DUA

114 11 9
                                    

Sementara menunggu Intan dan Miza sampai. Aku dan Qira mengambil keputusan untuk ke secret recipe. Tempat yang agak privasi di pilih.

Bukan apa, senang sikit nak bercakap.

Sibuk berbual-bual dengan Qira. Ada seorang lelaki datang duduk selang 2 buah meja dari meja kami.

Nampak dari gaya dia macam budak biasa-biasa je. Dia nampak macam good looking!

"Kau kenal tak siapa lelaki tu?" soal Qira

Aku sekadar menggeleng, yelah tak kenal kan. Takkan nak kata kenal pulak!

"Kalau tak silap aku, lelaki tu, nama dia Amar. Boyfriend Rina. Takkan kau tak kenal dia?" soal Qira membuat kan aku memandang nya pelik!

"Tak, kalau dia boyfriend Rina sekalipun. Biarlah" kata ku ringkas

Malas lah nak borak pasal lelaki!

"Apa lah kau ni. Boyfriend kawan sendiri pun kau tak kenal" kata Qira malas

"Aku mana rapat sangat dengan si Rina tu. Dia kan jenis memilih kawan. So, aku malas lah nak tahu sangat pasal dia" terang ku pada Qira

"Kau rasa, apa dia buat dekat sini?" soal Qira

"Dah kau cakap, dia boyfriend Rina kan? Sah-sah lah dia keluar date dengan Rina" jawab ku geram.

Dah tahu kasi tanya buat? Sengaja buat akak sakit hati?

Perasan Amar memandang ke arah nya dengan senyumam. Tengku Alieya pun balas senyuman dia. Senyuman Tengku Alieya terus mati bila Qira cakap yang Amar tu playboy!

"Betul ke, apa kau cakap ni?" soal ku

"Betul, aku ada tengok member sekolah kita upload gambar diorang dengan seorang lelaki yang sama muka nya dengan Amar" terang Qira

Menyesal aku puji dia good looking tadi!

"Sorry korang, kita orang lambat" tegur Miza yang baru datang.

"It's okay. Duduklah"

Aku pandang si playboy tu balik. Dah ada teman rupa nya. Ada seorang perempuan duduk di hadapan nya dengan membuat gaya gedik!

"Memang sah, si Amar tu playboy! Ni, kalau Rina nampak. Confirm berapi si minah tu" kata Intan tiba-tiba.

"Biarlah diorang. Janji boyfriend korang tak macam tu" kata Tengku Alieya malas.

"Masalah nya kan, kau tengok si Amar tu. Siap cium lagi tangan perempuan tu" tambah Qira

"Biarlah diorang. Sekarang kita makan dulu. Lepas ni kita nak jalan-jalan kan. Abaikan diorang tu" kata Tengku Alieya lalu membuat pesanan.

Sibuk berbual, kata-kata Miza keluar dari tajuk perbualan!

"Kenapa si Amar tu, asyik senyum-senyum tengok kau je dari tadi" Miza memandang Tengku Alieya pelik!

Qira dan Intan memandang ke arah Amar.

"Habis lah kau Liya, mangsa seterusnya" kata mereka bertiga serentak.

Tak guna punya kawan! Boleh-boleh korang cakap macam tu! Tapi cepat betul dia date dengan perempuan tadi!

Sudah lah aku duduk tepat menghadap muka dia!

"Jangan harap" kata Tengku Alieya sinis.

"Kau jangan cakap macam tu, kau pun boleh cair tau! Kalau dengar ayat manis dia" kata Intan

"Takkan! Jom kita jalan" Tengku Alieya menuju ke kaunter pembayaran untuk membuat pembayaran.

Tengku Amar berdiri dari duduk dan mengambil langkah menuju ke kaunter pembayaran. Tengku Amar berdiri tepat dengan tempat Tengku Alieya berdiri. Tengku Amar apalagi, tegur lah dia. Gentleman lah sikit! Kata playboy.

"Hai cantik" tegur Tengku Amar terlebih peramah.

Dengan penuh kesabaran Tengku Amar menunggu 'Tengku Alieya' membalas teguran nya. Tapi malang, Tengku Alieya menyibukkan diri nya dengan bayaran nya tadi.

