SEPULUH

60 8 0
                                    

Tengku Alieya melangkah ke dalam kelas dengan langkah yang malas, dan terus duduk di tempat duduk nya.

Tengku Alieya perasan Qira, Intan dan Miza hairan dengan sikap nya saat ni, mana tidak nya Tengku Alieya tak bagitau diorang pun pasal diro nya akan di tunang kan dengan anak kawan mama, papa nya.

"Liya, are you okay? Kenapa kau macam moody aje pagi ni?" soal Qira di sebelah.

Tengku Alieya memandang Qira di sebelah dengan wajah sayu.

"Kau okay tak ni?" Miza di belakang pula pergi ke meja nya lalu memegang kedua-dua belah pipi Tengku Alieya.

"Aku ada bad news" balas Tengku Alieya dan menarik tangan Miza yang memegang pipi nya sedari dari tadi.

"Bad news? Kenapa ni?" suara Intan pula menyoal.

"Aku bagitau korang ni, korang janji korang tak menjerit sebab terkejut!" Intan, Miza dan Qira mengangguk laju.

Tengku Alieya segera mengambil buku nota di dalam beg sekolah nya dan menulis sesuatu di dalam buku nota itu.

Selepas mereka bertiga membaca apa yang di tulis oleh Tengku Alieya, cepat-cepat di padam nya balik apa yang di tulis nya tadi.

"Are you serious?"

"Macam mana boleh jadi macam tu?"

"Aku tak tahu nak kata apa"

Macam-macam lagi soalan yang di lontar kan oleh mereka.

"Aku tak tahu, korang jangan lah serabut kan lagi kepala otak aku! Stress tahu tak!" rungut Tengku Alieya dengan suara perlahan.

"Kau terpaksa terima, Liya. Kau tak ingat kata-kata ustaz hari tu" kata Intan.

"Itu yang buat aku stress sebenarnya... Nak tak nak, aku kena jugak ikut mama papa aku pergi dinner dekat rumah dia malam ni" balas Tengku Alieya malas.












Tengku Alieya memandang kelibat nya yang baru masuk ke bilik nya, segak betul Tengku Azfan dengan baju kot yang di pakai nya itu.

"Abang, abang kenal ke anak kawan mama tu?" soal Tengku Alieya dengan bibir di muncung kan ke depan.

"Jangan nak muncung kan sangat bibir tu, abang tak kenal anak kawan mama yang mama cakap hari tu. Adik okay tak ni, kalau tak ada apa-apa abang pergi dulu tau. Takut bakal kakak ipar adik nanti merajuk pulak dengan abang. Bye" ujar Tengku Azfan lalu keluar dari bilik adik nya itu.

Tengku Alieya memerhati pakaian nya dari pantulan cermin.

Apa guna aku pakai cantik-cantik? Kalau aku tak kenal dia and dia pun tak kenal aku, macam mana? Rungut nya perlahan.

Tengku Alieya mengambil keputusan untuk menukar kan dress yang di pakai nya kini ke t-shirts tanpa lengan dan jeans. Tengku Alieya masuk ke bilik wardrobe nya semula untuk mengambil sweater yang biasa di pakai nya. Meja solek si tuju. Rambut di ikat satu, sempat tangan nya mengambil perfume yang biasa di pakai nya, dan di sembur kan sebanyak 2 kali sahaja ke pakaian nya.

Aku peduli apa kalau dia nak kata apa dekat aku nanti. Kalau dia memang terima aku seadanya, dia tak kan merungut kalau macam ni lah rupa aku! Desis nya perlahan lalu keluar dari bilik tidur nya.

Kelihatan Tengku Izzuddin dan Tengku Hanan sudah menunggu diri nya di ruang tamu.

"Adik? Kenapa adik pakai macam ni?" soal Tengku Izzuddin seperti tidak suka dengan penampilan anak bongsu nya itu.

Cinta Si Gadis DinginWhere stories live. Discover now