Bab 40 Akhir

17.8K 400 105
                                    

Harini aku sibuk mengemas rumah. Najmi pula, katanya ada urusan nak diselesaikan di pejabat.

Tiba2 telefonku berbunyi menandakan mesej masuk. Aku capai telefon aku.

'Sayang, nanti i balik petang karang, sayang siap2 tau. Pakai lawa2' -Najmi

Ni kenapa pulak ni ?

'Kenapa ? u  nak bawa i lari ke mana?' -Aku

'Alaa ikut jela. Ingat, siap lawa2 tau !. Ok i kena pergi ni, ada hal. Bye. Love you. Assalamualaikum' -Najmi

'bye, waalaikumusalam, love you too sayang' -Aku

kenapa dia suruh siap2 ni ? Ada apa eh ? Aku terus naik ke atas memilih baju yang sesuai untuk malam ni. Aku belek2.

Mmm pakai kemeja hijau jela dengan jeans hitam. Tudung ?? Tudung hitam la.

Petang itu, aku dan najmi bersiap siap untuk pergi. Pergi mana pun aku tak tahu. Aku tanya dia nak pergi mana, jawapan dia simple je 'Adalah'. Beria ria dia pakai kot bagai.

Aku pakai kemeja je. Dalam kereta siap suruh aku pakai penutup mata lagi. Aku tak syak apa2 masa tu. Haih kenapa ni ? Bikin aku berdebar je.

Aku rasa kereta sudah berhenti. Aku menyoal najmi.

"Dah sampai ke ?"

"Dah sayang. Jangan buka penutup mata tu ok ?" katanya

"Mmmmm" balasku.

Pintu kereta dibuka. Aku dipimpin oleh najmi. Dia menyuruhku membuka kasut. Aku hanya tururi sahaja.

Sebaik sahaja aku melangkah masuk, terasa penghawa dingin menerpa aku. Najmi melepaskan tanganku. Aku panik sendiri.

"sayang, u kat mana ? Jangan la tinggalkan i sorang2. Dahla suruh pakai penutup mata ni. Lepastu tinggalkan i sorang2" aku rasa aku cakap dengan dinding. Sebab dia tak balas apa2 pun. Aku geram, aku tanggalkan penutup mata tu dan...

"Surprise... happy birthday yana" aku tergamam. Harini harijadi aku ? Kenapa aku tak ingat ? Tempat ni macam dalam rumah. Rumah banglo.

Besar !!. Aku masih lagi terkejut. Semua ada. Kawan2 aku, family aku dan family najmi ada. Kawan2ku datang ke arahku dan memelukku. Aku sungguh terharu.

Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday to Aryana Sofea,
Happy birthday to you

"Happy birthday sayang" ucap najmi. Lalu dia datang ke arahku sambil membawa kek. Kek kesukaan aku. Red velvet!!.

Aku tak tahu nak cakap macam mana. Terharu sangat2. Najmi menghulurkan pisau kepada aku, aku sambut pisau itu. Lalu dia halakan kek itu ke arah aku. Aku memotong kek itu, dan menyuapnya,

"Oii,nak romantik sekalipun jangan la depan kitaorang. Pergi la tempat lain. Kiteorang dah lapaq ni" ujar angah tiba2.

"Abang ni, biarlah dieorang. Abang pun sama je" balas kak Nia. Aku tersenyum melihat mereka.

"Sayang u ingat birthday i ? i pun tak ingat harini birthday i" bisikku kepada najmi

"Mestilah ingat sayang kan isteri i. Macam mana sayang nak ingat kalau asyik kemas rumah je. Hahah" balas najmi. Aku cubit lengan dia.

"happy birthday yana. Semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, menjadi isteri yang baik untuk najmi, dan jadi ibu yang baik untuk cucu2 ibu nanti" ucap mama.

Never leave you ✔Where stories live. Discover now