Tiga Belas

3.9K 118 53
                                    

Aku menghela nafas perlahan. Wajahku diraup kasar. Entah sudah berapa lama aku berada di bawah pohon rendang ini. Menghambakan diri pada alam kononnya. Padahal membawa hati yang duka lara. Hujan kian lebat. 

Titis hujan yang pada awalnya hanya tempias kini dah mula membasahi bajuku. Namun, tak sedikit pun ku hiraukan. Aku mendongak menatap langit. Titis hujan yang membasahi wajah memaksa aku memejam erat mataku. Peristiwa tadi seakan kembali berputar di kotak fikiranku.

.

.

.

.

Raf dah sedar. Dan sekarang doktor masih sedang memantau keadaannya. Aku rasa dekat empat puluh lima minit, seorang doktor lelaki, keluar dan menuju ke arahku.

"Awak penjaga bagi Rafiqah Khairul kan?" aku mengangguk cuma. Menanti tiap bait kata yang bakal keluar dari mulut doktor tersebut. "Pihak kami sudah memeriksa keadaan Rafiqah, dan andai tiada apa apa, petang nanti dia sudah boleh dipindahkan ke wad biasa" senyum yang mula membentuk di bibirku tak dapat lagi aku kawal. Segala penantian aku selama seminggu ni sudah berbalas.

.

.

.

.

"Raf.." aku panggil namanya perlahan. Raf dah dipindahkan ke wad 13A. Katil 27B. Aku sendiri pun tak faham dengan sistem penomboran di hospital ni. Raf tersenyum. Tangan Raf yang terletak sepi aku capai dan genggam berhati hati. Masih ada wayar yang menyalurkan air ke tubuh Raf.

"Lama betul kau sepi Raf. Aku rindu kau" aku pandang Raf dan tersengih. Raf kembali menggenggam tanganku. "Maaf... Awak siapa?" dengan soalan Raf tu, jantung aku bagai disiat siat. Terasa lemah seluruh nadi aku tika saat itu.

"El. Tak kenal ke? Kita sekelas. El. Anak Bonda" Aku menerangkan dengan penuh keterpaksaan. Raf menggeleng. "Maaf..." Aku melepas lembut tangan Raf. Aku Tarik nafas cuba menahan air mata yang dah mula nak meleleh. "Rehat oke? Nak pergi tandas kejap." Tanpa menunggu jawapan Raf, terus aku berlalu meninggalkannya. Amira yang memanggil tatkala berpampasan denganku di muka pintu juga tak aku hiraukan.

.

.

.

.

Air mata yang mengalir bercampur bersama hujan aku kesat perlahan. Raf suka main hujan. Raf suka lepak bawah hujan. Kata Raf, boleh ringan kepala. Boleh selesai masalah kalau main hujan. Aku tak faham. Tapi aku mengikut saja. Sebab seronok. Sebab ada kawan nak bergelak ketawa. Tapi sekarang, Raf tak ingat aku. Doktor kata semua baik baik saja. Takda sebarang masalah. Tapi apa yang jadi ni.

Tiba tiba terasa hujan bagai dihalang dari diriku. Aku membuka mata. Amira. Berdiri di hadapanku dengan entah payung siapa yang dia guna. "Jom masuk El.." Amira bersuara. Aku menggeleng. "Raf dah terjaga. Dia nak makan" dengar nama Raf aku jadi lemah. Amira menghulurkan tangan padaku. "Jom masuk dulu, kejap lagi kita sembang lain, bincang balik okay." Aku mengangguk lemah. Huluran tangan Amira aku sambut perlahan.

.

.

.

.

Berdiri di muka pintu wad, terlihat Raf yang duduk bersandar pada kepala katil. Dia termenung jauh ke mana pun aku tak tahu. Aku merapatinya perlahan. Tak berniat nak menganggu. Tapi Raf tetap sedar akan kehadiranku. "Mana pergi?" Aku menggeleng. "Takda mana. Tandas kejap" Berkerut muka Raf dengan jawapan aku. "Lamanya...." Aku tersengih. Cuba menahan perasaan yang mula bercampur baur.

Seketika suasana antara kami cuma diisi dengan suara jururawat, pesakit dan pelawat lain. Tak lupa juga bunyi mesin. "Sebenarnya...." Aku panggung kepala pandang Raf. "Ya?"

Cerita Kau & Aku [COMPLETED]Where stories live. Discover now