Getaran telefon pintar ditangan beserta dengan lampu notifikasi yang berkelip kelip mematikan lamunan aku. Segera aku unlock telefon. Ada notifikasi dari WhatApps. Amira.
[ Amira Senget ] – Jangan makan kat café. Saya on the way dengan sup ayam ni >..<
[ Aku ] – Ahahahah. Okay princess ^..^
[ Amira Senget ] – Princess? Yelah tu......
Aku tersengih. Membiarkan chat Mira tanpa balasan. Dah seminggu kat sini. Raf macam tu lah. Doktor kata makin baik. Yaka? Semalam ada genggam tangan Raf. Dia membalas. Dia mula bagi reaksi dengan cerita aku. Bila aku cerita kata dah seminggu dia koma, meleleh air mata dia. Aku? Bagai sungai lah mata aku. Teresak aku menangis dekat katil Raf.
Sepanjang seminggu ni lah Mira datang bawa makanan disebabkan Bonda terpaksa balik rumah sana. Mira macam tahu ja aku tak nak berganjak dari depan ICU ni. Ara budak kecil tu demam. Dengan Daniel ada orang nak ambil jadi anak angkat. Bonda terpaksa balik urus. Lagipun kawan Bonda tak berkesempatan minggu ni. Ada hal katanya.
Bergenang air mata Bonda masa cakap terpaksa balik sana tinggal aku jaga Raf kat sini. Aku relaks ja senyum manis kat Bonda. Bonda pun macam tak biasa ja.
Semalam Cikgu Azmah, guru kelas datang melawat. Tapi tulah, melawat pun mana boleh masuk lama lama. Adalah Cikgu hulurkan duit sumbangan dari pihak sekolah. Ada juga dua tiga orang budak kelas datang.
ICU ni lain. Tak sama macam wad biasa. Dah nama pun Intensive Care Unit kan? Waktu melawat pun lain. 12.30 tengahari sampai 1.30 petang. Dengan 4.30 petang sampai 5.30. Pendek sangat masa. Wad Raf ni, sekali masuk seorang ja boleh. Ada Mira pun masuk. Tiap tiap hari. Aku tak tahu apa dia cakap dengan Raf. Sebab bila keluar tu, ada dia kesat kesat mata dia.
Aku pun tak tahu dah berapa banyak kali aku menangis depan Mira. Bila aku dah terlalu letih. Bila aku tertekan Raf macam main main ja. Macam sengaja ja Raf tak nak bangun. Serius aku letih. Penat. Migrain aku pun rajin melawat aku sekarang. Tambah aku tak cukup tidur. Nasib baik lah ada siapa entah yang tinggalkan tikar mengkuang. Malam malam bergolek lah aku atas tu.
Nasib ada Mira. Yang rajin meneman. Bila aku suruh balik dia taknak. Setiap kali habis waktu sekolah, mesti tercongok dah Mira depan aku. Dengan bekal bekal dia tu. Nampak ja macam kasar budak ni. Tapi hati tisu gak. Menangis nombor satu. Dah macam pasangan air mata kan kami ni?
"El termenung lagi..." ujar dia dengan tepukan di bahuku. Aku kenal suara tu. Amira. Perlahan aku angkat wajah dan pandang dia dengan senyuman lebar. Senyum di bibir aku mati bila nampak yang Amira tak berseorangan. Segera aku berdiri dan senyum nipis pada lelaki di belakang Amira. Lelaki tersebut mengangguk dan tersenyum kembali.
Mungkin Mira perasan riak wajah aku. Segera dia mengenalkan mamat tersebut.
"El, ni Haikal" Haikal? Ah. Haikal. Teman lelaki Amira. Terasa sedikit sakit dalam dada tapi aku abaikan. Aku sengih. Cuba kawal perasaan dan riak wajah yang kian cuba mengkhianati aku. "Just panggil El ja" Haikal tersenyum. "Haikal. Teman lelaki Amira" balasnya pendek. Terasa makin sakit bila Haikal sendiri cakap macam tu. Suasana terasa canggung seketika.
"El, ni lunch awak. Makan bagi habis okay" ujar Amira seraya menghulurkan termos kecil dan tuppaware. Mungkin dia cuba nak menjernihkan astmosfera yang mula mendung dah. Aku tersengih menyambut huluran Amira. Tahu dah. Ada sup dan nasi la ni. "Terima kasih Mira" Aku sambut dan letak sebelah beg aku.
Amira masih berdiri di sebelah Haikal. Aku pandang Amira dan menjongketkan kening. Amira menggeleng perlahan. Aku seperti dapat merasa ada sesuatu yang tak kena bila tiba tiba dia bersuara.
"Saya tak boleh teman makan tau, nak kena balik awal. Ada hal kat rumah" Aku tersenyum dan mengangguk. "Ni bekas makanan macam mana?" Amira terdiam. Berfikir barangkali. "Esok jelah saya ambil eh? Bye El" Amira melambai dan melangkah pergi. Aku tersenyum dan melambai Amira kembali.
Sempat Haikal berpaling dan tersenyum sebelum melangkah.
Aku duduk kembali di tempatku tadi. Baru teringat aku dah berjanji nak pulangkan nota Amira. Sebab tak pergi sekolah dah seminggu, banyak nota yang Amira bagi. Kebanyakkan ialah kertas ujian dari sekolah dia. Kan kami lain lain sekolah. Ada untungnya bertukar kertas ujian. Aku capai beg dan bangun berlari ke arah laluan yang Amira dan Haikal lalu tadi.
