LAPAN BELAS

68 5 5
                                    



Sampai sahaja di taman yang di bawa oleh Tengku Amar, mereka terus mengambil tempat duduk di kerusi panjang yang terletak di taman tersebut.



Tengku Amar dan Tengku Alieya memandang tasik yang luas terbentang di hadapan itu. Hanya fokus memandang ke arah tasik.



"Kau siapa sebenarnya?"
"Awak siapa sebenarnya?"



Tengku Alieya dan Tengku Amar menyoal secara serentak.

"Awak dulu" sambung Tengku Amar.


"Kau siapa sebenarnya? Kenapa kau setuju nak bertunang dengan aku? Ada kah sebab harta? Aku tahu kau bukan orang biasa-biasa je, kan? Kalau tak, kau tak kan satu sekolah dengan Aizat, right? Apa kaitan kau dengan Aizat?" Tengku Amar di hujani dengan soalan yang bertubi-tubi yang keluar dari Tengku Alieya.



"Soalan yang awak beri kepada, soalan yang sama saya nak bagi dekat awak. Apa kaitan awak dengan Irfan and Syafiq?" soal Tengku Amar, soalan di balas dengan soalan. Anak mata sudah di hala ke arah Tengku Alieya.


"Answer my question, and I'll answer your question" anak mata Tengku Alieya menikam anak mata Tengku Amar. Pandangan yang kosong di berikan oleh mereka berdua.



"First, siapa saya? Nama penuh saya, Tengku Amar Iskandar Bin Tengku Zainal" Tengku Amar memperkenalkan diri nya setelah sekian lama mendiamkan diri.


Jelas terpancar raut terkejut di wajah Tengku Alieya setelah mendengar penjelasan dari tunang nya itu.



'Aku ingat kan mama tunang kan aku dengan orang biasa-biasa je. Sebab aku fikir mama papa tak kisah pasal keturunan Tengku. So on lah girlfriends dia tu nak kan dia. Eh salah salah. Harta dia. Tapi tak mungkin lah harta je, Amar hensem apa?' Itu hanya di unggapkan di dalam hati saja.


"Second? Sebab saya setuju untuk bertunang dengan awak adalah sebab saya suka kan awak, even awak golongan biasa-biasa je. Saya setuju juga sebab... ya saya suka kan awak. Tak ada kaitan saya setuju atas sebab harta" Sekali lagi Tengku Alieya terkejut dengan pengakuan tunang nya.


Mungkin pertama kali ketika Tengku Zainal menyatakan hasrat nya untuk tunangkan anak nya dengan gadis kampung di bantah seboleh-boleh nya oleh Tengku Amar. Tetapi bila Tengku Amar tahu gadis kampung yang di tunangkan dengan itu adalah gadis yang berjaya mencuri hati nya di shopping mall hari tu iaitu Tengku Alieya terus di abaikan darjat Tengku Alieya yang hanya gadis kampung.



"And yes, saya bukan orang biasa-biasa. Saya berketurunan Tengku. And lastly, Aizat dan saya adalah sepupu" Tengku Amar menamat kan jawapan nya.



"Saya dah habis jawab semua soalan awak. So your answer is?" soal Tengku Amar pula dan anak mata nya merenung anak mata Tengku Alieya.


"Aku bukan orang biasa. Nama aku, Tengku Alieya Nafiesha Binti Tengku Izzuddin. Mama aku pula, Tengku Hanan. Keturunan Tengku. Aku setuju untuk bertunang dengan kau sebab ustaz aku kata, pilihan orang tua kita adalah pilihan yang terbaik untuk anak mereka. And tak ada langsung atas dasar harta. Abang Irfan dan abang Syafiq adalah sepupu rapat aku. And lastly, sekolah yang aku sekolah sekarang adalah milik atok aku. End" lancar sahaja jawapan yang keluar dari mulut Tengku Alieya.



"So, awak bukan orang biasa? Saya kenal mama awak, tapi saya tak ingat sangat nama dia" kata Tengku Amar.


"No, aku dari keluarga Tengku. Siapa cakap aku dari golongan biasa-biasa?" kening nya bertaut bila mendengar pernyataan yang keluar dari mulut Tengku Amar.



Cinta Si Gadis DinginWhere stories live. Discover now