Deel 18.

2 0 0
                                    

Ik pak mijn telefoon en open de YouTube app. Ik ga op zoek naar toffe muziekvideo's die de stilte en eenzaamheid kunnen doorbreken. Ik luister tal van liedjes en kijk alle super toffe video's. Ineens wordt mijn muziek verstoord door een inkomende oproep van tante Amanda. 'Ja' zeg ik als ik opneem.
'Hoe is het met je? Hou je het een beetje uit?' Vraagt ze.
'Ja hoor, het is te doen'
'Zal ik even langs komen? Dan ben je niet zo alleen'
'Hoe is het met mama?'
'Goed, tot nog toe blijft ze van de alcohol af en drinkt ze alleen water'
'Gelukkig, ik was even bang dat ze weer direct naar de drank zou grijpen'
'Maak je geen zorgen, ze logeert bij ons en we hebben samen met haar de flessen door de gootsteen gegooid'
'Liet ze dat zomaar toe?'
'Ja, ze was het er volledig mee eens. Zelfs de flessen onder haar bed vandaan'
'Dat is fantastisch, volgens mij ziet ze eindelijk in wat ze fout heeft gedaan'
'Dat weet ik wel zeker'
'Dat is fijn, kan ik haar even spreken?'
'Ze is er nu niet, ze is een stukje gaan wandelen'
'Alleen?'
'Ja, ze wou even alleen zijn'
'Dat kan bijna niet goed gaan'
'Je moet wat meer vertrouwen hebben in je moeder'
'Het lijkt me zo sterk dat ze van de één op andere dag gestopt is. Het zit me gewoon niet lekker'
'Ze ziet nu zelf wel in dat ze niet meer zo veel moet drinken. Trouwens, één glaasje kan toch geen kwaad?'
'Maar ze mag nu helemaal niet drinken! Zeker nu niet! Je mag de eerste twee maanden na de transplantatie geen alcohol tot je nemen, op welke manier dan ook. En daarna mag je één tot twee glaasjes per week, meer zeker niet'
'Dat weet ze best, ze is niet achterlijk!'
'Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ik het me niet kan voorstellen en dat ze onvoorspelbaar is'
'Ik bel je zodra ze terug is'
'Één misstap en ze is er geweest!'
'Doe jij nou maar rustig, des te eerder mag je weer naar huis'
'Hou je d'r in de gaten?'
'Doe ik, ik hou je op de hoogte'
'Daar hou ik je aan'
'Ik kom morgen bij je langs'
'Tot morgen'
'Tot morgen lieverd' zegt ze en ze hangt op. Toch zit het me niet lekker en maak ik me zorgen om haar. Ik ben bang dat ze terugvalt en zich nu weer lam zuipt aan de alcohol. Ergens moet ik het vertrouwen vinden dat ze dat niet doet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch besluit ik me erbij neer te leggen, ik kan nu toch niets voor haar doen.

Listen and trust.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu