Sembilan Belas

3.4K 109 13
                                    

Aku mengeluh melihat telefon pintar yang dah kehabisan bateri. Memang patut pun. Mana ada cas langsung dari pagi tadi. Jam di pergelangan tangan ditelek. Lagi lima minit pukul 12. Rasanya patut balik dulu kot. Dahla dari tadi dengar bunyi semacam ja dari pokok kat belakang ni.

Aku bingkas bangun dan mengeliat kecil. Terasa bagai nak jem segala urat bila duduk terlalu lama kat sini. Sibuk melayan perasaan. Aku mendongak ke langit. Dah semakin gelap. Tadi masih ada sinar dari rembulan yang bercahaya megah dikelilingi bintang bintang, tapi sekarang dah tiada. Gelap. Malap.

Suasana makin suram. Membuatkan bulu romaku meremang secara tiba tiba. Aku rasa makin tak sedap hati. Entah dari mana juga tiba tiba terdengar lolongan anjing yang saling bersahutan. Bunyinya macam....menyeramkan? Dengan lolongan panjang bagai anjing tu dalam kesakitan.

Aku tak mengambil masa lama sebelum berjalan. Namun, angin sejuk berhembus entah dari mana buat bulu romaku meremang tiba tiba. Juga membantutkan langkah kaki aku. Aku menghembus nafas dalam. Badan yang mula menggigil aku abaikan. Kaki kembali diayun. Meskipun langkah dah mula perlahan, namun aku cuba kuatkan hati, kena balik juga. Kena sampai rumah juga.

Tiba tiba, terasa ada sepasang tangan yang mencengkam lenganku kuat. Belum sempat aku nak meronta, terasa sehelai kain diletakkan di mulutku. Aku cuba nak berlari, namun dia yang tak aku kenali lebih cekap dan kuat.

Aku terperangkap dalam pelukannya. Dengan mulutku juga ditutup. Aku nak melawan malangnya kekuatan tak berpihak pada aku. Dalam keterpaksaan itu, air mata aku mengalir lesu.

.

.

.

.

"Buka lah mata tu. Pejam buat apa lama lama. Nak kata silau malam ni kan. Eh. Kejap. Kau menangis ke? Lohhh. Jangan menangis ah. Kalau comel takpe gak." Terdengar suara yang macam dah terlalu mesra aku dengar selalu menyapa telingaku. Perlahan aku buka mata, tak lupa juga mengesat air mata yang dah tumpah tadi. Eh kejap. Tangan aku dah boleh bergerak bebas.

"Kau buat apa sorang sorang kat sini malam malam macamni? Kalau kena culik ke rogol ke? Nak ke?" Aku angkat kepala dan disambut wajahnya yang disinari cahaya lampu tepi jalan. "Raf...?" Dia menggeleng. "Aku lah. Asal? Tak kenal dah?" Air mata yang kering tadi kembali meleleh perlahan.

"Bongok. Ingat sapa buat cubaan menculik tadi." Ujarku tersedu sedu. "Tahu pun takut. Takdelah. Tengok dalam cerita macam best je ha. Saja cuba dekat kau. Taktahu la pula kau takut sampai macam tu. Takkan tak dengar bunyi motor aku kut?"

Macam best? Aku facepalm dahi berkali kali dalam kepala. Rasa nak menjerit maki si Raf ni kuat betul. Aku tarik nafas panjang dan hembus perlahan. Cuba mengawal amarah yang dah mula mencucuk pangkal hati.

Aku pandang kearah yang Raf tunjukkan. Elok ja motor dia tersadai tepi jalan tu. "Kalau ye pun nak tegur takde cara yang mulia sikit ke? Kalau saya jerit ke apa tadi? Sampai tekup mulut orang, cengkam tangan orang. Sakit tahu tak sakit? Dahla malam. Orang takut tahu? Kalau saya sakit jantung mati ke, apa ke, macam mana? Awak nak tanggung? Dahla tak sempat minta maaf dengan El lagi ni. Jahat." Raf tersengih dengan raut wajah tak bersalah. Ini lah yang bakal dapat bila dah kawan dengan budak perangai monyet.

Kejap.

"El mana?" Melilau mataku memandang sekeliling. Takda kelibat El di mana mana. "Tak payah lah cari. Mana ada El. Aku tinggal dia tadi."

What?

"Tinggal kat mana?" Raf berkerut dahi memikir. "Depan rumah kau. Aku tinggal sebab aku nak terberak. Ajak dia sekali dia kata nak tunggu kau balik."

"Awak tahu kan El takut gelap?" Riak wajah Raf berubah. Sah dia lupa. "Ala. Rumah jiran sebelah pasang lampu lah. Mana ada apa." Aku menepuk dahi. Hilang habis segala caci maki yang aku atur dalam kepala sebaliknya diganti dengan kerisauan yang berganda ganda.

Terus aku berjalan menapak nak balik rumah sebelum terdengar Raf panggil aku perlahan. "Mira....." Aku berpaling pusing padang Raf. "Ya..?"

