12"

432 53 2
                                    

"Pendiamnya dia!!" Somi menjerit. Aku sebenarnya tak kisah dia jerit, tapi sekarang ni kitorang kat library. Habislah kau, Somi.

"Hey! Dua Yeoja kat sana tu! Tolong senyap sikit!" Pustakawan memarahi kami.

Perggh! Tak adil. Masuk je library ni, sepatah apapun aku tak sempat nak cakap. Tiba-tiba je kena marah. Di manakah keadilan saat diperlukan?

Somi duduk di kerusi manakala aku mencari buku yang nak dibaca. Aku mula mencari dan akhirnya terjumpa. Aku mengambilnya.

Tiba-tiba senyuman terfikir di wajahku. Sebab apa? Sebab dari ruang kosong di tempat aku ambil buku tu, aku dapat lihat dengan jelas muka Joshua sedang baca buku sambil bersandar di rak sebelah sana. Aku terus-menerus mengintai dia. Aku rasa seronok. Aku tak pernah rasa macam ni sebelum ni.

Tapi, satu perkara yang aku terfikir sekarang ialah.. kenapa aku tak dapat baca isi hati dia? Dari dulu lagi aku perasan, sebenarnya.

Tanpa aku sedar, aku dah elok duduk bersandar pada rak buku sambil mata tak jaga pandangan merenung Joshua. Apalah mataku?

Akhirnya mataku beralih pada seseorang yang Joshua pandang. Seseorang yang melalui rak buku berdekatan kami. Lim Nayoung. Dengan muka tegangnya.

"Nayoung, kau nak pergi mana?" Aku pandang Joshua yang menegur Nayoung. Weh, dia baru lalu kau dah tegur. Aku ni? Dah lama dah aku duduk kat sini mengharapkan kau untuk tegur aku. Harapan aku hanyalah harapan.

Reaksi Nayoung? Dia menoleh sesaat memandang Joshua lalu terus pergi macam tu je. Dahsyat kan? Itulah Lim Nayoung yang aku kenal.

Aku pandang Joshua. Dia cuma lihat Nayoung berlalu pergi. Dengan mukanya yang kecewa.

Even aku tak dapat baca isi hati dia, aku dapat rasakan yang dia suka Nayoung. Well, aku dah selalu baca isi hati orang. Aku taulah auranya. Dan dia menunjukkan aura tu. Aku patah hati. Sebab aku pasti,

Joshua suka Nayoung.

Aku terus keluar dari library tu, meninggalkan Somi yang ternganga melihat aku berlalu pergi.

Beberapa soalan bermain di fikiranku. Kenapa Joshua pilih Nayoung dan bukan aku? Apa yang menariknya Nayoung tu? Dan macam-macam lagi. Tapi yang paling aku fikirkan ialah,

Kenapa aku tak boleh baca fikiran Joshua?

Aku tak tahu. Yang aku tahu, aku tengah sakit hati sekarang ni.

——

🙋💕

✔️ the voice | ksyWhere stories live. Discover now