Part 25

1.1K 111 10
                                    

"Benarkan aku sentuh kau, malam ni."

***

Aku membetulkan ikatan jubah mandiku sebelum keluar dari bilik air. Almari aku buka, memilih baju yang sesuai aku kenakan ke majlis nanti. Sehelai dress hijau paras betis aku capai lalu aku letak ke atas katil. Kemudian aku duduk menghadap cermin setelah mengeluarkan peralatan mekap aku.

Senyuman tersungging di bibir memikirkan apa yang berlaku semalam. Terlalu lucu dengan apa yang dilakukannya. Tak! Dia tak sentuh aku pun. Dia cuma memeluk aku sehingga tanpa sedar aku yang tertidur. Bila bangun pagi tadi, dia sudah tersenyum lebar siap mengucup dahiku sebelum berlalu ke dapur untuk menyediakan sarapan. Katanya dia akan mengambil alih tugas menyediakan sarapan pagi ini dan memberi aku ruang untuk bersiap.

Maknanya, dia sudah maafkan aku.

Tapi kalau dia tak sentuh aku, maksudnya dia jijik dengan aku kan?

Tak tak tak!

Aku tertunduk seketika. Cuba menghilangkan suara-suara kecil dalam benakku. Aku yang harus menyedari. Aku takkan ulangi perbuatan aku semalam lagi. Aku cukup menyesal bila memikirkannya. Malu dan rasa tidak berguna. Nasib baik dia sudah kembali tersenyum.

Aku dan dia, akan saling melupakan kesalahan itu dan dijadikan pengajaran bersama dalam rumah tangga kami.

Berus aku keluarkan. Krim aku calit ke wajah sebelum aku ratakan ke wajah. Kemudian foundation aku sapu ke bawah mata hingga ke pipi lalu aku ratakan. Kening aku bentukkan cantik lalu menyapu mekap berwarna coklat ke kelopak mata. Setelah selesai, barulah aku lentikkan bulu mataku. Gincu berwarna merah ke bibir. Mekap di bahagian hidung dan pipi aku ratakan.

Dah, siap.

Rambut aku lepaskan ikatan. Gaya seperti apa aku harus gayakan?

Aku tersenyum tidak lama kemudian.

***

Aku berpaling ke belakang apabila mendengar pintu bilik dibuka dari luar. Pantas aku berpusing menyembunyikan belakang bajuku yang belum berzip habis. Ah, tak guna.

"Qis? I- I mean... need help with that?"

Aku menggeleng. Malu melihat pandangannya. Dia tergelak kecil sambil berpaling ke belakang. Bibirnya ditekup sebelum kelihatan badannya bergegar.

Aku mencebik. Tak guna. Dia gelakkan aku. Ihh! Zip baju aku cuba tarik naik namun gagal. Ia tersekat. Lantas aku berdehem cuba mengambil perhatiannya. Dia memandang aku kembali.

"Apa?"

Aku memusingkan belakangku ke arahnya. "Tolong saya sikit."

Kedengaran dia berdecit namun dia membantu juga. Setelah itu aku membetulkan rambutku lalu memandangnya sambil tersenyum lebar. "Okey tak?"

Dia seperti tadi lagi. Riak tidak percaya, lebih kepada terkaku. Bibirnya bergerak seperti hendak mengatakan sesuatu namun tidak ada apa-apa yang kedengaran.

"Bryan?"

Dia tersenyum kemudiannya. "Kau.. cantik."

Aku tersengih. Aww terima kasih. Tangannya aku tarik. Kemeja putih polos aku berikan kepadanya. "Awak bersiaplah, saya akan tunggu awak di dapur untuk bersarapan bersama."

Be His Last Bride ✔ [UNEDITED]Where stories live. Discover now