Hyfa termenung sendirian di beranda. Angin malam langsung tidak membuatkan Hyfa berganjak dari beranda.Ip 7 nya langsung tak terlepas daripada tangannya sejak tadi lagi. Gambar family kandungnya ditenung lama.
Kalau mata tu ada laser,dah lama phone tu hancur.
' Umi, Faryn rindukan umi sangat-sangat. Bila Faryn boleh ikut umi??' rintih Hyfa sendirian.
Hyfa menapak masuk ke dalam bilik dan menuju ke arah almari putihnya. Laci dibuka perlahan.
Kotak beige diambil dan dibuka perlahan. Rantai emas putih yang mempunyai diamond yang terukir namanya digenggam erat.
Kemudian, rantai itu dipakai di leher.
Rantai itu adalah satu-satunya peninggalan daripada keluarga kandungnya yang tinggal.
Kata Datin Aini, masa kejadian accident hari tu, rantai tu ada bersama Hyfa.
' Umi, kakak rindu bebelan umi. Abah, kakak rindu lawak hambar abah. Adik-adik, kakak rindukan celoteh korang.'
Akhirnya Hyfa tertidur dengan linangan air mata.
****
"Ughh," Hyfa menggeliat sambil menguap.
Jam loceng di meja tidur dikerling.
6.30 a.m.
Tertojol keluar mata Hyfa dibuatnya.
" Ya Allah, aku dah lambat!" Hyfa terus melompat keluar dari selimut.
Dah lambat, maknanya mandi kerbau lah jawabnya.
Nasib baik ' bendera merah' hari ni. Selepas bersiap ala kadar, Hyfa mencapai backpack bodyglove yang berada di meja belajar dan terus berlari keluar.
Dining room dituju.
"Good morning ma." sapa Hyfa lalu mencium pipi Datin Aini.
" Good morning. Akhirnya, turun juga anak dara mama. Baru mama nak naik kejutkan Hyfa. Dah, makan cepat.
Hari ni pergi sekolah dengan Adam tau." kata Datin Aini.
" Mama.. Hyfa dah lambat nie. Tak nak breakfast boleh tak??" rengek Hyfa.
" A big NO!! You have to eat your breakfast. Nanti kalau Hyfa jatuh sakit macam mana?
Sapa susah? Hyfa jugak." bebel Datin Aini.
" Ok." Hyfa terus mencapai garlic bread yang berada di dalam pinggan.
Americano pula dicicip perlahan. Apabila siap, terus Hyfa menapak ke living room.
" Pergi dulu ma. Assalamualaikum!"
" Waalaikummussalam. Belajar elok-elok tau." pesan Datin Aini.
" K,ma"
****
Sampai je di sekolah, terus Hyfa berlari masuk kelas untuk meletakkan beg. Kemudian, dipecutnya pula dewan.
" Huh, nasib baik sempat." keluh Hyfa sambil mengambil nafas.
Semput den dibuatnya. Hyfa menggaru belakang leher. Buat seketika, there's something wrong again.
Terkejut Hyfa apabila mendapati apa yang tak kena. Its the diamond necklace!!
Dia terlupa nak tanggalkan sebab terlalu melayan drama air mata semalam.
' Macam mana nie??' Hyfa menggigit bibir resah. Mata mula memerhati sekeliling.
Semua orang tengah sibuk dengan kerana masing-masing.
' Ok, good. Line clear!' perlahan-lahan Hyfa menanggalkan rantai berlian itu dari leher dan terus disimpan ke dalam poket.
Hyfa mengucap syukur. Haraplah takde spot check hari nie.
Hyfa mengemas buku-bukunya. Mana boleh buat lambat-lambat, kang kena tengking dengan bapak singa tu.
Mau terkeluar perut aku!!
Author takde cakap eh hari ni aku kena balik dengan Abang Adam??
Apalah author ni?!
Tadi, entahlah sapa. Tapi rasanya salah seorang daripada forty-tri-es, datang bagitahu yang dia kena balik dengan Abang Adam.
Aku pun meng'ok'kan jerlah.
Ok, stop!!
Sedang sibuk aku kemas buku, ada satu kertas jatuh dari celahan buku model comprehension aku.
Surat cinta ke??
Allah, perasan nyer aku!!
Aku membuka lipatan kertas itu dan menelitinya.
' Hei!! Wanna play a game?? I call it treasure hunt. If you win, you will get back your diamond necklace. Have fun!! '
-MYSA-
Terbuntang mata Hyfa dibuatnya. Terus poket baju sekolahnya diseluk.
Takde!!
" Ya Allah, macam mana aku boleh tak perasan benda ni hilang?" keluh Hyfa perlahan.
To be continued...
Vote!!
Comment!!!
YOU ARE READING
Faryn Hyfa (ON HOLD)
Novela JuvenilDijadikan sebagai anak angkat keluarga Tengku bukanlah satu perkara yang mudah. Pelbagai dugaan yang dihadapi. Dihina,dimaki dan dicaci adalah perkara biasa. Hyfa tetap bersabar dan abaikan semua itu kerana ada cita-cita yang perlu dikejar. " Pe...