Tengku Amar mencuba menegur buat kali kedua. Mana tahu dia sengaja jual mahal.

"Hai sweetie, jangan lah sombong sangat" bisik Tengku Amar di telinga Tengku Alieya.

"Dasar playboy! Mulut manis, hati busuk!" Tengku Alieya membalas dengan sinis.

Wow! Ni first time ada perempuan berani cakap dengan aku macam tu! Agak mencabar! Ai like!

"Wow, siapa cakap dekat you, yang I ni playboy? I ni jenis yang setia, kalau you nak tahu lah" kata Tengku Amar berdolak dalih

"Penipu!" sergah Tengku Alieya.

Terdengar Miza memanggil Tengku Alieya beberapa kali..

"Oh, nama you liya. Nice name, macam tuan dia jugak"

"Liya, kau okay tak?" soal Intan

"Okay, cuma mamat rasa bagus ni buat aku tak okay!" balas Tengku Alieya geram.

"Korang jom blah. Rasa panas pulak dekat sini" perli Tengku Alieya pada Tengku Amar.

Miza, Intan dan Qira sudah melangkah keluar dari secret recipe.

Tengku Alieya melangkah ke arah Tengku Amar lalu di bisik kan sesuatu ke telinga nya.

"Jangan perasan diri kau tu bagus sangat! Setia konon! Dasar playboy! Mulut manis, hati busuk!" selepas di bisik kan pada Tengku Amar, langkah di atur keluar dari secret recipe dan mencari kelibat Qira, Intan dan Miza segera.




Letih itu sahaja yang Tengku Alieya dapat luahkan untuk hari ini. Tengok wayang, melepak, bershopping dan macam-macam lagi yang Tengku Alieya buat dengan kawan-kawan nya. Tak menyesal dia keluar dengan diorang.

Pintu bilik Tengku Alieya di ketuk beberapa kali.

"Masuk je"

Kelibat Tengku Azfan masuk.

"Abang rupa nya, ingat kan siapa tadi" Tengku terus bangit dari pembaringan.

"Abang lah, takkan kakak pulak!" perli Tengku Azfan.

"Amboi perli nampak!" panjang muncung Tengku Alieya bila di perli Tengku Azfan kesayangan.

"Mana ada perli sayang oii, mentang-mentang lah hangout dengan bestie sampai abang pun adik tak layan" kata Tengku Azfan dengan intonasi merajuk.

Merajuk ah, tak nak kawan adik!

"Mana ada, orang ingat lah dekat abang" panjang muncung tadi di tarik kembali.

Ingat nak bagi abang pujuk, tapi abang yang merajuk!

"Abang tahu, abang sengaja je cakap macam tu" balas Tengku Azfan lalu menarik kedua pipi Tengku Alieya.

Geram!

"Abang cuma nak bagitau. Abang nak balik Australia next week" kata Tengku Azfan perlahan.

"What? Cepat nya. Adik tak habis lagi spent time dengan abang, sekarang abang dah nak balik sana balik ?" kata Tengku Alieya dengan suara sayu.

Sedih! Mama, abang balik Australia balik! Tak nak!

"Bukan abang sengaja nak balik cepat. Abang terpaksa, tak lama lagi kan abang dah nak final exam. So, abang perlu prepare apa yang patut. Alah tak lama lagi kan, abang dah nak habis study. Nanti kita pergi holiday okay" pujuk Tengku Azfan.

Ye tak ye jugak, aeh? Alah setakat beberapa minggu je pun.

Tengku Alieya sekadar mengangguk kan sahaja tanda ya.

"Sekarang, adik tidur. Abang nak masuk tidur. Night. Love you" comforter Tengku Alieya di tarik sehingga paras dada.

"Night. Love you more" balas Tengku Alieya.

Dahi adik kesayangan yang satu itu di kucup, sebelum langkah di atur keluar dari bilik Tengku Alieya.

So how? Korang bosan tak? Harap-harap sangat korang tak bosan😭.. Jangan lupa vote and comment...
I just want to say..

Just wait for next part ya😉

Cinta Si Gadis DinginWhere stories live. Discover now