"Kenapa buat El macamtu..?" Riak wajah Raf pun dah berubah serius. Aku menelan liur. Cuak tengok Raf versi serius. Orang yang selalu senyum, kalau tiba tiba serius, harimau pun takut.

"Jumlah balik dulu. Kesian El tunggu lama.." Raf menggeleng. "El boleh tunggu. Kau cakap apa pun kat dia kejap lagi dia terima ja. Dia tak marah kau tau? Termenung ja dari nampak kau berpeluk dengan jantan tak guna tu. Tapi aku bukan El. Aku nak penjelasan. Sebab El kawan aku. Aku taknak dia kena tipu atas dasar sayang ke, apa bagai ke." Kata kata Raf tajam menusuk ke jantung aku. El tak marah?

"Tapi...Raf..."

"Kalau kau tak cakap, aku bawa El pergi jauh dari kau. Kau nak cakap ke tak?" Raf dah masuk tahap mengugut ni. Aku menarik nafas panjang sebelum memulakan cerita. Lagipun aku dah takda pilihan kan?

"Semua salah faham lah Raf....." Terus aku cerita dari A sampai Z apa yang sebenarnya terjadi. Raf diam. Mendengar cerita aku sebetulnya, dan bertanya mana yang dia tak faham.

"....so kira Haikal gila talak lah ni?" Aku tersengih dengar soalan Raf. "Eh bila pula menikah dengan dia. Soalan tu beragak sikit ehh.." Aku menjeling manakala Raf senyum senget. "Sebenarnya, memang ada dia kacau kacau. Tapi tadi tu lah yang paling serius. Saya takda hati dah kat dia. Takda apa perasaan dah pun. Sekarang rasa yang ada cuma untuk El.." Aku mengaku tanpa segan silu. Biarlah. Biar dunia tahu perasaan aku.

"Okay okay. Dah pergi balik." Raf angkat tangan dan halau aku. Macamtu ja? Lepas buat hal, aku terangkan apa semua, terus halau balik? Macam mana El boleh tahan kawan dengan manusia pelik macamni?

"Aik? Awak?" Raf menggeleng. "Nak pegi 7E cari topap dengan meggi, lepastu, nak pusing jap. Aku rasa aku balik rumah Pakcik Adi kut malam ni. Tak payah tunggu okay? Lepastu, sorry pasal tadi. Niat di hati nak bergurau ja. Jangan mengadu dekat El okay?" Raf kenyit mata sambil senyum manis.

Aku mengangguk. "Minta maaf sebab jadi salah faham macamtu. Harap awak percaya apa yang saya bagitahu."

"Selagi El letak kepercayaan dia pada kau, selama tu juga aku percayakan kau. Dah terlalu teruk apa yang dia telan dari kecil. Aku sebagai kawan hanya nak dia bahagia. Kalau jalan bahagia dia ada dengan kau, apa boleh aku buat?"

Aku tersenyum kelat. Dah terlalu teruk apa yang dia telan huh. Yelah. Zaman kanak kanak dia bukan membahagiakan macam orang lain.

"Dah. Toksah nak termenung sangat. Pergi balik nuu. Dalam setengah jam macamtu aku balik lah. Bukannya nak berembun kat luar ni pun. Sampai rumah nanti aku chat korang okay?"

"Tapi dah lewat. Nak pergi mana?" Raf tersenyum. " Kan dah cakap, nak pergi beli topap dengan meggi. Jangan risau lah. Pergi balik cari El. Kalau ada depan rumah tu, adalah. Kalau takda, padan muka." Raf ketawa mengekek sebelum menapak ke motornya. "Oh ya Mira. Tadi kan, kite orang berbuka dengan milo kotak je, lepas tengok kau tu, Pakcik Amat belanja makan pun El tak sentuh. Dia ada gastrik. Tahu kan..? Ahh. Ya. Jalan hati hati. Aku nampak macam ada benda terbang ja dekat simpang depan tu." Raf melambai sebelum memecut laju.

Raf ni memang sengaja ke apa? Kenapa dia tak teman aku balik rumah. Bijaknya lahai kawan ni. Benda terbang? Shit.

Aku terus lari pecut tak menoleh kiri kanan belakang dah. Sedikit tercungap aku bila sampai di kawasan lorong rumah aku. Aku perlahankan larian. Cuba berjalan selaju mungkin. Bila sampai di depan pagar rumah, terlihat El, yang berjalan mundar mandir merenung skrin telefonnya dengan wajah risau. Dia masih belum menyedari kehadiran aku. Aku menarik nafas panjang sebelum bersuara.

"El....."

Cepat saja El kalih pandang kearah aku.

"Mira." Ujarnya dengan raut wajah separa terkejut. Terus El berjalan ke arah aku. Aku habis redha dah kalau El nak marah, nak maki. Tapi sebaliknya, satu dakapan hangat singgah di tubuhku. 

Bersambung

Hai. 

Nak bebel apa taktau. Takda idea dah. Hehehe. Enjoy baca naa. 

Cerita Kau & Aku [COMPLETED]Where stories live. Discover now