Katniss en ik zitten op de bank op de afdeling van District 12, en Haymitch gaat voor ons in de grote stoel zitten. We hebben onze trainingskleding al aan, en we staan op het punt te vertrekken.
"Dus, wat is het plan?" vraagt Katniss. Haymitch vouwt zijn handen ineen.
"Het heeft geen zin meer om niet te laten zien wat je kan. Mensen weten het al. Dit keer, moet je juist laten zien waar je goed in bent. Laat ze zien dat je niet hopeloos bent, en zorg dat ze je als bondgenoot willen. Je gaat bondgenoten nodig hebben als je weer levend weg wil komen."
"Ik wil geen bondgenoten." zegt Katniss stijf. Ik klem mijn tanden op elkaar om niks te zeggen.
"Luister, schat, als jij geen bondgenoten wil, dan moet je dat helemaal zelf weten, maar ik ken deze mensen, en ze zijn stuk voor stuk levensgevaarlijk, want ze hebben allemaal gewonnen. Ga je alleen, dan ben je het eerste doelwit, en ben je al dood voordat het startschot kan klinken. En dan heb ik het niet alleen over jou." hij wijst naar mij. "Ik heb het ook over hem." Katniss slikt. "Goed, ben je klaar met zeuren? Dan ga ik jullie nu de tributen laten zien waar je het meest, en het minst aan zal hebben." ik drukt het televisiescherm aan, en gelijk verschijnen er twee tributen in beeld. Haymitch knikt naar het scherm. "Gloss en Kasjmier, broer en zus uit District 1. Allebei Beroeps, en absoluut hartstikke dodelijk. Uit de buurt blijven dus." zegt hij. Het is duidelijk dat de twee Beroeps zijn. Zodra hun namen worden geroepen houden ze hun ineengestrengelde handen omhoog, en lachen mooi, maar strijdlustig in de camera. Het scherm gaat verder naar District 2. "Brutus en Enobaria. Ook Beroeps, snel, slim, en misschien nog wel gevaarlijker dan District 1, maar ze gaan sowieso samenwerken." de donkere vrouw spert haar mond open zodat hij geveilde tanden zichtbaar worden. Ik frons.
"Wat is er met haar tanden?"
"Geveild nadat ze bij haar overwinning haar laatste slachtoffer de keel doorscheurde met haar tanden." zegt Haymitch. Hij lijkt niet onder de indruk. Ik krijg kippenvel. Het beeld gaat verder naar District 4, en dat betekend dat de tributen van District 3 geen probleem moeten zijn. Een jonge man, en een oude vrouw verschijnen in beeld. Hij is knap, en hij weet het. Zij is oud, en gaat het overduidelijk niet halen. "Finnick Odair en Mags. District 4, dodelijk, maar als ze samenwerken en ze willen bondgenoten dan hebben jullie veel aan hun."
"Iemand als hij zou moeten weten dat zij het niet kan halen. Hij gaat haar niet beschermen tot het einde. Ze is zijn zwakke punt." zegt Katniss.
"Klopt, maar als ze gaat, hoop ik dat het snel gebeurd, want ze is eigenlijk een geweldige vrouw." zegt Haymitch. Dan springt District 3 in beeld, en dat betekent dat ik me vergist heb. Ze zijn wel belangrijk. Twee mensen waarvan ik niet zo goed weet wat ik moet zeggen verschijnen in beeld. "Wiress en Beetee. Niet sterk, maar geniaal. Hij won zijn spelen door de laatste acht tributen in één keer te elektrocuteren." Ik krimp ineen. De tributen van District 5 verschijnen. "De Morflingen. Ze wonnen door zichzelf te camoufleren, en te verstoppen totdat iedereen dood was. Sindsdien zijn ze aan de morfine. Dat verklaard hun bijnaam. Niet gevaarlijk, en dus geen probleem."
JE LEEST
De Hongerspelen - Peeta Mellark
FanfictionWinnen betekent eeuwige roem, en rijkdom. Verliezen betekent een zekere dood. Peeta Mellark woont met zijn ouders en broers in District 12. Het armste District van Panem, waar mensen sterven door virussen, en honger. Hij is opgegroeid met de Honger...