since cuti dah habis, aku ada benda nak cerita. dalam seminggu tu, aku manjang duduk rumah je. alang alang kawan ajak keluar barulah aku ada daya menyerap tenaga matahari. kalau tak tu, duduk dalam rumah mereputkan diri sajalah.
dalam banyak banyak hari kami pilih hari Rabu sebab tahu harga tiket wayang murah. kami jugak decide nak pergi IOI.
mula kata nak naik teksi lah amende tu, grab car eh. haa, lastly mak kawan aku,Iz gak yang hantarkan. haha. jimat kos pergi. balik pulak, naik kereta kawan abang aku si Iz 'kuasa dua'. jimat kos balik. tapi, aku tak tahu pulak nama abang dia tu apa. tetiba.
nak buat cerita lah kan, kami semua ni memang datang bawak badan je. duit pun bawak tak banyak. akulah. kawan aku yang acah kaya tu adalah dalam seratus lebih diorang bawak. tengok aku cool je RM 60 bawak jalan kat IOI. kau rasa apa je yang lepas?
so, sampai je kami semua pergi ke tapak wayang. memang niat nak tengok Train to Busan lah kan. sedar jugak umur kami semua bawah 18 tahun. haha. memang tak bawak orang tua pun masa tu. sebab tak rapat pun dengan mana mana senior.
kawan aku punya yakin, dia ambil tiga cerita, dua cerita 18+ lagi satu umum. takut Train to Busan penuh je. sebab tu pilih sampai tiga. aku pada mulanya memanglah cuak. tapi, melihat keyakinan kawan kawan aku ni, rasa akur tu kuat. lepas pilih tiga cerita, aku dan lagi dua orang kawan aku beratur nak beli tiket. aku pun tak faham, asal nak beratur sampai ramai sangat.
sampai dekat kaunter aku terdiam. hahaha, tak tahu nak cakap apa. jujur, aku tak suka cakap dengan orang. tu lah sebab aku masih awkward dengan manusia manusia dalam dunia ni. nasib baik kawan aku cover. dia cakap nak tengok TTB tulah kan. member kaunter tu pulak tanya, 18+ ke? kitorang iyakan sajalah. dia pun gi caye. mana tak caya, kitorang ramai yang galah, muka matured gitu.
aku hela nafas lega. huh, caya asal bang?
weng weng weng, aku pun beratur nak beli popcorn ngan air.
malas cite panjang.
sekarang nak cerita detik detik menempuh abang penjaga dekat pintu masuk wayang.
"weh, risau pulak aku." kata Iz. tahu pulak kau risau, mula mula buat tak nak fikir. rungut aku dalam hati. sempat tu.
"takpe, Mer, kau cover. cakaplah kau abang ke apa ke." kata Zan kepada aku. weh, gila dia ni. memanglah aku paling tinggi dan 'sado'. semua aku. ish...marah ni. aku dah lah poker face. mana reti berlakon.
"alamak, kalau dia mintak IC?" tanya aku cuak. semua senyap sekejap.
"takpe, takpe. selawat banyak banyak. kalau dia mintak IC bagi jelah." jawab Zan. lawak apa selawat. dah lah buat dosa. biola betul.
aku kemudian ditolak mereka berempat. aduh jahat sungguh. nanti kau kalau tak lepas. empat empat aku tikam.
sampai dekat abang tu, aku bagi semua tiket.
"tunjuk IC boleh tak?" tanya abang tu. aku cam, ahh tak guna. aku sapu tengkuk, reflek kalau aku buat jahat. ceh.
Iz pun bagi IC dia. jujur sajalah.
"aipp, ini 99 ni. mana boleh masuk." kata abang tu.
"ala, bang. beza setahun je bang. boleh lah." pujuk Zan. aku pandang mereka sipi sipi. tak mampu nak berlagak hero sekarang ni.
"haah, dah bayar semua ni. patutnya cek kat depan tadi." kata Iz pula. aduh lah, diorang ni kalau nak tu memang bersungguh betul. masa trial haritu, buat tak nampak, tak sedar langsung nak spm. apa lah. aku pun. bhaha.
"emm, okaylah." jawab abang tu dengan muka macam.
'aku tak nak buat semua ni, tapi aku terpaksa.'
lebih kurang lah.
"ye ke? ohh..terima kasih bang, sayang abang." kata Zan. kami pun apa lagi, masuk macam orang dapat langkah masuk bilik air sebab dah lama tahan kencing.
gelak sebab lepas.
gelak sebab tak sangka.
tapi, aku dan kawan kawan tak sedar ada benda lain yang gelak jugak. 'ia' gelak sebab kami berjaya menipu, berjaya memujuk buat orang rasa BOB (buat orang bersalah).
siapa lagi, watak utama karya GODA ni lah. hmm...
aku serba salah. aku rasa nak menyesal. namun, sesal kemudian tak berguna. dan aku sendiri dah dapat balasan. apa dia?
iaitu, watak hantu tua dalam cerita TTB sendiri mengajar aku untuk jangan buat jahat. kelak kejahatan tu sendiri makan diri kau.
dan, watak utama. bapak budak tu. dia ajar aku bahawa hero lah kau dalam melawan apa apa pun, kau tetap akan kecundang jugak. ini kes berjaya menipu tadi lah ni. aduhh...aih, dah macam jawab soalan pengajaran untuk novel lah pulak. hmm...
apa pun, aku nak cakap. janganlah buat benda b**** ni. jangan cuba cuba. tapi, yang dah pernah cuba tu tahniah. kau dah ada pengalaman berdosa sampai aku rasa kau tak nak dah ulang balik dosa kau. kan kan?
dosa kalau kumpul, banyak nanti. kau nak tanggung ke. perghh...
---
okaylah. maaf sebab tak jaga bahasa dalam update kali ni. kalau ikutkan banyak lagi yang aku dah tercarut dalam update cerita ni, tapi aku try padam.
okay. okay. bye bye.
YOU ARE READING
HAKIKAT MANUSIA. ✔
Short Story(antologi cerpen dan puisi) hakikat manusia; berdosa. dosa dan manusia itu memang tak dapat berpisah. kerana manusia itu sifatnya bukan sempurna. hanya Tuhan yang Maha Sempurna. sebagai manusia pelbagai ragam dan perkara pelik yang suka dibuat. si...