Harini aku dah boleh keluar daripada hospital. Sepanjang perjalanan balik ke rumah, najmi tak habis2 kata rindu la apa la. Sampai aku pun dah bosan dengan ayat 'rindu'.
"Sayang, balik ni sayang masak boleh ?? Lapar la. Rindu nak makan makanan sayang" ujarnya dengan ngada manja. Tengok tu, rindu lagi.
"Yela sayang, tapi boleh tak jangan asyik cakap rindu je ? i jadi boring dengan ayat rindu tu. Cuba ubah sikit" kataku.
"Sayang tak rindukan i ke ?" Soalnya.
"Tak" aku sengaja nak kenakan dia.
"Hah !!! Tak ?" teriak najmi. Dia memberhentikan kereta nya di tepi jalan. Aku jadi pelik.
"Najmi, kenapa berhenti kat tepi jalan ni ?" Soalku cemas.
"Sayang u tak rindu i ?? sampai hati u sayang" Katanya lalu memuncungkan mulut. Aku tergamam. Dia berhentikan kereta sebab tu je.
"Najmi, u gila ke ? Mestilah i rindu suami i yang macho ni. Dah la jangan buat muka macam tu, nanti suami Aryana tak macho. Buat muka macam tu, macam itik hilang anak dah" pujukku.
"Muka i yang macho macam ni kata macam itik hilang anak ??" katanya. Aku tergelak kecil. Kami ketawa bersama sama.
Aku tiba2 rasa sakit di bahagian perut. Mungkin sebab jahitan.
"Dah la bie, perut i sakit ni. Takut terbuka jahitan.Dah cepat jalan" kataku. Dia mengangguk setuju. Dan kami terus pulang ke rumah. Aku masih lagi dalam pantang. So aku tak boleh keluar sangat.
Aku tiba2 teringatkan tentang anak aku. Sebaknya rasa. Walaupun dia dah takde, aku tetap sayang dia.
*****************************
Malam itu, aku terima satu mesej yang membuatku marah. Siapa lagi kalau bukan lisa yang menghantar mesej.'Aku baru dapat berita, yang anak kau dah mampus.Happy nya aku. Tapi aku pelik la. Kenapa kau tak mampus ??? Takpe, nanti biar aku yang mampuskan kau. Hahaha' -Lisa
Aku rasa macam serba tak kena betul la. Apa masalah dia sebenarnya ? Kenapa dia nak sangat aku mati ? Anak aku dah mati, dia suka.
Lepastu nak aku mati pula. Najmi di sebelahku sedang nyenyak dibuai mimpi.
Aku tak boleh lelapkan mata. Aku fikirkan tentang mesej yang aku terima daripada lisa.
Aku rasa, aku patut slow talk dengan dia. Aku tekan butang call. Dia tak angkat. Aku call buat kali kedua, ketiga dia tak angkat. Takut la tu.
******************************
Pagi itu, najmi kena pergi ke kerja. Sepatutnya dia cuti harini. Tapi disebabkan ada perkara penting yang harus dilakukan di pejabat, dia pergi jela.Aku menghantarnya di pintu.
"Sayang, nak duduk dengan sayang. Taknak pergi kerja. Nak manja2 dengan sayang" ujarnya ngada2. Macam budak kecik.
"Alololo. i pun nak manja2 dengan my baby boy ni. Takpe balik nanti i masakkan your fav Tomyam. Nak ?" Pujukku.
"Yey seriously ? Ok kalau macam tu harini i balik cepat. Ok sayang, dah lambat ni. i pergi dulu" katanya. Aku menyalam tangannya. Dia mengucup dahiku. Aku memberinya senyuman manis.
"Assalamualaikum"
"Waalaikumusalam" jawabku.
*****************************
Tengahari itu, kawan2 ku datang ke rumahku. Mereka terkejut dengan keadaanku."Weyh yana, kitaorg simpati dengan kau. Stay strong yana" ujar syamien. Aku menceritakan apa yang berlaku. Mereka bertambah terkejut.
"Thank you. Aku redha dengan semua ni" jawabku sayu. Mereka mengangguk.
"Ok, jom kita tukar topik. Takmoh sedih2 ni. Owh ya dah alang2 kita ni dah lengkap. Aku nak bagitahu something ni" ujar arfa
"apa ?" Soal syasya
"Hehehe aku akan jadi tunang orang hujung bulan ni. Kuang2." Aku,syasya dan syamien berpandangan sesama sendiri.
"Kau nak bertunang ??" Soal syasya.
"Yess" jawab arfa dengan excitednya. Arfa ni demam ke apa ? Selalunya kalau bab2 macam ni dia takde la macam ni.
"Siapa lelaki yang malang jadi bakal tunang kau tu ?" soal syamien. Tak semena mena syamien dapat penangan cubitan daripada arfa.
"Kuaja en. Dia bertuah la sebab dapat aku yang cantik, molek, kiut miut" ujar arfa
"Weyh yana, rumah kau ada besen tak ? Aku nak muntah la" perli syasya
"Ada kat dapur tu, pergi amik. Amik 3. Aku satu, kau satu, syamien satu" aku pun layan. Kami bertiga gelak. Muka arfa berubah masam.
"Hala, main2 je. Jangan la amik hati. Congratulation. Semoga bahagia ya. Coppp aku nak jadi pengapit kau" kata syasya.
Aku dan syamien tergelak gelak dah. Aku rasa sakit di bahagian perut. Banyak sangat gelak.
Sudah lama kami berborak, mereka meminta diri untuk pulang.
******************************
Petang itu, aku tunggu najmi balik kerja. Aku dah masakkan tomyam untuk dia.Aku menonton Tv sambil menunggunya. Kedengaran sebuah kereta masuk ke dalam rumah. Aku intai di tingkap, najmi.
Aku membuka pintu. aku berdiri di pintu untuk menyambutnya. Aku menghulurkan tangan untuk menyalamnya.
Tapi huluran ku tidak disambut. Kenapa dengan dia ni ? Muka nampak dingin je.
"mmm sayang, i dah masakkan makanan untuk u. Kita makan dulu jom" ajakku.
" its okay i dah makan dah. u makan je la dulu. Nanti kalau malam2 i lapar, i makan. Kalau tak habis buang je"
Katanya. Aku sedikit terasa dengan kata2nya.Kenapa dengan dia ni ? Tapi aku berfikir postif, mungkin dia penat dengan hal2 dekat pejabat.
"Oklah kalau macam tu. u nak air? i boleh buatkan" soalku.
"Boleh juga" jawabnya acuh tak acuh
"Nak sekarang ke?" Soalku lagi.
"boleh tak u jangan banyak tanya ? Buat jela" Katanya. Aku terdiam terus. Dia terus berlalu meninggalkan aku dan naik ke atas. Kenapa dia berubah macam ni sekali ?
***********sambung***********
YOU ARE READING
Never leave you ✔
Romance"Maafkan saya,saya betul-betul tak sengaja langgar awak" - Aryana "Eh kau ni ikut aku ke ape ? Dulu kat sekolah muka kau, kat tempat kerja pun muka kau" - Najmi "Yana, saya ada sesuatu nak bagitahu awak"-Nazim ~ Never leave you~