Tujuh

5.1K 165 20
                                    

"Bandana sapa yang kau rembat tu..?" Raf menyoal dengan muka hairan. Matanya terpaku pada bandana putih belang hitam di tanganku. Aku tersengih membalas pertanyaannya. "Budak Pandikar Setia..." ujarku dengan sengih meleret. "Si Amira apatu eh? Centre dia tu..?" bersahaja Raf membalas. Aku terus berpaling menghadap Raf. "Mana kau tahu..?" Riak muka tak puas hati aku tunjukkan pada Raf. Raf ketawa berdekah dan menepuk pipiku perlahan.

"Eh hello El si land crocodile, si Amira tu hella punya lawa kot. Sampai ke court aku budak budak sembang pasal dia. Dahtu boyfriend dia main bola tampar kot. Eh tapi dengar cerita kau buat drama swasta sebabak dengan Amira tu kan..?" Aku tersenyum dan menepis perlahan tangan Raf. "Alahai, aku nak kawan jelah, kepala kau drama, budak PBSM entah kemana. Aku tolong lah dia sat. Urut gitu gitu ja. Dah budak tu terseliuh. Kang kalau biar rosak kaki anak orang naya"

Raf kembali tertawa. Mudah terhibur betul dia ni. "Sejak bila kau pandai mengurut..? Urutkan bahu I abam encemmmm...." Aku capai rambut Raf dan rentap perlahan. "Bongok kau. Kau nak makan apa ni? Aku belanja.." ujar aku dengan senyum nipis segaris. Aku dengan Raf tengah berjalan cuci mata dalam pasaraya berdekatan dengan kawasan rumah. "Wuuu. Baiknya. Kena kenan raja mana yang kaya benar ni?" Laju tangan aku mencekak tengkuk Raf. "Mulut macam puaka niyang rapik lah kau. Aku ada duit lebih ni. Nak ke taknak?"

"KFC please abam encem.." ujar Raf dengan muka comel. Aku menggeleng dan menjulingkan mata ke atas. Laju tangan aku capai tangan Raf dan menariknya ke arah KFC. Sumbat makanan banyak banyak dalam mulut dia baru diam Raf ni.

.

.

.

.

Aku melambai pada Raf sebelum melangkah masuk ke dalam kawasan rumah. Laju Raf memecutkan motorsikalnya. Bawa motor macam palesit minah sorang ni. Aku memerhatikan kawasan rumah yang bersih. Lampu di anjung depan terbuka. Aku melangkah ke arah anjung tepi rumah. Berharap orang yang aku ingin jumpa ada di situ. Yeah betul. Ada. 

"Assalamualaikum Bonda..." ujarku tatkala melihat Bonda yang sedang enak melepak luar rumah di atas buaian gantung. Bonda yang baru nak menyuapkan biskut kering dalam mulut dia menjawab salam aku sebelum meneruskan perlakuannya. Terlihat Bonda merenung aku lama. Yelah seminggu ni aku cakap pun macam lebih kurang ja dengan Bonda. Sepatah Bonda tanya, sepatah juga aku menjawab.

"Kenapa lambat El..?" soal Bonda dengan riak wajah risau. "El lepak dengan Raf tadi. Pergi jalan mall. Maaf ye Bonda" Terus aku bersila depan Bonda. "Kotor bawah tu El. Duduk atas kerusi" Bonda meletakkan mug ditangan ke atas meja dan memegang bahu aku. Aku menggeleng. Segera aku letakkan kepala di atas peha Bonda. Air mata yang aku tahan mula gugur.

"Maafkan El sebab layan Bonda lebih kurang ja. El fikir banyak tentang apa yang Bonda bagitahu tu...El tak sepatutnya buat macamtu. Bonda mesti ada penjelasan sendiri kan. Jadi El minta maaf Bonda" Terasa hangat tangan Bonda mengelus rambut aku.

"El mesti perlu masa lepas apa yang Bonda cerita tu. Jadi Bonda tak kisah. Lagipun El anak Bonda kan..." kata kata Bonda menusuk masuk ke dalam hati aku. El anak Bonda....

Aku tersenyum. Bonda masih mengelus lembut rambut aku. Hangat terasa kasih sayang seorang Ibu. Benar, sepanjang 4 tahun bersama Bonda, Bonda betul betul jaga aku macam anak sendiri. Segala makan pakai aku disempurnakan oleh Bonda. Apa lagi yang aku harapkan?

"El pergi masuk bilik mandi apa semua dulu okay. Kalau nak makan ada Bonda dah hidang kat dapur" Aku bangun dan tersenyum pada Bonda. Tangan Bonda aku capai dan kucup perlahan. Juga aku menunduk mengucup kedua belah pipi Bonda. "Terima kasih Bonda.." ujarku perlahan sebelum berlalu masuk.

.

.

.

.

Cerita Kau & Aku [COMPLETED]Where stories live. Discover now