya semua orang faham" Akmal menyampuk.

Kali ni aku pula terkejut.

"saya pun orang Malaysia jugak, Mak saya Malaysia, Ayah saya British. Sebab tu mata saya warna biru tua" jelas Akmal dengan ramahnya.

Memang wajah melayu tu Akmal ada sedikit. Baru aku perasan, nama dia pun melayu jugak, Cuma mata dia yang buat aku was-was. Tapi bila dengar dia bercakap Bahasa melayu ni, tiada pulak longat orang putih dia. Memang dengar macam orang Malaysia sendiri bercakap.

"okay..." aku rasa janggal.

"I'm looking for my brother actually"

"Danny termasuk dalam ni?!" Laila terkejut.
"bila? Macam mana?"

"Lily" Yonece menegur.

"ops sorry" Laila tersengih.

Memang perangai Laila begini pun, senang teruja dan terkejut. Aku dah biasa.

"a month ago, the day that everyone got trapped in here. It was the same day he started playing." Terang aku.
"dia main guna hadiah aku tu" jelasku pula pada Laila.

"how do you know? It means, he goes into the game. Knowing that he got trapped in here, you decided to join him?" Zain pelik.

"something like that" aku tersengih.

Mereka semua memadang aku tanpa suara, kenapa? Takkan mereka rasa kagum pulak?

Tapi aku tak akan terangkan apa yang sebenarnya berlaku. Aku perlu rahsiakan, termasuk dari Laila sendiri.

"so, where are we actually?" Laila memandang sekeliling.

"Orc Sentuary" jawab Al.
"I guess" dia sendiri tidak pasti.

"how can an Orc be in Sapphire Saga?" Laila yang lebih arif soal permainan ni sendiri kebingungan.

"I was thinking the same thing" aku bersuara.

Kami berdua tergelak, lain pulak rasanya bercakap Bahasa inggeris dengan kawan sendiri.

"I don't get it, whats so funny?" Ed memandang Al.

"me either, bro, me either" Al memukul-mukul belakang Ed.

Kami semua terus berjalan mengekori jalan yang bercahaya, mungkin itu jalan keluar.

Cahaya yang terang menyilaukan mata, bila mata sudah terbuka perlahan-lahan kami terkejut lagi.
"this is not Sapphire Saga" ujar Ed.

"definitely not" sokong Al.

"its Orc Dimension" beritahu Laila.
Kami semua tercengang, satu sinonim yang baru.

"we're in another dimension, call an Orc Dimension!"

-to be continued-

Sapphire SagaWhere stories live. Discover now