Chap 31 : Seminar 📖

7K 266 9
                                    

Hyfa mengemas buku-buku yang bertaburan di atas meja belajarnya lalu disimpan ke dalam beg.

Satu kertas yang berada di dalam beg menarik perhatian Hyfa, pantas kertas itu diambil dan dibuka.

Surat Kebenaran Ibu Bapa untuk ke seminar PT3.

Baru dia teringat akan arahan Cikgu Khalid tengah hari tadi.

Surat itu dipegang lalu Hyfa berlari menuju ke arah ruang tamu di mana keberadaan Datin Aini. Adam juga turut berada di situ; menonton star wars.

"Mama, nanti hujung minggu ni Hyfa ada seminar PT3. Ni surat kebenarannya." terang Hyfa lalu menyerahkan surat itu kepada Datin Aini.

"For PT3??"

Hyfa mengangguk mengiakan persoalan Datin Aini.

"Mama benarkan ke?? Kalau tak benarkan pun takpe, Hyfa tak kisah."

"Takdelah, of course lah mama benarkan. Tapi nanti Sabtu ni semua kereta papa kena pergi servis. Tinggal kereta Adam jer. Adam boleh hantarkan Hyfa??" tanya Datin Aini sambil memandang ke arah anak terunanya itu.

"Kay.." jawab Adam datar.

"Nanti Hyfa pergi dengan Adam ye??"

Hyfa mengangguk. Seketika kemudian, deringan ip milik Datin Aini memenuhi ruang tamu mewah keluarga itu.

Datin Aini memandang skrin ip nya sebelum pamit ke biliknya. Ada hal mustahak agaknya.

Hyfa pula hanya diam dan menonton filem star wars yang terpampang di hadapan mata.

"Hyfa.." panggil Adam perlahan mematikan suasana hening itu.

Hyfa berpaling lalu menjongketkan keningnya tanda 'apa?'

"Kau serious ke nak pergi seminar tu??" tanya Adam inginkan kepastian.

"Of course I am. Why?? Abang tak boleh hantar Hyfa ke?? Kalau tak boleh, takpelah Hyfa naik teksi jer." ujar Hyfa sayu.

Ingatkan Adam tak kisah kalau dia nak menumpang, tapi kebenaran adalah sebaliknya.

Tiba-tiba kepala Hyfa diluku kuat.

"Auchh!!" Hyfa meringis kesakitan sambil memegang dahinya.

"Aku tak cakap apa-apa pun lagi, kan?? Jangan nak fikir bukan-bukan boleh tak??" gerutu Adam tak puas hati.

"Yelah.." mulut Hyfa memuncung panjang. Macam Donald Duck pun ada jugak.

"Dah, tak payah nak buat muncung tu. Aku cium nanti memang menangis tak berlagu lah kau." usik Adam dengan senyuman nakal.

Terus Hyfa menutup mulutnya dengan telapak tangan. Hanya my future husband je boleh ambil first kiss I, ok??

"Aku nak tanya jer, peserta seminar tu hanya sekolah kita atau ada sekolah lain??" tanya Adam serious.

"Ada sekolah lain jugak. SMK Kingston Silver dengan sekolah apa entah satu lagi tu." terang Hyfa penuh yakin.

Wajah Adam mula keruh apabila mendengar nama sekolah Kingston Silver disebut.

Kingston Silver merupakan musuh tradisi Kingston Gold dari dulu lagi. Tetapi, selalunya memang Kingston Gold lah yang lebih mendahului.

"Kau tak payah pergi seminar tu." arah Adam tegas.

"Hah?! Mana boleh! Mama dah bagi kebenaran dah tadi. Abang tak boleh nak halang. " bantah Hyfa tak puas hati.

Nafas Adam mula turun naik apabila Hyfa mula membantah. Dia paling pantang orang tak dengar arahannya.

Faryn Hyfa (ON HOLD)Where stories live. Discover now