24"

386 51 0
                                    

"Nah!" Somi bagi aku buku bio aku.

"Yeay! Gumawo ❤" Aku terus membelek-belek buku tu. Aku perasan Somi asyik tenung aku.

"Wae?" Aku bertanya.

"Kau nak tahu tak, berapa surat cinta yang aku kutip dan buang tadi?"

"Berapa?" Aku bertanya malas.

"13." Dia kelihatan kagum.

"Biasa je." Aku selamba je cakap, tapi dia dah terkejut beruk.

Sedang aku asyik selak-selak buku bio aku, sekeping surat jatuh ke lantai. Aku mengutipnya.

"Saya tau awak akan buang surat ni kalau saya letak kat dalam loker awak. Jadi, saya selitkan kat dalam buku kegemaran awak ni. Bacalah warakah cinta daripada saya ni." Somi membaca intro isi surat tu. Huish! Geli aku dengar!

"Takyah lah baca! Gugur bulu roma aku!" Aku mengoyakkan surat tu.

"Tak cukup kat loker, kat buku pon dua nak letak! Biadap betul!" Aku merungut sendirian.

Somi hanya tersenyum memandangku.

Kenapa? Lawak?

——

Aku mengusutkan rambut aku yang dah semula jadi kusut ni. Eh, takdelah. Rambut aku cantik je selalu.

Cumanya, aku serabut. Sejak daripada aku tak bukak loker, ramai pulak yang mula selitkan surat cinta kat dalam buku aku. Aku nak baca buku pon tak boleh nak fokus tau.

Bayangkanlah, selak beberapa muka je surat cinta. Pastu selak lagi, jumpa lagi. Macam mana aku nak fokus?

Erghh. Aku melepaskan keluhan.

Tiba-tiba seseorang datang lalu mengusutkan lagi rambut aku ni. Biadapnya. Siapa ni? Aku menoleh.

"Yow! Memang tak nak balik ke?" Somi rupanya. Aku pandang sekeliling. Uyyo! Dah kosong.

"Kau balik lah dulu. Aku nak stay jap."

"K, bye." Dia ni, kalau balik laju je. Dia terus lari keluar kelas.

Untuk kali keberapa, aku melepaskan keluhan lagi. Aku meletakkan kepalaku atas meja, memaksa diriku untuk tidur.

——

🙋💕

✔️ the voice | ksyWhere stories live. Discover now