41.

108 12 5
                                    

pengalaman aku untuk tiga hari dua malam di KUIS sungguh, wallahi...aku rindu.

hari pertama di sana, aku dan kawan form 5 lain pergilah makan petang jap. sebab masa sampai memang dah petang. lepastu, pergi solat asar berjemaah dekat surau. lepas solat asar, kami diarahkan untuk ke ruang solat ikhwah.

tahu ada apa dekat sana?

ada ustaz Don. uhuuu~~

ustaz bagilah tazkirah untuk kami ni sebagai tanda spm nak dekat. kena sedar diri dan sebagainya.

di tengah tengah isi tazkirah beliau ada kata, yang lebih kurang,

"aku mungkin tak pandai dalam pelajaran macam hangpa semua. tapi, ada satu yang aku pandai yang hangpa tak tau. apa dia? kehidupan."

apa yang ada dalam kehidupan? ya. ada masa lampau, ada masa akan datang. dia ceritalah pasal perkahwinan semua tu. okay.

lagi satu yang aku tertarik. dia tanya kami sifir lapan tak silap. okaylah. laju gila masing masing menjawab. aku anggap diorang tekan kalkulator lah kot.

ustaz kemain puji pandai lah hape lah. lastly, ustaz tanya.

"baguih matematik hangpa. A plaih dah ni. tapi, ustaz nak tanya. hangpa tahu dop rukun solat ke 15."

pergh.

semua budak sekolah aku tercengang. tetiba time freeze. burung gagak pula ber ak ak ak. tapi tak dengar pulak cengkerik. awal lagi kut nak malam.

perasaan aku pulak time tu. Tuhan je tahu. aku punya hati calar balar, rabak, sentap, luka berdarah semua lah. gila.

ustaz senyum.

"hah, tu lah kita. duk sibuk dengan dunia. sampai rukun solat pun tak ingat. tak salah kalau kita nak dunia. tapi, kenalah seimbang dengan akhirat. ni duk kalut hafal sifir 8 tapi, bila aku tanya bab rukun solat semua aih lupa balik dah."

*nangis di bahu jalan.

bila ustaz kata macam tu. aku ingat ketua faci, along kami kata macam ni yang lebih kurang.

"orang kita ni duk sibuk heboh nak ikut kemajuan ekonomi politik sosialitik negara luar sangat. hah, sampai pelajaran pun nak dipisah pisahkan. contoh, kau dah amik ilmu wahyu dah blah. tak boleh amik syariah. kau pulak dah amik hafazan dah blah tak payah amik hadith. akhirnya nanti budak budak tafsir quran duk kalut berdebat dengan budak budak hadith. kau tengok sekolah pondok. semua ilmu depa belajar. sebab tulah, cara orang kapiaq nak musnahkan islam. nak jatuhkan islam. dengan cara ni. haa, bila orang islam gaduh sesama islam depa dah tak payah susah dah nak perang membaziaq peluru hentam negara kita."

aku macam, haah kan. apasal nak dipisah pisahkan ilmu. bagi ada course itulah, ini lah. nampak tak sifat assabiyah kat situ? ilmu pun ada assabiyah kan? pelik seh dunia sekarang.

dan sampai sekarang aku terfikir. apa aku perlu buat untuk bangunkan umat?

korang rasa?

pstt...aku ada publish karya baru. tapi belum ada apa apa update. nanti jemputlah baca. k.

HAKIKAT MANUSIA. ✔Where stories live. Discover now