Hoofstuk 49.

52 7 2
                                    

Met de punt van mijn zwaard breek ik een van de oesters open die Finnick voor ons heeft gevangen. Het eerste waar mijn oog op valt is een klein glinsterend balletje: een parel. Hij is mooi, en ik glimlach. Ik steek hem uit naar Katniss.
"Hier." zeg ik. "Voor jou." ze lacht, en pakt hem aan.
"Bedankt." fluistert ze. En ze bergt hem op in een van de ritsjes in haar pak. Plotseling schiet haar hoofd op. "Er is hier iemand." zodra ze dat zegt, hoor ik het ook. Een schelle, duidelijk woedende stem die achter de bomen vandaan komt. Katniss schiet overeind, en pakt haar wapens, maar Finnick houd haar tegen.
"Johanna." sist hij. Ik kijk naar Katniss, en ze laat haar wapens zakken terwijl we Finnick volgen. Ik zie aan haar gezicht dat ze geen zin heeft om tegenover Johanna Mason te staan, maar zij weet net zo goed als ik dat we geen keuze hebben.

Johanna is niet alleen. Achter haar staan de twee tributen van District 3: Beetee en Wiress. Alledrie zijn ze bedolven onder een dikke laag rode vloeistof, en het duurt even voordat ik doorheb dat het bloed is. Wiress loopt verstrooit rond, en Johanna rent richting Finnick.
"Wat is er met jullie gebeurd?" vraagt hij. Johanna begint schel te lachen.
"We waren diep in de jungle, omdat ik dacht dat we daar veilig waren. Dat was toen de regen begon. Ik dacht dat het water was, maar het bleek bloed te zijn." grinnikt ze sarcastisch. "Warm, dik, vers bloed." Wiress verstoort haar verhaal door haar vast te pakken.
"Tiktok." zegt ze met een lichtelijk krankzinnige glimlach. "Tiktok."
"Blijf van me af." waarschuwt Johanna.
"Tiktok."
"Rot op!" Johanna duwt haar weg, en Wiress valt met een dreun op het zand. "Nog één keer, en ik vermoord je!"
"Stoppen!" schreeuwt Katniss. Ze duwt Johanna weg, en helpt Wiress overeind. Johanna wil haar aanvliegen, maar Finnick houd haar tegen.
"Wat doe je?" gilt Johanna. "Je hoort aan mijn kant te staan! Ik heb ze gered voor jou!" Katniss kijkt mij aan.
"Wat bedoeld ze?" vraagt ze aan me.
"Jij wilde ze als bondgenoten." fluister ik. Katniss knikt, en loopt met Wiress het water in.
"Kom." zegt ze. "Dan gaan we je schoonmaken." Johanna gaat verder met haar verhaal.
"Toen liep Blight tegen het krachtveld." zegt ze. "Hij was niet veel, en je had niets aan hem, maar hij kwam van thuis." Blight was Johanna's Districtgenoot, realiseer ik me. Het is even stil, maar dan worden we onderbroken door Katniss' geschreeuw.
"Het is een klok!" gilt ze. Ze rent naar ons toe. "Het is een klok! De hele arena, het is een klok!"

De Hongerspelen - Peeta MellarkWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu