Aku duduk diam sambil memerhati dia yang sedang duduk di atas katil tanpa bergerak. Aku.. aku tak tau nak gambarkan macam mana perasaan aku sekarang ni. Aku akan kahwin dengan dia sebab aku nak jaga dia plus aku nak tebus rasa bersalah aku ni. Tapi.. dia seakan tak suka aku walaupun dia yang minta untuk kahwin.
"Kapten.. Bryan." Aku panggil dia perlahan sambil berdiri menghampirinya.
Dia tak menyahut atau bagi respon apa-apa. Hanya dia seakan dia tak dengar panggilan aku.
"Bi..bila.. sampai bila kau tak nak bercakap dengan aku?"
Senyap.
"Tolonglah jangan marahkan aku. Aku tau aku salah tapi.." Aku pun langsung tak minta kau untuk selamatkan aku dulu. Emm sudah Evelyn! Macamlah kau terima kenyataan kalau kau mati sebab dia tak selamatkan kau.
Diam.
Aku pegang lengannya. Dia cuba menepis namun aku tambah genggam lengannya. "Jom kahwin."
Apahal aku cakap macam ni? Aku pun tak tau. Aku cuma nak jaga dia, tu aje. Jaga dengan lebih teliti sebagai seorang isteri dan bukannya sebagai orang asing.
Aku tunduk merapatkan bibirku ke telinganya. "Don't forgive me because I can make you slowly fall for me."
***
Aku tarik lengannya secara paksa masuk ke dalam ruang salin pakaian. Baju pengantin di tangan petugas kedai aku ambil sebelum menutup langsir. Mukanya kelihatan cuak.
"Kau.. nak buat apa?" Ingatkan dia bisu terus. Baru saat ni dia nak bercakap dengan aku.
"Aku nak try baju ni kat badan kau. Dan aku takkan benarkan petugas perempuan tu pakaikan kau sebab aku tak nak ada orang lain yang nampak badan bakal suami aku sebelum aku." Wei, apehal aku jadi gatal ni?
Dia diam. Mukanya kembali tenang.
Aku buka butang bajunya dengan mata separuh terpejam. Aku acah aje tu. Konon berani. Sedangkan aku sekarang ni teramatlah malu sampai aku nak sumbat kepala aku ke dalam mulut buaya.
Bajunya aku lepaskan dari badannya dan aku terus pakaikan dia baju pengantin yang aku pilih. Dah siap butang baru aku buka mata seperti biasa.
Dia..
Kacak.
Aku tampar pipi sendiri. Apa kau merepek ni Evelyn? Kacak? Oh kawal diri sikit. Jangan jatuh cinta. Kau cuma jaga dia sebab kau rasa bersalah kat dia.
Aku gumam perlahan. "Kau selesa tak pakai baju ni? Kalau tak selesa kita tukar lain."
Dia menggerakkan badannya. Mungkin cuba mencari keselesaan memakai baju ni. Aku sekadar memerhati.
"Aku tak selesa."
Aku angguk walaupun tetap dia tak nampak apa yang aku buat. Aku buka bajunya lagi balik dengan keadaan macam tadi. Tak nak tengok badan dia.
Lepas tu aku keluar minta pakaian lain dengan petugas yang masih setia berdiri di luar. Aku bawa masuk pakaian tu dan aku pakaiankan dia lagi. Dan jawapan dia sama. Tak selesa.
Jadi aku buka balik. Ambil baju lain. Pakaikan dia. Tak selesa. Aku ulamg balik sampai hampir sepuluh kali aku keluar masuk ambil pakaian lain. Masuk kali ke sebelas, barulah dia kata dia selesa. Aku hembus nafas lega. Finally! Sumpah aku dah naik pening dan letih.
YOU ARE READING
Be His Last Bride ✔ [UNEDITED]
Romance[TERSEDIA DALAM BENTUK E-BOOK] __________ LOVE, "Kau maksudkannya atau cuma untuk menenangkan hati aku?" "Kedua-duanya." #5 in care ••• Cover by @-THEWOLY