Part 2

1.9K 144 16
                                    

"Sebuah bas ekspres yang membawa seramai 25 penumpang yang terjunam ke dalam gaung sedalam 500 kaki semalam berjaya dinaikkan pada sekitar jam 7 pagi tadi. Pemandu kenderaan tersebut dipercayai mengantuk lalu hilang kawalan dan telah mengorbankan seramai 7 orang dan selebihnya mengalami kecederaan teruk"

Aku duduk di sofa sambil meneguk susu segar. Pandanganku aku arah ke skrin tv di hadapanku.

"Pasukan S.T.O.R.M dan Pasukan EMRS terpaksa dikerahkan ke tempat kejadian untuk membantu menaikkan mangsa-mangsa. Para mangsa telah diberikan rawatan awal oleh pasukan EMRS di tempat kejadian sebelum dihantar ke Hospital Besar Kuala Lumpur untuk rawatan lanjut. Kita dengarkan laporan daripada warta..."

Aku menekan butang merah. Sesaat kemudian skrin tv menjadi gelap. Gelas kaca yang berisi susu tadi sudah kosong aku bawa ke sinki.

Kemudian aku menuju ke bilik senamanku. Kaset muzik aku putarkan dan perlahan aku melakukan beberapa senaman.

Hari cuti macam ni merupakan hari yang paling santai bagi aku. Tak perlu terkejar-kejar ke tempat kejadian macam semalam dan tak perlu menahan kantuk berjaga bila ditugaskan di hospital.

Bila pasukan aku cuti, pasukan yang kedua akan ambil alih tugas. Jadi taklah kepayahan sangat.

Selalunya aku akan habiskan waktu cutiku dengan tidur. Yalah, selalunya masa tidur kurang, jadi untung dapat cuti kena dimanfaatkan sepenuhnya. Lagipun aku suka tidur. Itu adalah antara hobi kegemaran aku.

Selesai membuat senaman, aku membersihkan diri. Sedang asyik aku membilas rambutku, suatu bayang wajah bermain di ingatanku.

Aku mematikan shower. Ah, aku rindukan dia. Ingatan sewaktu kecil. Dan tentang janji tu, aku masih ingat semuanya.

Rindu wajah kacaknya dan kebaikannya.

Sesaat kemudian aku menggelengkan kepala. Mustahil! Mustahil janji yang dimeterai ketika kecil akan tercapai. Itukan masa budak-budak. Mana reti lagi pasal semua tu.

Lagipun aku dah tak tahu dia kat mana. Mesti sekarang ni dia dah lupakan aku dan mungkin juga dia sudah memiliki teman wanita.

Kami berpindah setelah ayah dinaikkan pangkat. Dan sebelum tempoh tiga tahunnya habis, kami sudah berpindah.

Mulanya aku membantah keras dengan keputusan ibu dan ayah, sebab aku tahu aku mesti takkan dapat berjumpa dengan Daniel lagi.

Jadi lepas tu aku tak tahu dia kat mana.

Aku menggeleng lagi. Terasa lucu juga apabila mengenangkan perangaiku yang sememangnya tak matang pada waktu tu.

Lupakanlah!

Aku keluar dari bilik air lalu membuka closetku. Sehelai gaun santai bermotifkan bunga paras lutut aku ambil lalu aku sarung ke tubuhku.

Setelah menyapu losen ke badanku, aku bergerak menuju ke dapur. Peti sejuk aku buka. Cuba mencari kalau-kalau ada bahan mentah yang boleh aku masak.

Jadual makanan aku tak sediakan. Sebab selera aku berubah-ubah. Kejap nak makan mi, kejap nak makan makanan ringan dan kejap nak makan makanan berat.

Kosong.

Aku menepuk dahi. Masa-masa macam nilah semuanya tak ada. Ish, geram pula aku!

Drett drett drett

Aku mencapai telefonku yang bergetar dari atas meja. Entah sejak bila aku letak kat sini aku pun tak tahu.

Skrin aku lihat. Ain.

"Helo?", jawabku sambil melangkah ke ruang tamu.

Mungkin dia nak ajak aku keluar atau pun dia nak datang sini. Dia memang maklum akan jadual bertugasku. Sahabat kariblah katakan.

Be His Last Bride ✔ [UNEDITED]Where stories live. Discover now