Hoofdstuk 41.

48 7 1
                                    

Haymitch klapt in zijn handen zodra hij de woonkamer binnenkomt. Ik zit in een stoel, en Katniss hangt achterover gezakt op de bank.
"Ik heb goed nieuws." begint Haymitch. "Meer dan de helft van de tributen wil jullie als bondgenoot." hij kijkt naar Katniss. "Heb je een keuze kunnen maken?" ze gaat rechtop zitten.
"Ik wil Wiress en Beetee." zegt ze stellig. Ik bijt op mijn onderlip. Ik heb Johanna tegen Finnick horen praten.
"Johanna noemt ze Gek en Gestoord." zeg ik. Haymitch kijkt me waarschuwend aan, maar ik zie een vage grijns op zijn lippen.
"Goed." zegt hij. "En verder?"
"Mags." mompelt Katniss. Ik verberg mijn gezicht in mijn handen. Katniss zucht. "Goed." zegt ze. "Dan nemen we niemand." ze staat op en loopt weg. Haymitch gaat op haar plek op de bank zitten.
"Dat was niet erg slim." zegt hij. "Wees blij dat ze nu ietsjes toegeeft." ik zwijg, en staar voor me uit. Nu is het zeker dat Katniss laaiend word zodra ze erachter komt dat ik al met Finnick een deal heb gemaakt. "Wat is er?" vraagt Haymitch als ik niet antwoord.
"Ik heb met Finnick Odair gepraat." mompel ik.
"Aha." grinnikt hij. "En?"
"Hij vroeg of we bondgenoten kunnen zijn nadat hij Katniss zag schieten. Ik dacht niet na, en zei ja."
"Dat is niet zo erg." zegt hij. "Ik bedoel, we moeten een manier vinden om dit aan Katniss te vertellen -en geloof me, ze gaat niet blij zijn- maar je kunt Finnick Odair prima als bondgenoot hebben. Hij is een kwal, maar wel betrouwbaar."
"Ja, dat dacht ik al." ik merk dat ik me steeds meer zorgen ga maken om Katniss' reactie.
"Hé, maak je geen zorgen over Katniss." zegt Haymitch alsof hij mijn gedachten kan lezen. "Het gaat hier niet alleen om haar, maar ook om jou." ik kijk op.
"Haymitch, we hebben een deal. Katniss gaat naar huis, omdat haar familie haar nodig heeft. Het gaat op dit moment wél om Katniss." hij haalt een hand door zijn haar.
"Oké, wat jij wil."

                                                      * * *

De drie trainingsdagen vliegen voorbij. Ik heb niet het moment gevonden om Katniss te vertellen dat ik al een verbond heb gesloten met Finnick en Mags. Na mijn gesprek met Haymitch heb ik me daar ook geen zorgen meer over gemaakt. Het begint nu alleen langzaam tot me door te dringen dat ik morgen weer in de arena sta. Diep in mijn hart weet ik dat het komt omdat Katniss en ik samen thuiskwamen. Dit was niet gebeurd als ik gewoon was gestorven. Of als de Hongerspelen niet zouden bestaan.

De Hongerspelen - Peeta MellarkWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu