"Assalamualaikum~" Berlagu salam aku bagi seusai turun dari kereta Kak Maria. Terus aku menuju ke arah Cikgu Nita yang asyik berborak dengan lagi dua tiga orang yang aku tak kenal.
"Nak letak mana makanan ni Cikgu?" Cikgu Nita menunjuk ke arah meja yang dah tersedia sebelum turut bangun menujuk ke arah kereta. "Ramai ke jemputan ni Cikgu?" Soal aku berbasa basi sambil mengangkat tray berisi segala yang dah siap dimasak tadi.
"Gabung semua empat, lima dengan enam tahun. Lepastu Ibu Azfar bagi duit tambah sama minta buat jamuan hari lahir Azfar." Ujar Cikgu Nita panjang lebar dengan senyum manisnya. Aku mengangguk faham. Rupanya memang ada perjumpaan Ibu Bapa harini.
Sesudah menyusun semua tray atas meja, sempat aku mengeliat membetulkan sendi yang rasa tergeliat. Mana taknya, berulang alik ke kereta. Berapa kali pusing dah. Penat. Peluh yang meleleh di dahi aku lap dengan tisu.
Air sirap ais yang tersedia aku tadah ke dalam gelas plastik. Terus aku minum rakus air dalam keadaan berdiri. Tak mempedulikan jemputan yang kian ramai. Sempat aku berbalas senyum dengan beberapa pasangan ibu ibu yang tersenyum manis ke arahku.
Sememangnya bila ada majlis macamni, majoriti ibu ibu yang akan hadir. Aku menadah gelas plastik lagi sekali. Kecil sangat gelas ni. Tak hilang dahaga air dah habis. Belum sempat nak meneguk, telefon aku berdering minta diangkat. Terus aku berjalan keluar menjauhi tadika berkenaan dengan sebelah tangan memegang cawan dan sebelah lagi berusaha nak mengeluarkan telefon pintar yang berada di dalam poket seluar.
Segalanya tampak sempurna sebelum aku terlanggar entah siapa siapa sehingga membuatkan cawan tersebut memuntahkan isinya ke baju aku sebelum jatuh sepenuhnya.
"Oh my God. I'm really sorry. Serius sorry. Salah saya. Tak sengaja."
Takkanlah...
Jantung aku berdegup kencang. Aku alih wajah perlahan dari jalan tar ke figura di depan aku. Telinga aku terasa berdesing seketika.
"Mira?"
"El...?"
Lambat lambat si dia menuturkan namaku. Dengan dahi berkerut seribu. Entah kenapa. Ada getaran dalam suara itu. Ada kesakitan dalam raut wajah itu. Ada kesedihan di sebalik mata itu.
Berhadapan dengan aku, insan yang sentiasa aku rindukan. Insan yang tak pernah aku lupa walau sesaat. Insan yang mencuri tiap masa masa aku. Mira. Amira Natasha Azmi.
Kami saling berpandangan buat seketika sebelum Mira kalut membuka tas tangannya. Eh. Sejak bila dia ni pakai handbag? Kain tuala kecil dikeluarkan sebelum dikesat atas baju aku. Aku terkaku. Tak mencegah. Terus terusan aku memandang wajahnya yang sedikit panik. Senyum tipis terukir di bibirku. Terasa hati sedikit berbunga.
Telefon yang kembali berdering buatsegala anganku musnah. Mira memandang aku yang tiba tiba mengeluh dengan wajah yang berkerut. Aku tersenyum dan menggeleng pantas. Terasa berat nak menjawab panggilan dari tempat kerja. Aku tahu ini hanya seketikan, namun, aku terpaksa meninggalkan si dia sebentar. "I'm sorry. My fault sebenarnya. Saya jalan tak pandang depan. I need to take this call. I'll get to you later okay..?"
Penuh pengharapan aku tuturkan kata kata itu. Mira pandang aku lama sebelum tersenyum dan mengangguk lalu berlalu pergi ke arah tadika tadi. Telefon di tangan aku bawa ke telinga.
.
.
.
.
Tipulah kalau hati aku tak terusik. Orang yang selama ni aku rindukan, ada di depan mata. El tampak lebih matang dari dulu. Tapi penuh dengan gaya bersahaja.
YOU ARE READING
Cerita Kau & Aku [COMPLETED]
RomansaWhat I have with you my love, I don't want with anyone else - Amira Natasha Azmi Biarpun masa ini singkat, izinkan aku mengajarmu erti bahagia - Farah Elina Johari Ini cerita tentang kita. Tentang bertapa rapuhnya jiwa kita. Tentang kau yang beri ak...