Aku masuk ke dalam lif dan menekan butang 'G'. Harap Amira masih belum balik. Keluar dari lif aku berlari keluar ke pintu hospital. Dari kejauhan ternampak dua susuk tubuh yang aku kenal. Baru aku nak merapati, terdengar suara mereka. Aku melangkah pantas ke belakang tiang bila Haikal tiba tiba berpaling.
"Dah berapa kali aku cakap kau jangan nak kenalkan diri as boyfriend aku boleh tak" Suara Amira. Sedikit membentak.
"Dah kenapa? Memang betul pun kan?" Terdengar Haikal membalas.
"Sejak bila? Kita dah lama takda apa apa. Stop kacau aku boleh tak?" Suasana senyap seketika. Apa yang dah jadi eh? Aku nak menjenguk kang nampak sangat aku tengah pasang telinga ni. Tapi. Dah takda apa apa? Aku ada peluang lah kan.
"So seriuslah. Kau tiap tiap hari aku ajak keluar taknak ikut, taknak join sebab jantan separuh siap tu ke?" Suara Haikal sedikit meninggi. Jantan separuh siap? Aku ke?
"Dahtu? Kau ingat aku apa tiap petang nak kena teman kau main bola bagai. Sejak bila kehadiran aku penting?" Terdengar suara Amira membalas.
"Sejak kenal dia kau makin kurang ajar kan" suara Haikal naik satu oktaf.
"Dah sejak bila pulak aku pandai sopan santun?" Aku tersenyum mendengar jawapan Amira. Tapi tak lama. Tiba tiba terdengar dia mengaduh kesakitan.
"Lepaslah Haikal. Kau memang bongok saja nak cari publisiti murahan ke apa. Sakitlah. Lepaslah" Apa perlu aku buat? Kalau aku masuk campur jadi macam mana eh?
"Diamlah. Jangan nak melawan lah bongok" Bongok? Haikal bongokkan Amira? Okay ni tak boleh jadi. Aku keluar dari tempat persembunyian aku. Ala ala macam hero dalam drama korea yang korang rajin tengok tu.
Sedikit terkejut aku tengok adegan depan mata. Tangan kanan Haikal pada lengan Amira. Tampak macam dicengkam kuat. Muka Amira sedikit berkerut. Tangan kanan Amira pula ada kat tangan Haikal. Cuba nak menarik tangan Haikal. Aku berdehem. Kedua mereka berpusing pandang aku dengan riak yang sedikit terkejut.
"Bro. Kan Mira cakap sakit? Tak perlu guna keganasan kot" ujar aku dan menjuihkan mulut ke arah tangan Amira.
"Kau jangan campur. Bukan hal kau" Haikal membalas kasar. Adegan tarik menarik masih berlangsung. Entah mungkin Haikal memang bangang atau dia sengaja, dia merentap sedikit kuat manakala Amira masih melawan dah kesudahannya, Amira terjatuh.
Aku pantas menerpa ke arah Amira. "Awak okay?" soalku penuh prihatin. Haikal hanya berdiri tegak tak berkutik. Ego. Amira mengangguk perlahan. Tapak tangan dia sedikit luka. Dah berapa kali tapak tangan dia kena luka?
Aku membantu Amira untuk berdiri. Tangan aku memaut lengan kiri Amira dan meletakkannya atas bahu aku manakala aku dengan tangan kanan memaut pinggang Amira.
"Kau datang dengan aku. Balik dengan aku" Haikal memandang tepat wajah Amira. Mungkin aku yang terlebih perasan, tapi aku dapat merasa pautan tangan Amira pada bahu dieratkan.
"Pandai aku balik sendiri. Kau tak payah nak sibuk" sedingin benua Antartik Amira membalas kasar. Aku cuba menahan senyum yang dah mula membentuk di pinggir bibir bila tengok riak wajah Haikal yang mula berubah.
"Jum El.." Aku pantas memapah Amira ke pintu masuk hospital kembali.
"Amira!" Apa lagi si Haikal ni nak? Dahla menjerit depan umum. Aku menghentikan langkah. Menunggu apa yang bakal keluar dari mulut Haikal.
"Kau pilih. Aku ke budak tu" Haikal menunding ke arah aku. Amira menggeleng dan tersenyum sinis. "Kau tahu jawapan aku Haikal. Dah jum jalan El.."
Aku yang sedikit terpingga hanya mengikut kata Amira. Sempat telingaku menangkap kata kata Haikal "Kau akan menyesal.."
bersambung...
.
.
.
Hai reader setia.
Terima kasih setia menunggu walau aku update lambat. Sorry. Terima kasih pada yang add story ni dalam reading list. Juga terima kasih pada silent reader. Thanks ampa. Tanpa hampa, siapalah aku. Ahaha.
Jumpa chapter depan. Papai.
YOU ARE READING
Cerita Kau & Aku [COMPLETED]
RomanceWhat I have with you my love, I don't want with anyone else - Amira Natasha Azmi Biarpun masa ini singkat, izinkan aku mengajarmu erti bahagia - Farah Elina Johari Ini cerita tentang kita. Tentang bertapa rapuhnya jiwa kita. Tentang kau yang beri ak...